Vad hände med XC Mtb?

Bobslob22

Medlem
Vad hände med XC Mtb?
Jag har cyklat Mtb sedan 1991 och haft ett otal cyklar som cyklats långt och hårt, de har gått långa skogsvägar och snabba hårda pass som gett bra träning med sina 3x7, 3x8, 3x9 och slutligen 2x10.
Nu när jag kikat på ny hoj ser allt ut som gynekologstolar med 740mm styren och små pluttiga singelklingor som ger max utväxling lämplig för ett barn.🤦‍♂️
Cyklarna blir alltmer specialiserade med ramgeometri, gafflar, heldämpning, drop post och gud vet vad men drivlinan ska minsann vara likadan på en Hardtail XC som på en DH eller enduro där användningen av drivlinan är för "nöddrift" jämfört med en XC där förflyttandet är det primära.
Dagens mode på styre är också lustigt, en Enduro med flack gaffelvinkel som behöver stort moment för manövreras kan behöva ett 740mm styre. Men en XC? Knappast...
Sååå - Vem kidnappade XC cykeln och när får vi tillbaka den?
 

erik h

Aktiv medlem
Vad hände med XC Mtb?
TS har naturligtvis helt rätt. Skogscykling ska inte vara lätt och bekvämt.

Svårt dock att pinpointa vilket år XC-cyklar hade blivit riktigt bra och dugliga, men innan det gick som du beskriver ovan. Vissa nyheter är ju av godo. Ingen vill nog köra på gamla 90-talscyklar igen. Men det borde väl fortfarande gå att köpa en fin XC-29er-hardtail som har hållit sig true med branta vinklar, kort gaffel, låg vikt och så?

Kan dock vara så att 1x-drivlinan är lite för attraktiv trots sitt anskrämliga utseende där bak, men ingen vill nog ha tillbaks framväxlarna heller. Man kan ju hänga på storkaka även om de säljs med små freerideklingor.

 

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Vad hände med XC Mtb?
Håller med TS. Fan, cykeln skall väl ta en till platserna? Eller skall jag behöva tjacka van, sluta böja skärmen på Yankeeskepsen och sen bli nån jävla pedalburen skejtare på plats? Vill vi bara hoppa och trixa köper vi väl ett sexpack Red Bull och en BMX? Men vi är väl för fan cyklister?
Jag tar en grogg.
 

Bobslob22

Medlem
Vad hände med XC Mtb?
Kan dock vara så att 1x-drivlinan är lite för attraktiv trots sitt anskrämliga utseende där bak, men ingen vill nog ha tillbaks framväxlarna heller. Man kan ju hänga på storkaka även om de säljs med små freerideklingor.
Nä, 1x drivlinan är inte det minsta attraktiv med det handikappet det ger för cykelns versatilitet. Beroende på framklingans storlek så handikappar man alltingen högfart eller lågfart egenskaperna, och kedjans vinkel i ytterlägena och effekterna det ger ska man inte missa.
Jag ser nog åtminstone 2x som en möjlig återkomst för de som verkligen använder cykeln till hård träning. Folk som lallar runt och trampar som barnungar på transportsträckor är säkert nöjda med sina 1x för de inte klarar justera en framväxel.
 

Bobslob22

Medlem
Vad hände med XC Mtb?
Håller med TS. Fan, cykeln skall väl ta en till platserna? Eller skall jag behöva tjacka van, sluta böja skärmen på Yankeeskepsen och sen bli nån jävla pedalburen skejtare på plats?
Just så, det är där XC cykeln hamnat med sin enkelklinga. Den duger inte längre för just XC, Cross Country då den inte har utväxlingen för både detta och skogsstök eller megabranta långa backe när man kommit till sådan plats på sin runda.
Jag har cyklat med flera som tidigare hållt samma tempo som mig men nu kommer de på efterkälken och man får vänta in dem för de inte har utväxling hålla takten.
 

poqa

Aktiv medlem
Vad hände med XC Mtb?
Vad är problemet?
Kapa styret till den bredd du vill ha och köp en större klinga!
Du som cyklat så länge och är så stark lär väl ta dig upp för backarna även med 38a tänder fram!
Och utför är det bara att trampa på!
Går säkert att hitta ett par supersmala däck att sätta på också för att få rätt känsla...
 

Lejon

Aktiv medlem
Vad hände med XC Mtb?
Nä, 1x drivlinan är inte det minsta attraktiv med det handikappet det ger för cykelns versatilitet. Beroende på framklingans storlek så handikappar man alltingen högfart eller lågfart egenskaperna, och kedjans vinkel i ytterlägena och effekterna det ger ska man inte missa.
Jag ser nog åtminstone 2x som en möjlig återkomst för de som verkligen använder cykeln till hård träning. Folk som lallar runt och trampar som barnungar på transportsträckor är säkert nöjda med sina 1x för de inte klarar justera en framväxel.
Om man vill ha en cykel man kan köra riktigt sakta med i skogen men ändå kunna använda till sin reflexvästasfaltspendling så är 2x klokt.
 

ttfh

Medlem
Vad hände med XC Mtb?
Köp en gammal cykel.
Precis, dom gamla cyklarna har ju inte försvunnit från jordens yta. Om du tycker utvecklingen peakade för säg 10 år sedan så är det bara att köpa nåt med den åldern. Iom att det är omodernt så blir det billigare och du kan få en bättre specad cykel för samma peng. Reservdelar är inget problem heller.

Men det här med dom platta kepsarna har jag inget bra svar på.
 

SIE

Aktiv medlem
Vad hände med XC Mtb?
Precis, dom gamla cyklarna har ju inte försvunnit från jordens yta. Om du tycker utvecklingen peakade för säg 10 år sedan så är det bara att köpa nåt med den åldern. Iom att det är omodernt så blir det billigare och du kan få en bättre specad cykel för samma peng. Reservdelar är inget problem heller.

Men det här med dom platta kepsarna har jag inget bra svar på.
Jag är med förvånad över hur framgångsrik nu metal-stilen är inom MTB. Stora shorts, kreativa skägg och skrikiga jerseys med blaffiga loggor känns klart legio. Inte att det är nåt fel på det dock. Live and let live.
 
Senast ändrad:

Bobslob22

Medlem
Vad hände med XC Mtb?
Vad är problemet?
Kapa styret till den bredd du vill ha och köp en större klinga!
Du som cyklat så länge och är så stark lär väl ta dig upp för backarna även med 38a tänder fram!
Och utför är det bara att trampa på!
Går säkert att hitta ett par supersmala däck att sätta på också för att få rätt känsla...
Du har verkligen fattat vad växlar är till för.
Man har en muskelstyrka vilken man finner exakt rätt växel för så att man kan ligga på så hård belastning man kan prestera uthålligt varje givet underlag, varje lutning och varje motvind el medvind.
.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Vad hände med XC Mtb?
Nä, 1x drivlinan är inte det minsta attraktiv med det handikappet det ger för cykelns versatilitet. Beroende på framklingans storlek så handikappar man alltingen högfart eller lågfart egenskaperna, och kedjans vinkel i ytterlägena och effekterna det ger ska man inte missa.
Jag ser nog åtminstone 2x som en möjlig återkomst för de som verkligen använder cykeln till hård träning. Folk som lallar runt och trampar som barnungar på transportsträckor är säkert nöjda med sina 1x för de inte klarar justera en framväxel.
Om inte ditt huvud har märkt av nackdelarna med framväxel så har din pung garanterat märkt detta, om du har en sådan förstås.

Dessutom kan du få ungefär samma spann som med 3x drivlina. Nu kommer nämligen kassetterna i så stort spann som 10-51 tänder.
 

Bobslob22

Medlem
Vad hände med XC Mtb?
Om inte ditt huvud har märkt av nackdelarna med framväxel så har din pung garanterat märkt detta, om du har en sådan förstås.

Dessutom kan du få ungefär samma spann som med 3x drivlina. Nu kommer nämligen kassetterna i så stort spann som 10-51 tänder.
Nope. Jag har huvud så jag är fullt kapabel hålla mina växlar i skick så kedjan inte hoppar.
Ungefär samma är inte samma och kedjans linjering kommer man inte ifrån.
 

kntzn

Medlem
Vad hände med XC Mtb?
Vad är din kommentar till att (i princip) alla elitcyklister som tävlar i XCO och XCM föredrar dagens cyklar? Är alla med i en konspiration med cykeltillverkarna för att de ska sälja fler cyklar? Även de som inte är sponsrade?
 

etnica

Aktiv medlem
Vad hände med XC Mtb?
Gnäll tråd.
Om man inte är nöjd med 1x så är det inga problem att byta till 2x/3x om ramen tillåter framväxel.

Sen så ser väll inte världskupsbanorna ut som de gjorde för 10 år sedan heller för eliten då även de tycker att trampa grusväg är sjukt tråkigt. Därav gaffelvinkeln.
 

jonte987

Aktiv medlem
Vad hände med XC Mtb?
Fast de latmaskarna transportcyklar inte till banan. Sen är det mycket riktigt en konspiration för att sälja cyklar. De cyklar inte på det de gör för att det är bäst. Utom sam hill självklart.
 

Bobslob22

Medlem
Vad hände med XC Mtb?
Jag vet inte hur de
Vad är din kommentar till att (i princip) alla elitcyklister som tävlar i XCO och XCM föredrar dagens cyklar? Är alla med i en konspiration med cykeltillverkarna för att de ska sälja fler cyklar? Även de som inte är sponsrade?
Jag har ingen kommentar om ting jag inte känner till, har aldrig sett en sådan tävling och har heller inget intresse. Men jag antar tävlingen av banläggaren är anpassad till tävlingsredskapens beskaffenhet.
 

moros

Aktiv medlem
Vad hände med XC Mtb?
Gött med fredagstråd redan. Gäller att börja i tid.

Vi är nog en hel del här som cyklade på 90 talet. Kanske en del (som mig) som har kvar cyklar sedan dess. Utvecklingen är kanske inte bara positiv. Men överlag jo, min 29" 2019 FS är fan så mer kapabel än min 26" HT med v-broms från slutet av 90. I vissa få scenario skulle nog min gamla lätta MTB vara bättre, nej snabbare, men till de övriga 95% så nej tack.

Som alla redan sagt, köp en cykel som du tycker verkar bra och cykla. Finns passande hojjar även idag. Kanske får du någon modernitet på den som är av godo. Annars är det ju bara att hålla sig med 90-talsgrejer.
 
Senast ändrad:

Flurken

Medlem
Vad hände med XC Mtb?
Som redan sagts, gravel. Lite fel tid just nu. Om man väntar ett par år så får gravel flatbar, bar ends och dämp-gaffel. Den så kallade ”circle of cycle”
Det viktiga är att vi köper nya cyklar. Köp kol, det är styvt... köp kol det är flexibelt...
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Vad hände med XC Mtb?
Nope. Jag har huvud så jag är fullt kapabel hålla mina växlar i skick så kedjan inte hoppar.
Ungefär samma är inte samma och kedjans linjering kommer man inte ifrån.
Ja fast kör du din cykel i skogen så tappar du kedjan ibland med 2x och 3x vevparti. Klingorna är designade för det, det går inte att komma ifrån. Kan bara dra slutsatsen att du inte riktigt har så bra koll som du försöker få det att verka.

Vad gäller antal steg får du ca 14 individuella växlar med 3x10. Resten är överlapp dvs samma utväxling återkommer mer än en gång. 1x12 är inte så långt ifrån...

Kan dock hålla med om att kedjelinjen för 1x drivlinor inte är optimal. Sämre verkningsgrad och mer slitage. Något man får ta för att få en överlägsen funktion. Kör man som du verkar göra dvs 100% släta grusvägar, ja då ska du väl ha 2x eller 3x. Det går fortfarande att få tag på så vad är problemet?
 

jonte987

Aktiv medlem
Vad hände med XC Mtb?
Fast så mycket tappar man inte kedjan. Lite kedjesug vid taskiga växlingar annars tappar jag sällan. Skramlar pga av ingen clutch gör det också.
 

Freddie L

Aktiv medlem
Vad hände med XC Mtb?
Vad som är hönan och ägget vet jag inte. Men ”XC” är inte samma sak dag, som för tio år sedan. Nu är banorna märkbart mer tekniska. På min närmaste har jag nog en handfull hopp/dropp UTAN b-linje. Ett par tokbranta partier upp eller ner. Jag hade inte kommit långt på min -04 S-works ht (men det hade nog säkert duktiga cyklister iofs).

Det du håller på med är numer klassat som Gravel eller möjligen Cykelvasa-träning. Men det gör väl inget? Du tränar som du vill. Dina slitdelar blir billigare.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Vad hände med XC Mtb?
Fast så mycket tappar man inte kedjan. Lite kedjesug vid taskiga växlingar annars tappar jag sällan. Skramlar pga av ingen clutch gör det också.
Men du tappar?
Jag tappade heller inte jätteofta, överdrev lite, men visst fasiken åkte den av lite då och då och alltid vid sämsta möjliga tillfälle. När jag drog pungen i överröret i hellas 2012 eller när det nu var, det var droppen för mig. :giggle:
 

Masjevel

Aktiv medlem
Vad hände med XC Mtb?
Ja, det är viktigt vid fysisk träning för annars ger den inte optimal effekt.
Mystrampa en eftermiddag med vattenflaskor och bullar i ryggsäcken finns redan en tillräcklig skara som gör och de gillar inte ha ett växelreglage till ha styr på.
Fast det finns väl grader i helvetet. Alternativet till att cykla i 48 km/h på grusväg är inte nödvändigtvis kaffe och bullar cykling. Finns sidor där du kan räkna ut hur hög fart du får med en viss utväxling och kadens.
Klarar eliten sig med 36 el 38 fram i komb med 10-51 bak på cv så lär du inte heller sakna tyngre växlar. 😂
Trollvanrning på dig
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer