Vad dricker/äter ni för återhämtning?

TigerMale skrev:
-------------------------------------------------------
> med tillskott menas något som är avsett att
> tillföra extra energi, förutom den mat du äter.

Inser du inte själv vilken dålig definition det där är?
Vad är det för "mat" jag äter, är en banan med i den maten eller är det ett tillskott? Vassleprotein finns i exempelvis messmör, och då undrar man ifall det är koncentrationen som avgör ifall det är ett tillskott eller inte. Jag äter för övrigt inget förutom den mat jag äter. Och in i detta räknas även det socker som till skillnad från det i saft och ketchup syns.

skaparn skrev:
> TigerMale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > med tillskott menas något som är avsett att
> > tillföra extra energi, förutom den mat du
> äter.
>
>
>
> Inser du inte själv vilken dålig definition det
> där är?
> Vad är det för "mat" jag äter, är en banan med
> i den maten eller är det ett tillskott?
> Vassleprotein finns i exempelvis messmör, och då
> undrar man ifall det är koncentrationen som
> avgör ifall det är ett tillskott eller inte. Jag
> äter för övrigt inget förutom den mat jag
> äter. Och in i detta räknas även det socker som
> till skillnad från det i saft och ketchup syns.

gör du inte dig själv lite dum nu, om du inte gillar MIN definition så får du väl använda en ordbok, va fan bryr ja mig. du frågade varför inte en kebab räknas som ett tillskott, och jag vidhåller, ordet tillskott menas nåt som är "utanpå" dagens övriga intag av energi(enligt svensk husmansnorm 5 måltider var av 3 lagade mål (varm) mat)

i form av mat.- geeeeeeeeeeesch. vi kan älta detta tilss korna kommer hem om du vill, men det ger inget ju.

det jag säger är en upprapning av vad en dietist en gång lärde mig, så vill du gå i clinch o visa dig duktig så kan du få vederbörande dietist's nummer.

noob skrev:
> när du säger att det fungerar lika bra med
> vanlig mat så antar jag att du prövat båda
> alternativen?

Ja, det har jag. Har provat några olika proteinpulver och gainers, bl.a. Twinlab, Maxim, Gainomax, Nutri Plus. Kan inte påstå att jag märkte någon skillnad mot vanlig mat, vid återhämtning efter cykling så jag lägger inga mer pengar på sånt längre. Håller man däremot på med styrketräning, bodybuilding eller annan styrkesport så finns det säkert behov av gainers.

Hela tråden börjar likna en partiledardebatt i riksdagen, så jag lägger ner den nu... ;-)

/Leo

Jag tror inte att argumentet att "vanlig mat" skulle vara billigare än ett återställningspreparat.
En toppad porton musli, 40 kr/kg, 80 g/portion med 2.5 dl yougurt kostar 40kr*0.08+12.5/4 = 6.2kr, medans en porton Gainer pro, baserat på ett paketpris på 349 kr/4kg och portion på 90 gr, kostar 7.85 kr.
Det klart att man kan köpa billigare musli och man får oftast mängdrabatt på Gymgrossisten. Det visar ändå att man kan inte använda prisargumentet som en orsak att inte använda kosttillskott.

Jag brukar kombinera Gainer Pro med en efterföljande måltid, för att inte tappa allt för mycket vikt. Tyvärr verkar jag inte bli en bättre cyklist, men jag mår bättre.

TigerMale skrev:
>
> gör du inte dig själv lite dum nu, om du inte
> gillar MIN definition så får du väl använda en
> ordbok, va fan bryr ja mig. du frågade varför
> inte en kebab räknas som ett tillskott, och jag
> vidhåller, ordet tillskott menas nåt som är
> "utanpå" dagens övriga intag av energi(enligt
> svensk husmansnorm 5 måltider var av 3 lagade
> mål (varm) mat)
>
> i form av mat.- geeeeeeeeeeesch. vi kan älta
> detta tilss korna kommer hem om du vill, men det
> ger inget ju.
>
> det jag säger är en upprapning av vad en dietist
> en gång lärde mig, så vill du gå i clinch o
> visa dig duktig så kan du få vederbörande
> dietist's nummer.

Jag påstår mig inte _veta_ någonting, och vad din dietist säger är helt ointressant. Jag följer, via andra källor på andra forum vad vetenskapen säger efter att ha bedrivit forskning med erkända vetenskapliga metoder. Sedan är det förstås upp till dig om du vill fortsätta tro vissa saker som står i motsats till de slutsatser som fanns i bland annat de forskningsrapporter jag postade. Jag väljer dock att lita på herrarna i vita rockar.
Visa mig duktig säger du. Jag ber om ursäkt för att jag råkade ta till det fega debattgreppet att komma med någon sorts sakligt och vederhäftig information istället för att hänvisa till "min dietist" och hamra i andra vad jag själv suttit och gissat mig till.

Jag är medveten om att det är skillnad mellan teori och praktik och att det finns många som når superfina resultat utan malto, vassle eller kreatin. Ska vi dock diskutera ifall kosttillskotten fyller någon funktion eller inte kan vi dock inte hänfalla åt gissningar, och än dummare blir det att göra detta då det finns forskning gjord på området.

Senast redigerad av en moderator:
Du har ett visst behov av energi per dag, osså företar du en aktivitet som ökar ditt energibehov, och, såvida du nu inte är anorektisk, så behöver du ett tillskott, vad det består av, en kebab hos bogdan eller en bondkaka eller en gainomax, är ju upp till var o en.

Tillbaka
Topp