Vad gör jag nu? Cykelbygge Commencal Supreme 6

StinkySupreme

Aktiv medlem
Jaha, då dök den upp. En brandröd ram som ersättning för min gamla goa turkosblå Supreme 1 som sprack.
Det tog drygt ett halvår men trevligt bemötande från både Cykloteket och Ilikebike samt andra cyklar har gjort att jag stått ut.
Problemet är att under den här tiden har i stort sett alla delar hamnat på andra cyklar, slitits ut eller bara känns passé.
Bygga nytt alltså!
Den ska anpassas för att vara rolig nerför:
Singelklinga + styrare
160-180 mm gaffel, beroende på vilket styrlager jag klämmer dit passar 1 1/8", taper eller 1 1/2".
Kort styrstam (40-60mm) och brett styre (780mm).
Bromsar är ju bra att ha.

Så långt har jag tänkt, prio kommer läggas på hållberhet och funktion (prylar går ju sönder men det behöver inte gå så fort) och prisvärt är ett plus.

Tips mottages tacksamt så får jag se var jag hamnar (Åre är en lågoddsare, bara 10 mil dit).

burgtech har nån pryl dem kallar får offset shock vilket kommer ge dig en flakare HA vinkel.. tror den har 67grader orginal men 66grader är roligare...

Offsetbussningar kan absolut vara ett köp. Tyckte gamla ramen hade lagom högt BB, slog i ibland men inte så det störde och då använde jag den mer som alltiallocykel. Den hör ska bli mer nerförspecifik (tror jag).
Några favoritdelar som ni tycker verkar passa bra till mina ambitioner med bygget?
Bästa styrkombon? Följsammaste gaffeln? Snyggaste kedjestyraren?

Senast ändrad:
Skulle jag göra ett nybygge ämnat åt bikepark-bruk idag så skulle jag satsa på att försöka komma över en Marzocchi 66 RC3 EVO Ti för en bra peng, vilket ofta brukar gå på tex ebay (läs 5-6 tusen för en ny i kartong). Ska du ha nåt plushare än så, så blir det till att lägga ut det dubbla på en BOS.

Senast ändrad:
Å tusan, jag som helt snöat in på en RS Lyrik DH eller Fox 36a. Dags att vidga vyerna lite, jag gillade min första Mz som var en Junior-T (står sig inte idag) men tappade sugen efter en 66 RCV -09 som var tung, "sticky" och axeln snurrade upp sig hela tiden. Men de ska ju ha snäppt upp sig från -10 eller -11. Ska kolla på det.

fortsätt å snöa in dig på RS/fox gafflar tyckar jag.. själv kör jag med fox36 160mm vilket känns bra till ramen.. detta är absolut ingen dh raket, men den är sjukt kul att hoja me..

Det är bara de titanfjädrade fin-gafflarna I EVO-serie som gäller när man kollar på Marzocchi. RCV o dylikt är nog inga höjdare. Men som sagt, deras flagskeppsmodeller brukar gå att komma över till humana priser jämfört med Fox etc.

pean skrev:
-------------------------------------------------------
> Byter nick?

Näpp! Har fortfarande en guldfärgad Stinkyram i källaren som en skön nostalgitripp och suffixet är fortfarande aktuellt som du förstår av tråden ;-).

Det blev svårt det här, jag försökte tänka!
Jag kan inte bestämma vilken gaffel jag vill ha så jag kommer börja med min gamla goa 36vanRC2. Den har 1 1/8 styrrör vilket är bra eftersom ramen är gjord för semiintegrerat 1 1/8 styrlager. Men superstarcomponents har ett styrlager där nedre lagerkoppen ligger utanför ramen http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=25&products_id=539 så det går att använda tapered gafflar och med en "adaptercrownrace" http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=61&products_id=478 går det att använda samma styrlager till 1 1/8 gafflar. Skitbra va? Men igen, fördelen med tapered är styvare gaffel eller hur? Men blir det ngn fördel om man kompromissar med utanpåliggande lager istf semiintegrerat eller blir det bara större påfrestningar på ramen. Att använda adaptern till 1 1/8 gaffeln måste ju innebära mer glapp?
Det kloka är att köra med "rätt" styrlager men det är tilltalande att inte vara begränsad.

Tillbaka
Topp