VAD får man för 2000 kronor?

1. Plåt är valsad platt metall oavsett metallart.
2. Cyklar byggs av rör, inte plåt.
3. Ex Biltema och många andra säljer cyklar av Aluminium, Shimano växlar, Shimano kedja, Tectro bromsar, Alex rims fälgar och sadel från San Marco. Skiljer ytterst lite från ex en Monark som är rätt skabbigt byggda för den pengen de kostar.
.
Har du något att tillägga eller ville du bara märka lite ord?
Känns det bättre nu?

Har du något att tillägga eller ville du bara märka lite ord?
Känns det bättre nu?
Om du kan läsa så är mitt tillägg hur cyklarna är byggda. Vilket var konstruktivt till skillnad från ditt om att standarddelar inte skulle passa och reklamation av kedja. Slitage på slitdelar är liksom svårt reklamera.
.

Senast ändrad:
Det är likadant som inledande inlägg om fotografering. För 2000 får man inte så mycket. Dock så är det inte priset på kameran som räknas utan kunskapen bakom. Spelar ingen roll vad cykeln kostar, använd den du har, träna och lär dig cykla. Vill man lära sig fotografering så kan man kolla onlinekurser på www.fotokurs-online.se ( i dessa oroliga tider) eller för mer praktiska kurser www.masterfoto.se Gick på en steg 1 kurs och den var bra.

Helt rätt av trådskaparen att köpa begagnat.

Undrar hur många år det tar innan en billig "MTB" från Jula eller Biltema hamnar på tippen, likt den här Kayoban från Jula jag stötte på idag. Provoceras av slöseriet, man producerar helt OK alu-ramar som skulle ha en livslängd på 10+ år om det inte vore för skräpkomponenterna och att folk inte tar lika väl hand om en billig cykel.
20210713_083409.jpg

Vet någon vad medellivslängden av Biltemacyklar är?

När vi bodde i Tyskland, köpte min fru en cykel hos en supermarket för 115 Euro, med 21 växlar, om jag minns rätt. Tung, men funkade bra att cykla till stationen och tillbaka och framförallt att lämna på stanionen utan bekymmer. Jag tyckte att den inte skulle hålla i många år. Men den har funkat till dagens pendling till stationen nästan 10 år utan mycket underhåll tills den stals i Stockholm. Enda problem har varit att flera sadeln har stulits. Otroligt bra kr/km och kr/dag värde! Inte världens roligaste cykel, men den kan man inte parkera länge vid stationen.

Vet någon vad medellivslängden av Biltemacyklar är?

När vi bodde i Tyskland, köpte min fru en cykel hos en matkedja för 115 Euro, med 21 växlar, om jag minns rätt. Tung, men funkade bra att cykla till stationen och tillbaka och framförallt att lämna på stanionen utan bekymmer. Jag tyckte att den inte skulle hålla i många år. Men den har funkat till dagens pendling till stationen nästan 10 år utan mycket underhåll tills den ståls i Stockholm. Enda problem har varit att flera sadeln har stulits. Otroligt bra kr/km och kr/dag värde! Inte världens roligaste cykel, men den kan man inte parkarr länge vid stationen.
En enkel damcykel från Biltema med aluram och singlespeed eller 3-växlat Nexusnav har relativt god livslängd och prestanda för pengarna. Man får dock räkna med ytrost på detaljerna. Jag tror den värsta boven är cyklar med skräpgaffel som garanterat kommer rosta och bli stum, samt utanpåliggande växlar av lägsta kvalitet. Hela drivlinan rostar. De lämnas knappast in för service för ny drivlina, utan hamnar på tippen.

Cykelglädje är en annan aspekt. Min sambo hade för många år sedan en 2000:- kronors cykel från Cykelringen. Den var så hemsk (tung, dålig geometri och delar) att han helt enkelt aldrig ville cykla. Nåt år senare köpte han en fin begagnad Scott sub 10 och helt plötsligt blev det lätt och kul att cykla. Sen dess har han cyklat den till jobbet och kunnat spara in pengar för sl-kort. Cykeln är nu fortfarande i daglig drift 8 år senare (slitagedelar bytta).

Det behöver inte vara dyrt att ha en lite finare cykel. Bara du har råd med initiala kostnaden och förvar så att den inte blir stulen.
Det där är helt en fråga om hur mycket du älskar det. Sätt en person som verkligen älskar det på vad som helst och den kommer trampa, men sätt en person som måste ha nyaste sockorna och lenaste cremoisen* för att kunna börja pendla.

Sedan ska sägas att det finns ingen väg tillbaks när man väl har kört på dyrare grejer, få personer klarar av att gå tillbaks till kasst eller ja det är väl inte sant för jag har gått tillbaks många gånger.

Sedan ska sägas att det finns ingen väg tillbaks när man väl har kört på dyrare grejer, få personer klarar av att gå tillbaks till kasst eller ja det är väl inte sant för jag har gått tillbaks många gånger.
Det är lite samma sak med bil. Ända sedan jag fick min första förmånsbil har jag haft svårt att se mig själv köra en bil liknande de rishögar jag hade när jag var yngre. Nuförtiden har jag dock ingen tjänstebil längre så det är jag som får stå för kulorna, vilket är lite jobbigt.
Som någon vis man en gång sjöng "If I hadn't seen such riches - I could live with being poor."

Man får framförallt en palett av framtida irritationsmoment. Knirr och knarr, hjul som skevar och "äggar", punka både då och nu.

I bilvärlden motsvaras dessa 2 Kkr skräpcyklar av Ford Transit Connect och Dacia Duster.

Det är lite samma sak med bil. Ända sedan jag fick min första förmånsbil har jag haft svårt att se mig själv köra en bil liknande de rishögar jag hade när jag var yngre. Nuförtiden har jag dock ingen tjänstebil längre så det är jag som får stå för kulorna, vilket är lite jobbigt.
Som någon vis man en gång sjöng "If I hadn't seen such riches - I could live with being poor."
Var en rikemanspamp som hoppade ifrån taket när hans riches försvann och fler än honom lär det vara. Så här fungerar livet och det finns omfattande forskning på att du sörjer betydligt mer när du förlorar det du hade än du firar när du får något nytt och bra. Människans natur är by default att vara missnöjd.

Men jag vet inte alltså, min pendlarcykel är verkligen skrot och den kan jag gilla fast att den inte alls är samma som min racer. Hmm

Var en rikemanspamp som hoppade ifrån taket när hans riches försvann och fler än honom lär det vara. Så här fungerar livet och det finns omfattande forskning på att du sörjer betydligt mer när du förlorar det du hade än du firar när du får något nytt och bra. Människans natur är by default att vara missnöjd.

Men jag vet inte alltså, min pendlarcykel är verkligen skrot och den kan jag gilla fast att den inte alls är samma som min racer. Hmm
Det beror på hur man ser på saker. Jag tycker att det är kul att cykla på min 50 år gamla minicykel med glappt bakhjul trots att den på alla kriterier är en usel cykel utan växlar, bara fotbroms, knepig geometri och plastig sadel. Jag ser inte konflikten mellan att uppskatta simpelt och ändå gilla fina saker.

Biltema cyklar är dock svårt att älska...

När jag cykelpendlar gör jag det antingen på en billig CX (mekaniska skivbromsar) eller en ombyggd Cannondale MTB från sekelskiftet. Jag har även en moppe från -56 och en MC från -82 i garaget, så jag gillar faktiskt gamla saker också.

När jag tänker efter så är det nog mest bilar jag vill ha nya, men det är mest för att jag inte har något som helst intresse av att meka med dem när de går sönder.

Ett problem med billiga cyklar är väl ståldelar (t ex skruvar) som rostar snabbt om de inte rengörs ofta. Billiga Shimanokomponenter brukar annars hålla lika bra som dyrare. Min Tourneybakväxel på pendlaren har gått strax under 2000 mil utan speciellt mycket underhåll. Nu är dock trissorna rejält slitna.

Vanligaste problemet med billiga cyklar är nog att ägaren inte underhåller dem. Lite vägsalt på en cykel som sen blir ståendes någon månad så går det som det går

Det var några år sedan, ja, ganska många, men jag gav 2 papp för en CyclePro stål-treckingcykel efter att jag fått ännu en cykel stulen. Den är kvar än och funkar toppen. Men som sagt är skötsel jätteviktigt:
Rikta hjulen, olja aldrig en smutsig kedja och spara inte kedjan för länge, undvik starka medel, om det inte är en racer eller så skaffa ett bra fast lås, skaffa en bra bok om cykelservice, (ParkTools är nog bäst, om än på engelska).
Edit: Återkommer med en bild på den imorgon, köpt 1996 tror jag. Burit mig 26 mil mellan Linköping och Öland, flera 20-milsturer till Bleking och tillbaka, och många kanske 1 000 mil häromkring.

Min ena dotter har en enkel Biltema hoj för 1000 spänn. Köptes för ca 4 år sedan.
Den har använts varje dag av antingen henne eller hennes syster. Den rullar ca 1.5 - 2 mil dagligen sommarhalvåret. Inge fel på den. Men den underhålls.

Köpte en cykel på xxl men de är väl 8 år sedan kanske.. Skulle köpt en enkel kikare men kom ut med en cykel för 2400 kr. En merida crossway woodland mekaniska skivbromsar och någon växelgrupp som jag inte minns.
Under åren så har den uppgraderats och haft flera olika utseenden. Mest utefter tillgången på delar, har ju haft andra cyklar man bytt komponenter på då har den cykeln fått ärva lite prylar. Numer med en 2x10 tiagra grupp från en racer och ett par hydrauliska skivbromsar från forumets köp och sälj å nya enkla hjul som kapade en hel del vikt.
Den har tagit mig diverse pendlingar och lugna turer med familjen dragandes på både cykelvagn och barnstol påhängd.
Vägde ramen vid något tillfälle och vill minnas jag hajade till att den var så pass tung, men den duger för ändamålet. Är ju gött att ha en cykel man kan förvara utomhus (inte en tillstymmelse till rost) och inte vara så rädd om.

största problemet med billiga cyklar är inte deras tekniska kvalitet eller tyngd, utan att ägarna av dylika cyklar inte bryr sig om dem. och att de inte heller anses värda att bry sig om.

med en normalintresserad ägare kan vilken biltemacykel som helst utan vidare överleva oss alla.

har köpt två tandem à 4000 och två damcyklar à 1700 på biltema och så här drygt tio år senare är det inget fel på dem alls. växlarna sitter som en smäck och till och med bromsarna är bra.

kan nämna att jag i övrigt äger flera cyklar som kostar typ tiodubbelt

Det var några år sedan, ja, ganska många, men jag gav 2 papp för en CyclePro stål-treckingcykel efter att jag fått ännu en cykel stulen. Den är kvar än och funkar toppen. Men som sagt är skötsel jätteviktigt:
Rikta hjulen, olja aldrig en smutsig kedja och spara inte kedjan för länge, undvik starka medel, om det inte är en racer eller så skaffa ett bra fast lås, skaffa en bra bok om cykelservice, (ParkTools är nog bäst, om än på engelska).
Edit: Återkommer med en bild på den imorgon, köpt 1996 tror jag. Burit mig 26 mil mellan Linköping och Öland, flera 20-milsturer till Bleking och tillbaka, och många kanske 1 000 mil häromkring.
Enligt mitt fåniga löfte.

Bilagor

• P1000125b.jpg
    P1000125b.jpg
    709.8 KB · Besök: 118
  • P1000126b.jpg
    P1000126b.jpg
    727.2 KB · Besök: 122
Jag köpte en ”Spokes 21 Roller” på XXL för 1995 kr för ett antal år sedan. Det som är kvar på cykeln nu är det som inte var kass eller blev kass rätt omgående. Dvs ram (aluminium! yey!), gaffel, styrlager och styrstam. Alla andra delar är bytta. Mestadels till handmedowns från hushållets bättre cyklar, så nu är den avsevärt lättare än orginal också. :)

Ursäkta att jag hoppar in i en gammal tråd. Jag har ett par tankar. Den ursprungliga frågan är klart relevant: Vad får man för kvalitet för 2000 kronor om man köper en ny cykel?

Problemet är att frågan ens är möjlig att ställa.

Som jag ser det finns det inte behov av en enda ny cykel till på den svenska marknaden, med avseende på mängden produkter som finns att tillgå begagnat. Undantaget tävlingscyklar, där materialutvecklingen (kanske, så verkar det i alla fall vara när man läser här på forumet) har effekt på resultaten, torde det finnas tillräckligt många cyklar i god kvalitet för att fylla efterfråganskvoten i många år framöver.

Det är inte rimligt att vi importerar billigt skräp för att använda det under ett par år och sedan kasta bort det. Allting tyder på att det finns en kraftig snedvridning i det ekonomiska systemet: jungfruligt material kostar för lite och reparationer samt renovering i industriell skala kostar för mycket.

Ursäkta att jag hoppar in i en gammal tråd. Jag har ett par tankar. Den ursprungliga frågan är klart relevant: Vad får man för kvalitet för 2000 kronor om man köper en ny cykel?

Som jag ser det finns det inte behov av en enda ny cykel till på den svenska marknaden, med avseende på mängden produkter som finns att tillgå begagnat. Undantaget tävlingscyklar, där materialutvecklingen (kanske, så verkar det i alla fall vara när man läser här på forumet) har effekt på resultaten, torde det finnas tillräckligt många cyklar i god kvalitet för att fylla efterfråganskvoten i många år framöver.

Det är inte rimligt att vi importerar billigt skräp för att använda det under ett par år och sedan kasta bort det. Allting tyder på att det finns en kraftig snedvridning i det ekonomiska systemet: jungfruligt material kostar för lite och reparationer samt renovering i industriell skala kostar för mycket.
Problemet är att maskiner och asiatisk arbetskraft är billigt. Svenska cykelmeckar med avtalsenlig lön är dyrt så du får väldigt lite arbetstid för samma peng som du får en hel cykel för om du väljer billigaste massproducerad skräpcykel från asien.

Enda möjliga lösningen är väl att göra importcykeln från asien dyrare med tullar eller liknande eller ställa krav på cyklar som CE märkning eller liknande - det skulle antagligen få bort det värsta skräpet från marknaden.

Jag skulle säga tvärtom. Tävlingscyklar behövs inte fler av. En tio år gammal lvgcykel funkar fortfarande bra. Däremot är det svårt att få tag i pendlingscyklar i Stockholm. Och pendlingscyklar slits. På tävlingscyklar är det bara kedjan, drev, däck och bromsklossar som slits.

Min fru köpte i Tyskland en cykel till pendling för 115 euro. Den har funkat bra i mer än 10 år. Bara sadeln blev stulen två gånger. Slutet kam när hela cykeln blev stulen i Stockholm. Den var alltså billig, men inte skräp. Jag skulle säga att den var för billigt, men så är det med låga löner i Kina.

Om vi vill att reparationer ska kosta mindre behöver vi subventioner eller mycket mindre skatt på arbete (och mer på kapital, eller någon skatt på kapital som konstigt nog ofta inte finns i Sverige), men då hamnar vi vid förbjuden ämnet politik.

Jag skulle säga tvärtom. Tävlingscyklar behövs inte fler av. En tio år gammal lvgcykel funkar fortfarande bra. Däremot är det svårt att få tag i pendlingscyklar i Stockholm. Och pendlingscyklar slits. På tävlingscyklar är det bara kedjan, drev, däck och bromsklossar som slits.

Min fru köpte i Tyskland en cykel till pendling för 115 euro. Den har funkat bra i mer än 10 år. Bara sadeln blev stulen två gånger. Slutet kam när hela cykeln blev stulen i Stockholm. Den var alltså billig, men inte skräp. Jag skulle säga att den var för billigt, men så är det med låga löner i Kina.

Om vi vill att reparationer ska kosta mindre behöver vi subventioner eller mycket mindre skatt på arbete (och mer på kapital, eller någon skatt på kapital som konstigt nog ofta inte finns i Sverige), men då hamnar vi vid förbjuden ämnet politik.
Tänker precis likadant. Jag tror att det behövs en stor skatteväxling, där vi sänker skatten på arbete och höjer den på annat. Jag ska inte dra saker i långbänk eller gå in på partipolitik - nöjer mig med att konstatera att inte ett enda av riksdagspartierna driver detta.

I övrigt tror jag inte att det är låga löner i Asien som är det enda stora problemet. (De tenderar dessutom att öka i takt med välståndet i berörda länder. Då flyttar å andra sidan de globala företagen vidare, men det är en annan diskussion.) Jag tror att det är alldeles för billigt att gräva upp material ur jorden. Att idka rovdrift på fysiska resurser (utöver humankapitalet alltså) bör kosta mycket mer.

Jag såg en video häromdagen på en kille som drog upp en Pashley-hoj (en postcykel var det) ur Regent’s Canal och renoverade den.
Vilken potential det finns om man skulle göra hans renoveringsarbete industriellt. I detta fall är det arbetstiden som kostar, inte materialet. Säg då att man genomför en bred skattereform med sikte på att växla arbete med material. Nytt material blir dyrare och arbete billigare (i skattehänseende). Begagnat material berörs inte av reformen. I det specifika fallet bör det givetvis finnas firmor som tillhandahåller begagnade delar, så att cykelrenoveringsföretaget inte behöver göra allt själva.

Det skulle också leda till att en stor mängd realkapital blir möjlig att lösas in. Eller enklare: Gubbar som samlat på sig sjuka mängder cyklar och inte klarar av att slänga något skulle bli rika. Emedan råmaterialet redan finns på hemmaplan skulle det också kunna leda till en växande nationell industri. På andra länders exportinkomsters bekostnad givetvis, men då försvinner en del av problematiken med globala transporters CO2-utsläpp.

Blir det här för politiskt ber jag om ursäkt. En moderator kanske kan plocka bort inlägget i sådana fall.

I övrigt tror jag inte att det är låga löner i Asien som är det enda stora problemet. (De tenderar dessutom att öka i takt med välståndet i berörda länder. Då flyttar å andra sidan de globala företagen vidare, men det är en annan diskussion.) Jag tror att det är alldeles för billigt att gräva upp material ur jorden. Att idka rovdrift på fysiska resurser (utöver humankapitalet alltså) bör kosta mycket mer.

Håller med. Men åt andra sidan är effekten av det marginalt på cyklar som väger 7-15 kg jämfört med t.ex. bilar som väger 1500-2500 kg och som finns ungefär lika många av i Sverige.

Tänker precis likadant. Jag tror att det behövs en stor skatteväxling, där vi sänker skatten på arbete och höjer den på annat. Jag ska inte dra saker i långbänk eller gå in på partipolitik - nöjer mig med att konstatera att inte ett enda av riksdagspartierna driver detta.

Jag såg en video häromdagen på en kille som drog upp en Pashley-hoj (en postcykel var det) ur Regent’s Canal och renoverade den.
Vilken potential det finns om man skulle göra hans renoveringsarbete industriellt. I detta fall är det arbetstiden som kostar, inte materialet. Säg då att man genomför en bred skattereform med sikte på att växla arbete med material. Nytt material blir dyrare och arbete billigare (i skattehänseende). Begagnat material berörs inte av reformen. I det specifika fallet bör det givetvis finnas firmor som tillhandahåller begagnade delar, så att cykelrenoveringsföretaget inte behöver göra allt själva.

Det skulle också leda till att en stor mängd realkapital blir möjlig att lösas in. Eller enklare: Gubbar som samlat på sig sjuka mängder cyklar och inte klarar av att slänga något skulle bli rika. Emedan råmaterialet redan finns på hemmaplan skulle det också kunna leda till en växande nationell industri. På andra länders exportinkomsters bekostnad givetvis, men då försvinner en del av problematiken med globala transporters CO2-utsläpp.

Blir det här för politiskt ber jag om ursäkt. En moderator kanske kan plocka bort inlägget i sådana fall.
Orsaken till att du inte hittar de ideerna i något partis program är att alla partier driver politik som förutsätter en ständig tillväxt. Grejen med att på riktigt skapa ett hållbarare samhälle förutsätter en bibehållen eller troligare sänkt levnadsstandard rent materiellt. Det vinner man inga val på.

Håller med. Men åt andra sidan är effekten av det marginalt på cyklar som väger 7-15 kg jämfört med t.ex. bilar som väger 1500-2500 kg och som finns ungefär lika många av i Sverige.

Ja, jo, cyklar är ju bara ”ett exempel Helge”. Finns viktiga skillnader som framförallt berör teknikutvecklingen på fordonssidan. Men det finns samtidigt en miljöskuld i en ny och säkrare/renare bil som tar lång tid att betala av. Livscykelanalyser visar lite olika resultat. Komplicerad fråga.

Orsaken till att du inte hittar de ideerna i något partis program är att alla partier driver politik som förutsätter en ständig tillväxt. Grejen med att på riktigt skapa ett hållbarare samhälle förutsätter en bibehållen eller troligare sänkt levnadsstandard rent materiellt. Det vinner man inga val på.
Det finns förutsättningar att bibehålla en hög levnadsstandard och ha ett mer hållbart samhälle. Men det bygger nog på att vi börjar beräkna levnadsstandard på ett sätt som inte utgår från att hög standard innebär en ny tv vartannat år och att slänga ut köket var åttonde.

Skulle dock tänka att majoriteten av väljarna skulle vara för lägre skatter på arbete och högre för kapital, som är fallet i resten av Europa. Men minoriteten som vinner på låg/ingen skatt på kapital verkar har riktigt stor iflyttande.

Jag vet inte, det handlar om att växla från inkomstskatt till annat.

Mp driver väl detta i den mån de överhuvudtaget kan sägas driva nåt

Skulle dock tänka att majoriteten av väljarna skulle vara för lägre skatter på arbete och högre för kapital, som är fallet i resten av Europa. Men minoriteten som vinner på låg/ingen skatt på kapital verkar har riktigt stor iflyttande.
Det kan säkert stämma. Det är ju också lite där hela styrningen finns. Att välja vad, hur och enligt vilka principer man driver in skatt. Det är frågor utan självklara svar dock.

Jag vet inte, det handlar om att växla från inkomstskatt till annat.

Mp driver väl detta i den mån de överhuvudtaget kan sägas driva nåt
De skulle nog vinna på att förenkla sina ideer så att de går att kommunicera på ett sätt som folk kan ta ställning till.

Mycket flum i politiken idag. Tyvärr tror jag inte att det finns några vinnare i det som sker nu. Men men, cyklar kommer att finnas och solen kommer att gå upp ändå!

Ja precis. Jag har massor med saker som skulle kunna varit prisvärda även om de kostat dubbel så mycket.

Tillbaka
Topp