Vad bränner mest?

Vad bränner mest?
Om du vill ha ett klassiskt tips på fettförbränning med cykel så kör lååånga pass på vintern när det är kallt, manglar du på med några 3-5 timmar långa pass i veckan så går du ner 0,5kg/vecka. Kylan gör att kroppens förbrukning ökar massvis :-)

Vad bränner mest?
Oj så nöjd jag är över dagens prestation asså, kanske inte är mycket att hänga i granen för många ... men för mig som inte tränat på några år å med cykel å växlar å skit å helvete så ... :)

Vad bränner mest?
Adam7125 skrev:
-------------------------------------------------------
> Den där grafen var faktiskt intressant. Men hur
> har du fått fram fettförbränningen i siffror?

Jag fick grunddata om andelarna från en skrift om "heart zone training",
tror det var denna: <http://www.heartzones.com/_pdf/FatBurningwhitepaperreposted8305.pdf>

Vet man sedan att fett är 9 kcal/gram och kolhydrater och protein är
värda 4 kcal/gram så kan man bara räkna på.

Vad bränner mest?
Kul att det gick bra. Se till att fylla på med vin nu så kroppen kan suga i sig alla antioxidanter också.
Nu är det bara att börja köra 11 pass i veckan så är du i form på nolltid. :)
/J

Vad bränner mest?
bigmollo skrev:
> Kul att det gick bra. Se till att fylla på med
> vin nu så kroppen kan suga i sig alla
> antioxidanter också.
> Nu är det bara att börja köra 11 pass i veckan
> så är du i form på nolltid. :)
> /J

Din fyllekaja!

Vad bränner mest?
För mig är det landsväg som bränner mest, mtb ger mig mer ont i musklerna liksom. Teknisk skogscykling bygger mer på hela kroppen, så en kombo borde vara bäst. Jag har alltid fått mkt träningsvärk även när jag tränat som mest, så har jag cyklat landsväg så är det lättare att cykla igen nästa dag. Hade jag bott på Mallorca så hade läget nog varit lite annorlunda dock :)

Vad bränner mest?
42 minuter? Minst 540 kcal brände du säkert.

Rödvin 12 vol.% innehåller 72 kcal/100 gram enligt Livsmedelsverket.

540 kcal rödvin är 75 cl precis.

Kanske bäst att välja en tung sydsida, minst 14%.
Rekommendationer, Johan?

:)

Vad bränner mest?
tänk bara på att man blir tjock och ful av antioxidanter, så drick inte för mycket av vinet.

Bng.. ett test med utandningsluftsanalys är det bästa (rq/rer)... men dyngnsvariationen av använd energikälla är jättestor, så slutsatsen känns inte så användbar i verkligheten. den stora frågan är snarare. varför vill man bränna fett, och HUR tränar man sig bäst för detta?

Vad bränner mest?
Micke S skrev:
den stora frågan är snarare.
> varför vill man bränna fett, och HUR tränar man
> sig bäst för detta?

Hårda intervaller som höjer vo2max. På så sätt kan kroppen bränna mer energi.

Vad bränner mest?
Gissar att såna här resonemang sysselsätter en och annan på GIH.
Gissar också att det varierar en hel del mellan individer, och
att den kan tränas.

Tyckte bara att det ofta pratas om andelen energi från fett,
och ofta att det är låg intensitet som gäller. Men man bränner
ju lika mycket eller mer fett vid ganska höga intensiteter,
fast ökningen i energibehov måste mer eller mindre klaras med kolhydrater.

(så som jag fattat det hela i alla fall)

Vad bränner mest?
bigmollo skrev:
> Micke S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> den stora frågan är snarare.
> > varför vill man bränna fett, och HUR tränar
> man
> > sig bäst för detta?
>
>
> Hårda intervaller som höjer vo2max. På så
> sätt kan kroppen bränna mer energi.

jo. normalt sätt brukar de flesta träningsfrågorna gå ut på att optimera prestationen i tävlingssyfte. god fettförbränning eller ens låg fettprocent/kropsvikt behöver inte innbära fördelar inom många idrotter eller situationer, så varför är detta så intressant? varför är alla cyklister ute och matar distans på låg puls hela vintrarna?

Vad bränner mest?
Micke S skrev:
varför är
> alla cyklister ute och matar distans på låg puls
> hela vintrarna?

För slöa för att köra intervaller kanske? :)
/J

Vad bränner mest?
pfjord skrev:
> Den bästa träningen är den som blir av!
> Alltså den man tycker är roligast...

Jävligt sant!

Vad bränner mest?
Eftersom det finns en hel del fett i kroppen...allt är inte synligt fett...så är det bra att kunna portionera ut det i jämn takt=lågintensiv träning/tävling=låg puls.

Har ni inte kört järnet och märkt att ni är helt slut efter 90-120 minuter? Testa i så fall att köra max, och kolla hur länge ni kan köra. Sänker man tempot så orkar man hur länge som helt...om kroppen pallar med det. Muskler, leder och annat måste såklart vara tränade för långvarig belastning.

Den sk väggen är intressant. Då är kolhydraterna slut och man bränner "endast" fett och protein. Det går att fortsätta, men det är extremt jobbigt. Påfyllnad av vätska är viktigt om man stött på "väggen".

Intressant disskussion.

Vad bränner mest?
Oj, jo då spuute, det finns massor av fina stigar eller värre lände strax norr om Lysekil. Skaffa en orienteringskarta och dra ut och kör. Eller dra direkt till soteleden?

Vad bränner mest?
Totteman skrev:
> Eftersom det finns en hel del fett i
> kroppen...allt är inte synligt fett...så är det
> bra att kunna portionera ut det i jämn
> takt=lågintensiv träning/tävling=låg puls.
>
> Har ni inte kört järnet och märkt att ni är
> helt slut efter 90-120 minuter? Testa i så fall
> att köra max, och kolla hur länge ni kan köra.
> Sänker man tempot så orkar man hur länge som
> helt...om kroppen pallar med det. Muskler, leder
> och annat måste såklart vara tränade för
> långvarig belastning.
>
> Den sk väggen är intressant. Då är
> kolhydraterna slut och man bränner "endast" fett
> och protein. Det går att fortsätta, men det är
> extremt jobbigt. Påfyllnad av vätska är viktigt
> om man stött på "väggen".
>
> Intressant disskussion.

Precis vad jag fått höra om att gå in i väggen. Fast när man väl gjort det är det lite svårt att komma tillbaks resten av passet. Det blir mest en pina. Inget kul.

Vad bränner mest?
REPDRAG skrev:
> Oj, jo då spuute, det finns massor av fina stigar
> eller värre lände strax norr om Lysekil. Skaffa
> en orienteringskarta och dra ut och kör. Eller
> dra direkt till soteleden?

Jag har bara bott här hmm.. 2år, så jag vet inte vart soteleden ligger? Bor du själv i Lysekil eller?

Vad bränner mest?
På Sotenäs. Går liksom i loopar och en större runda starta ex strax väster om Bärfendal? Annars går det att köra en hel del uppåt Hallinden mm.

Vad bränner mest?
hehe, jag dricker knappt nå alkohol så:) Orka med det lixom, vakna dagen efter å må purkel, så det är inte allt för ofta jag utsätter mig för det :)

Vad bränner mest?
Maginflensa är annars en väldigt effektiv metod. Jag körde en kur förra veckan. Tre kilon gick jag ner. Blev faktiskt lite peppad, fortsatt käka mindre gått ner 4 nu. Säkerligen finns någon i din närhet som kan smitta dig, annars kanske du kan prova de sunkigaste lunchhaken i din närhet.

Vad bränner mest?
Det ska jag testa när min pollenallergi är över. 3 kilo låter ju kalas. Pollen var inge bra däremot. Man blir bara trött och deppig, vilket gör att man cyklar mindre och äter mer. :)
/J

Vad bränner mest?
Depressionsmetoden tycker jag också verkar lovande. Har inte själv provat den fullt ut, men jag har kompisar som gjort det med extremt bra resultat. Det är väl bara prova. Se till att bli dumpad av fru/make flickvän, skaffa en helt ohanterlig situation på arbetet, etc etc. Tror dock att det kan slå helt fel på vissa och ge viktuppgång istället. Någon kanske kan länka till ett tyskt test.

Vad bränner mest?
Idag har jag otroligt nog ingen träningsverk alls i lår. Rnda är att jag har riktigt ont i rumpan efter sadeln, blir nog till att skaffa cykelbyxor ändå

Vad bränner mest?
Men vafan, hur jävla svårt kan det vara att fatta? Energi in - energi ut = viktförändring. Det är inte ett jävla dugg svårare än så och flera har redan skrivit det i tråden. Börja tjafsa om intensitet och intervaller och landsväg och mountainbike och blajblajblaj är bara trams.

1 kg fett är ca 7500 kcal. Om du vill gå ner 1 kg per vecka så minskar du ditt energiintag med 7500 kcal per vecka alternativt ökar ditt uttag med 7500 kcal (eller kombinerar de båda). Då kommer du gå ner i vikt utan jävla tvekan. Visst, det pendlar litegrann och noggrannheten är kanske månadsvis, men det funkar GARANTERAT. Alla bantningskurer och GI och Atkins och vad tusan somhelst är bara trams. Det handlar alltid i slutänden bara om att att bränna mer än man stoppar i sig.

Kroppen anpassar sig till vad man utsätter den för. Om man regelbundet ger den för lite energi så måste den få energin någon annanstans. Är man regelbundet aktiv så vill den inte ta energin från musklerna eftersom dessa används. Då är det fettet som åker. Om man är regelbundet passiv (ala soffpotatis) så tar den det från musklerna. Sen på vilket sett man är aktiv, det spelar inte särskilt stor roll. Omvänt läge kan dock ske om man slutar äta helt. Då går kroppen in i överlevnadsläge istället och lagrar på sig fett istället. Därför bör man inte försöka gå ner för snabbt. 0,5-1 kg per vecka brukar vara max vad man rekommenderar.

Vad bränner mest?
Ja, energi in minus energi ut är en viktförändring. Märks mycket väl när man går från soffpotatisläget till träningsläget. På ett par veckor har ett par kilo försvunnit, men då kommer vi också in på intensiteten på träningspasset. Jag tränar så att jag får upp pulsen ordentligt. Kanske inte extremt hög puls jämt, utan varierat. I början är passen korta, då jag inte orkar. Med tiden blir passen längre och cyklingen roligare, framförallt i skogen när man får in flytet och kan ösa på ordentligt.

Jag brukar tänka att träningen ska vara en upplevelse. Då är det lätt att sticka ut på nästa pass. Ser fram mot fincyklingen på torra stigar, men ibland också mot grispasset i ösregn. Den mentala biten ska man inte underskatta.

Vad bränner mest?
Cykla sandvägar i Sahara bränner mycket fett...

255.jpg ht=398

/Stellan

Tillbaka
Topp