Vad gäller angående Nackareservatet?

Kvisten

Ny medlem
Vad gör HNS kan man med rätta fråga sig. Information har inte varit vår starka sida hitills, men här kommer lite info om vad vi gjort hitills angående bildandet av Nackareservatet.

Undertecknad och Tobias träffade den 16 september Mattias Sjölander (MS) på Stockholms stads stadsbyggnadskontor som är ansvarig förvaltare för det blivande Nackareservatet. Mötet var ett informationsmöte med kunskapsutbyte från båda håll. Idag den 20 september har undertecknad haft kontakt med Roger Grönwall som är ansvarig tjänsteman på Nacka kommun. Det nedan skrivna är info som kommit fram vid dessa samtal.

Myndigheter och beslut
Ms är en av 5 medarbetare som förvaltar hela Stockholms stads markinnehav vilket omfattar ca 23 000 ha. MS kommer att ha hand om förvaltningen av reservatet men tillsynsmyndighet för den del av reservatet som ligger i Nacka är Nacka kommun.

Beslutet om att bilda reservat togs av kommunalfullmäktige i Nacka den 12 september. Det kommunalfullmäktige fattade beslut om och får rättsverkan är Syfte, föreskrifter och avgränsningen av reservatet. Dessutom ska en skötselplan godkännas av kommunalfullmäktige vid inrättandet av reservatet. Enligt MS är Nackareservatet tänkt att vara ett reservat med högt i tak där tyngdpunkten ska ligga på friluftsliv. I detta friluftsliv ingår även att cykla MTB.

I den tjänsteskrivelse som ligger till grund för kommunalfullmäktiges beslut om att bilda reservatet står att "De föreskrifter som föreslås gälla för allmänheten är bland annat förbud mot okopplad hund, ridning utanför vägar och ridstigar samt cykling på elljusspår eller i naturmark” Enligt min tolkning är detta en bra skrivning sett ur vårt perspektiv. Tyvärr stämmer inte den texten det som anges i föreskrifterna och i skötselplanen.

Nämnas kan att det under kommunalfullmäktiges sammanträde fanns två yrkanden på andra formuleringar när det gäller cykling. Ett yrkande hade innebörden att cykling endast skulle vara tillåtet på markerade leder. Detta var synpunkter som diverse naturskyddsföreningar framfört i sina remissvar. Ett annat yrkande var att punkten C6 i föreskrifterna skulle formuleras så att det är förbjudet att cykla inom området, förutom på anlagd väg och på för cykling markerad stig, dock ej elljusspår. Båda dessa yrkanden avslogs.

Den fortsatta processen blir nu att kungörs av Länsstyrelsen och att det i kungörelsen anslås en prövotid inom vilken det är möjligt att överklaga beslutet. Därefter att kommer sannolikt beslut fattas av Stockholms stad och sen kommer föreskrifterna och skötselplanen att anpassas textmässigt till reservatsbeslutet.

Formulering i föreskrifterna
Under mötet med MS diskuterade vi vad formuleringen under punkten C6 i föreskriften ” Förbjudet att cykla i området på förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår” innebär konkret. Enligt MS finns det inga intentioner att förbjuda åkning med MTB. Enligt honom är det ok att cykla på stigar. HNS förde fram tolkningen vi anser det är OK att cykla på etablerade stigar. Vi konstaterade att vi behöver träffas på plats för att klargöra vilka stigar som vi anser är OK att cykla på.

Konsekvenser av reservatet
Inga större förändringar kommer att synas i området på grund av det blir naturreservat. Skötseln av området kommer i princip att fortsätta på samma sätt som tidigare. Under andra kvartalet av 2006 kommer de tänkta entréerna till reservatet att skyltas upp. MS vision är att reservatet har en hemsida där föreningar som är aktiva i området (inklusive HNS) finns med. Den omnämnda cykel- och gångvägen ligger inte i första rummet för de åtgärder som behöver göras. Enligt MS har Cykel- och gångvägen har fått en ny dragning, längre västerut än vad som tidigare visats. Därmed kommer den inte att kollidera med ”Indianer och vita”.

Samarbete mellan HNS och förvaltaren
MS ser positivt på att HNS bildats och vill gärna ha ett samarbete med oss. Vi föreslog att HNS kan ge information om vad som händer och sker inom reservatet. Ge information om vad kan behöva åtgärdas för att förbättra för friluftslivet, exempelvis om stigar behöver röjas från vindfällen med mera. MS var mycket positiv till detta och tyckte att formerna för hur detta skulle kunna göras bör diskuteras vidare.

Paraplyorganisation för MTB?
MS berättade att de upplever det som problematiskt och tidskrävande att ha kontakter med alla olika typer av organisationer som vill utnyttja stadens marker var och en för sig och ser gärna att det skapas paraplyorganisationer för respektive verksamhetsgren, på samma sätt som gjorts för orienteringen. Han ser gärna att sån organisation sköter kontakten gentemot förvaltarna när det gäller arrangemang där man önska använda Stockholms stad marker och i andra övergripande frågor.
Vi menade att HNS ambition är att vara en paraplyorganisation för de MTB-cyklister som använder sig av Hellas- och Nackaskogarna och att vi inte kan ta på oss någon regional roll, men att vi är positiva till idén och gärna ingår i en sån organisation.

NS-banan
Bygget av NS-banan i Hellas diskuterades. HNS gjorde klart att HNS inte stöder dessa byggen. Vi förklarade att de gjorts av en enskild person och att majoriteten av cyklisterna i Hellas inte gillar det som gjorts. MS berättade att bygget uppmärksammats av flera personer och organisationer som hört av sig till honom. Han kommer att inspektera bygget under hösten. MS förstod att HNS inte stod bakom detta men påpekade att byggandet är en språngbräda för andra aktörer inom Hellas som gör att MTB-åkarna generellt kommer i dålig dager.

Vad Händer nu?
¤ HNS styrelse kommer att ha ett IRL möte snarast för diskutera det som kommit fram under dessa möten, och hur vi bör agera med anledning av detta.
¤ Nytt möte på plats i Hellas för att definiera begreppet anlagd stig. Inget datum bestämt.
¤ Nytt möte under början av 2006 för att närmare diskutera hur samarbetet mellan HNS och förvaltaren ska fungera.

Christer Södereng

asså "anlagd stig" står det bara om man vill tolka det så. Annar står det anlagd väg och stig. Ganska stor skillnad. Så det kanske inte måste definieras? eller??
HNS verkar rätt bra, nästa gång jag har en tjuga kanske jag går med!

Det står: "• Cykling (även mountainbike) är inte tillåten på elljusspåren, samt i natur-mark utanför befintliga anlagda stigar." i skötselplanen.
Det står:"C6. cykla inom området, förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår" i föreskrifterna

På tok för informativt och sakligt, om det här blir det ju inga femton sidor med diskussion. Tråden kommer att sjunka som en sten. :-)

/Magnus

Mycket bra, Christer. Ni gör ett storartat jobb och lägger en stadig grund för vår att vår sport/livsstil ska bli accepterat i samhället. Genom den nya, goda kontakten med kommunen skapas ju även en positiv bild av vad oss som grupp och det kan ju underlätta även i andra sammanhang som har med cykling att göra. Ert arbete kan sålunda inte nog uppskattas och kan ni bli paraplyorganisation så är det ju ännu bättre. En eloge till er, helt enkelt.

Som jag har sagt när vi har pratats vid så är min fritid starkt begränsad och jag har tyvärr inte möjlighet att vara med i ytterligare en förening. Men ni finns i mitt hjärta!

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------

> Som jag har sagt när vi har pratats vid så är min
> fritid starkt begränsad och jag har tyvärr inte
> möjlighet att vara med i ytterligare en förening.
Du kanske inte har möjlighet engagera digi HNS, men en tjuga till medlemsskap kan du ju alltid slanta upp..

Härligt Rippa!!

Även fast vi inom HNS inte är några jurister och därför kanske inte alltid lirar på samma nivå som en riktigt jurist så arbetar vi (speciellt Christer och Tobias) hårt för att se till att cyklingen i framtiden skall ses som ett naturligt, och trevligt inslag i skogarna i nacka och hellas.

Därför kan det kännas lite trist när man kan tolka (kanske misstolka) en del inlägg som att vi inte gör någonting. Även om jag håller med om att vi kanske inte har informerat så bra som vi kan, men vi har ju tyvärr vanliga jobb med.

Om alla som verkligen vill kunna fortsätta cykla utan förbud i skogarna ville gå med i HNS (det har inte med den fjuttiga tjugan att göra) så skulle vi nog kunna bli en starkare spelare (förhoppningsvis).
HNS representerar ju flera hundra cyklister, kanske tusen, men om någon frågar hur många som är med i HNS och svaret blir, - Runt femtio, så känns det inte lika kraftfullt, tyvärr.

/En alltid positiv Johan (nästan iaf)

Jag har varit medlem i 2 dgr så jag skall inte säga så mkt iofs. Det är lättare att stå vid sidan av och ha åsikter.

Alla ni inom HNS - mycket bra utfört arbete! Nu är medlemsskap en självklarhet! Förstår att NS-banan är onödigt provokativ och bör flyttas/rivas även om jag personligen tycker att den varit ett roligt inslag.

Vet ni inom HNS (eller någon annan) hur det ligger till med området öster om reservatet, af Peterséns Erstavik. Han har väl inte varit så förtjust i cyklandet längs blåa och gröna stigen.

Att ta kontakt o möta Af Pettersens är ett steg som vi planerar för framtiden... det blir nog i vår som jag misstänker med tanke på läget just nu iaf... men som sagt det är med på vår agenda...

Per undrade om skötselplanen är fastställd ännu.
Vad jag vet så är den inte det. Troligtvis så görs det efter att även Stockholms stad har fattat beslut om att bilda reservatet.

Om någon vill gå med i HNS och stödja vårt arbete så är det lätt gjort genom att sätta in en tjuga på Plusgirokontot 1587575-0.

/christer

Rippa: Två, nä nu e det ju tre dagar är bra, alla ska vi vara padwan i början. Men snart så är även du en Jedi ;o)

Kolla bara på Bianchi Oskar, han har ju t.o.m lyckats gå vidare till den mörka sidan, det har jag sett bild på med vader dräkt och allt...

Angående medlemskap så finns det info här

Men för er som e lata kan jag ju skriva det här med.

Nu finns det ett plusgirokonto, 1587575-0 som man kan använda. Glöm inte att skriva vem du är så vi kan uppdatera medlemsregistret.

Om man bor i Stockholm kan man ju bara ge tjugan, helst till Bruse då han är medlemsansvarig, adressen står i länken, eller någon annan av oss. Alternativt knata in på Dr Spoke samtidigt som någon fräsig komponent skall införskaffas, prata med killarna om detta så tar dom din tjuga och skriver ner vem du är.

Fler affärer är på G med.

Men nu ska vi inte diskutera hur man blir medlem mer i denna tråd, nu finns infon uppe iaf.

Kvisten skrev:
> Per undrade om skötselplanen är fastställd ännu.
> Vad jag vet så är den inte det. Troligtvis så görs
> det efter att även Stockholms stad har fattat
> beslut om att bilda reservatet.

Undrade, eftersom Oskar W var inne på möjligheten att överklaga i tråden om Stockholms MTBs scens Herostratus. Därmed inte sagt att man bör överklaga i dagens läge, men det vore klokt att bevaka den intensivt, så att det inte slinker in något som inte borde vara där innan den hamnar på fullmäktiges bord. Som jag uppfattar saken kommer MTB att vara tillåten på befintliga stigar och då kan man vara glad för det.

Det är märkligt, att miljökämparna — som man egentligen har så mkt gemensamt med — ska vara de som är värst att ha att göra med.

> MS berättade att bygget uppmärksammats av flera personer och organisationer som hört av sig till honom. Han kommer att inspektera bygget under hösten. MS förstod att HNS inte stod bakom detta men påpekade att byggandet är en språngbräda för andra aktörer inom Hellas som gör att MTB-åkarna generellt kommer i dålig dager.

Det här är självklarheter, för alla som är det minsta varse om naturreservatspolitik, och priset betala av alla som älskar att hoja i Hellas. Jag är mycket förvånad över att Cykloteket låter sig sammankopplas med en aktivitet som är ett hot mot möjligheten att hoja i Hellas.

Per

Per skrev:
> Det är märkligt, att miljökämparna — som man
> egentligen har så mkt gemensamt med — ska vara de
> som är värst att ha att göra med.

Miljöpartister är väl emot allt?

> Jag är mycket förvånad över att Cykloteket låter sig
> sammankopplas med en aktivitet som är ett hot mot
> möjligheten att hoja i Hellas.

Wow... Bara för att två anställda på Cykloteket svartbygger i skogen är det väl inte samma sak som att företaget Cykloteket gör det? Jag skulle som anställd bli väldigt upprörd om min arbetsgivare kom med synpunkter på mina fritidsintressen, så länge de inte påverkar mitt arbete menligt (typ alkoholism). Nu har väl iofs. vissa starkt högerpolitiskt engagerade fått avsked pga sitt politiska engagemang. Men det är sannolikt väldigt fel i lagboken. Eller bör åtminsonte vara det.

Sådär, då har jag anmält stödmedlem i HNS + stödmedlem till stödmedlemmen. Sambon stöttar mina fritidsintressen, således stöttar hon även HNS enligt min ideologi. 40:- är därför på väg... : )

the_TnT skrev:
> >Per skrev:
> >--------------------------------------------------
> > Jag är mycket förvånad över att Cykloteket
> >låter sig
> > sammankopplas med en aktivitet som är ett hot
> >mot
> > möjligheten att hoja i Hellas.
>
> Wow... Bara för att två anställda på Cykloteket
> svartbygger i skogen är det väl inte samma sak som
> att företaget Cykloteket gör det?

Alltså, den sammankopplingen görs redan. Det har funnits personer som har frågat efter vägen till
"banorna som Cykloteket har byggt".

Men jag är inte säker på att det är till nackdel för företaget, de ungdomar som lyckas få föräldrarna att öppna plånboken för en Kona Coiler upplever säkert det hela på ett annorlunda sätt än Happymajoriteten. Sett från den synpunkten är ju byggena ren goodwill för företaget.

Fast det absolut troligaste är väl att Cykloteket fulltändigt struntar i vad dom anställda gör på sin fritid, och inser att dom flesta klarar av att skilja på privatpersoner och arbetsplats.

> Fast det absolut troligaste är väl att Cykloteket
> fulltändigt struntar i vad dom anställda gör på
> sin fritid, och inser att dom flesta klarar av att
> skilja på privatpersoner och arbetsplats.

Tror inte en arbetsgivare struntar i vad de anställda gör på fritiden, om det skapar negativ publicitet för företaget.

Men jag förstår inte hur folk kan dra kopllingen mellan två individer och ett företag på detta viset?

Det är inte första gången, det var många som på ett obegripligt vis försökte ställa Simona till svars för allt möjligt som hade med Cykloteket att göra. Väldigt konstigt.

Bruse:
Jag har peronligen hört kopplingen till Cykloteket från två håll. Dels var det några ungdomar vid Björkhagen i måndags som frågade mig om vägen dit, och en ung släkting ville tidigare att jag skulle ta med honom till
"Cyklotekets NS-bygge i Hellas"

Sen är jag ju inte övertygad om att det är negativt för företaget. De som frågade mig tillhör kategorin
"dricka choklad och drömma om en Stinky", och det är ju faktiskt framtida kunder.

Edit: Det här är bara en rapport. Jag har alltid blivit bra bemött på Cykloteket, och även fast jag och Simon har haft olika åsikter om bygget så har vi kunnat diskutera och jag står fast vid att det är en av dom bästa cykelbutikerna i Stockholm med trevlig och professionell personal. Jag hoppas att det framgår, men jag vill poängtera det ytterligare,

Senast redigerad av en moderator:
Att klanka på Cykloteket är lite som att hata USA. Störst bäst o vackrast får alltid skit. Oförtjänt eller ej. Ty sådan är den mänskliga naturen :)

Rippa skrev:
> Att klanka på Cykloteket är lite som att hata USA.
> Störst bäst o vackrast får alltid skit. Oförtjänt
> eller ej. Ty sådan är den mänskliga naturen :)

Jo jag har märkt det...

the_TnT skrev:

> Wow... Bara för att två anställda på Cykloteket
> svartbygger i skogen är det väl inte samma sak som
> att företaget Cykloteket gör det?

I USA går cykelaffärerna i spetsen för ett etiskt beteende för att vårda sig om att hålla stigarna öppna. Den som åker med en grupp och t ex tar sig för att gena utanför stigen i känslig ökenterräng kan räkna med en skarp åthutning.

Vissa bisysslor har inte arbetsgivaren att göra med alls. Spelar systembolagets anställda Fia med knuff, eller ägnar sig åt cross-dressing, på sin fritid är det deras sak. Kränger de däremot hembränt vid Slussen på helgerna hamnar saken i en annan dagar.

Cykloteteket som butik o verkstad har ett juste sortiment och kunnigt folk.

Per

Tillbaka
Topp