Vad hände med Cannondale egentligen?

• Trådstartare Trådstartare Ubu
  • Start datum Start datum

Ubu

Ny medlem
Ja, vad gick snett, för några år sen var det ju hur stort som helst och var tillsammans med Specialized någon sorts symbol för hela "premiumcyklandet".
Så fort någon frågade om köptips så var det, oavsett behov eller nivå, någon lojal fanboy som tipsade om att Cannondale var det enda tänkbara. Nu är dom ju bara borta, och alla jag kände som körde Cannondale har slutat cykla skog, eller bytt.

Nån som vet vad som gick snett, satsade man på fel hjulstorlek, är det bara att dom inte klarade konkurrensen från Specialized?

Ja det kan man fråga sig, men det går ju mode i vilket märke man skall köra för tillfället, om man bortser från Happy då som har en egen agenda vilka hojar som är happy riktiga =) , men det finns ju affärer som säljer Cannondale fortfarande, bl.a. https://www.cykellagret.se/c813-1/cannondale

Utomlands är Cannondale riktigt stora, mycket tack vare deras lag, varför det kanske dämpats i Sverige är kanske pga att många grossister "ger upp" Sverige då marknaden är för liten eller för svår att ta sig in på.

Men det är ju bara en tanke och inget som är 100% säkerställt.

Med vänlig hälsning
Fritz

Får man smyga in en LVGfråga?

Är det samma för LVG-cyklar, att Cannondale tappat det också? för jag antar att TS tänker på MTB.

Cannondale är väl fortfarande klockrent, men min uppfattning är att det fanns en period många på happy (t.ex. stizze med flera) som storgillade cannondale och tipsade om just det märket hela tiden. Men nu är det tydligen specialized som är märket som "alla" ska ha.

Så fortfarande mycket bra cyklar och dessutom lite prisvärdare än tidigare men nu när alla ska epic och tarmac är cannondale inte längre förstavalet.

Är det bara generalagenten för Sverige (norden?) som är inaktiv eller tappar de även internationellt? Annars kanske de bara är inne i en vanlig svacka, lite som Kona de senaste åren.

PÅ lvg-sidan tycker jag de har mycket intressant. Den nya synapsen ser ju riktigt fin ut.

På MTB-sidan är det många egna lösningar som gafflar, dämpare, baksvingar och länkage som gör mig lite avtänd.

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> På MTB-sidan är det många egna lösningar som
> gafflar, dämpare, baksvingar och länkage som
> gör mig lite avtänd.

Javisst ja, glömde leftyn…

Vet att några handlare i Sthlm tröttnat på den obefintliga servie kring reklamationer och +ANNAT CAnnondale erbjudit och därmed slutat att sälja dem. I övrigt +1 på björre.

Dom byggde ju mycket av hajpen kring sitt varumärke på att dom hade lokal produktion i USA. Sen köptes dom väl upp av nåt stort konglomerat som flyttade produktionen till kina.
Då dog ju hela varumärket en smula.

Jag tror att Cannondale, i takt med att branschen rört sig mot mer trail/enduro-hojar, tappat mycket mot exempelvis Santa Cruz, Turner, Intense, Ibis och andra liknande amerikanska märken bland den delen av kundklientelen som är mån om att cykla amerikanskt. Tror alla ovan nämnda märken upplevs som mer "amerikanska" än dagens Cannondale. De som å andra sidan tidigare valt Cannondale för att de gjort snabba XC-hojar har väl till stor del migrerat till Specialized.

Cannondale har ju fortfarande grymma lösningar som Leftyn och SiSL Hollowtech-vevarna, men ramarna i sig tycker jag inte är särskilt upphetsande. Dock skulle jag mycket hellre köpa C-dale än exempelvis Specialized eller Trek, men det finns ju betydligt roligare tillverkare (se ovan) idag.

Fast cannondale är väl numera ett roadiemärke här hemma? Caad xtusensjuhndrafemtiofem o allt vad de heter. På mtb sidan +1 jag avtändning pga. Egna udda lösningar och inte minst fula hojar. Hojarna i de segment som varit intressanta har varit bland de fulare på marknaden visuellt.
Sist jag körde en cannondale var en jekyll när den var relativt ny och den impade inte alls.

Globalistic skrev:
> Cannondale - Canyon - Specialized Vem står på
> tur :)

Montemagni?

Cannondale Synapse och F-Si är ju riktigt schyssta. Jekyllen som Canyon hämtat inspiration är ju smart med. Men Scalpelen är lite för seg och Trigger lite skumma vinklar kan jag tycka. SuperSIX Evo är ganska intetsägande.

Men kanske blir ändring på märket snart när det kommer en ny SuperSIX Evo eller vad den kommer heta. Förhoppningsvis en ny Scalpel snart med efter vad de utvecklat och lärt sig med F-SI som jag tror är den absolut bästa XC hardtailen på marknaden.

Cannondales upplevda frånvaro ska nog ses i ljuset av hur den svenska cykelmarknaden förändrats sista fem åren.
Få marknader är så prismedvetna och därmed så fulla av canyon och kina-import.
Det räcker att titta på danska och norska marknaden så är tendensen inte alls densamma.
I övriga europa än mindre. Cannondale ökar sälj på många håll, även om det några år efter konkursen och uppköpet visst var en svacka.

Tyvärr har väl designen på långslagig mtb senare år lämnat en del att önska, även om tekniken är bra. Jämför med kona som bland stigcyklister plötsligt upplevs flowigt, rätt och andra mjuka värden igen medan cannondale känns närmast ingegörs-tyskt i sin framtoning.

Som nämnts har såklart agenten en roll i huruvida handlare vill sälja cyklarna. Där har man haft en helt annan strategi än ex. specialized vars aggressiva affärsmodell uppenbart tagit marknad från andra premiummärken.

Jag tror vi kan räkna med större närvaro framöver.
http://www.sportfack.se/artiklar/nyheter/20141127/cannondale-satsar-i-sverige

Crossmax skrev:
> Jag tror att Cannondale, i takt med att branschen
> rört sig mot mer trail/enduro-hojar, tappat
> mycket mot exempelvis Santa Cruz, Turner, Intense,
> Ibis och andra liknande amerikanska märken bland
> den delen av kundklientelen som är mån om att
> cykla amerikanskt. Tror alla ovan nämnda märken
> upplevs som mer "amerikanska" än dagens
> Cannondale. De som å andra sidan tidigare valt
> Cannondale för att de gjort snabba XC-hojar har
> väl till stor del migrerat till Specialized.
>
> Cannondale har ju fortfarande grymma lösningar
> som Leftyn och SiSL Hollowtech-vevarna, men
> ramarna i sig tycker jag inte är särskilt
> upphetsande. Dock skulle jag mycket hellre köpa
> C-dale än exempelvis Specialized eller Trek, men
> det finns ju betydligt roligare tillverkare (se
> ovan) idag.

Just Cannondale känns väll som det mest amerikanska man kan cykla på, där det står sprutat över allt på ramen "made in the US of A".

Personligen så tycker jag Cannondale känns rätt gammeldags och mossigt.

AddeN skrev:
>
> Just Cannondale känns väll som det mest
> amerikanska man kan cykla på, där det står
> sprutat över allt på ramen "made in the US of
> A".
>

De är ju inte längre Made in the US of A?

Det var inget som hände med Cannondale, det var en ickehändelse för dem. Konkurrenterna började med integrerade vajerdragningar.

Sagan och Fontana håller väl lite liv i Cannondale fortfarande?
Med den här videon lyckades de få mig att vilja ha en F-Si iaf. :)
Men jag är en sucker för snygga videos med tricksig MTB-cykling..
Håller annars med om att märket nog skulle må bra av att fräshas upp lite.
Edit: Tog bort inbäddning av videon.

Senast ändrad:
Men egentligen är det inget fel på produkten...väl?

Endurosegmentet vet jag inget om, men ht:n är så bra man får, synapsen (med eller utan disc) är på absolut bästa nivå i komfortsegmentet, super six evon är grym. Scalpelen kan man knappast klaga på heller.

För egen del var det nära att bli en scalpel nu i vinter men jag är allergisk mot specialgafflaf som ska skickas runt halva Europa för service och styrstammar som ska ha specialverktyg och kostar typ fem miljooooner och är svårjusterade på höjden.

Fast är det inte lite knepigt att de inte hoppat på aero-tåget när det gäller landsväg? De flesta märken har väl en "Tarmac" och en "Venge" i sortimentet?

Tycker detta ämne är lite intressant. Är för ny i detta område för att ha snöat in på något märke än men känner ju igen mönstren från andra teknikforum som jag normalt besöker.
På detta forum har jag fått uppfattningen att det är Canyon och Specialized som det snackas mycket om.

Jag har full förståelse för varför att många rekommenderar Canyon då du får mycket cykel för pengarna (bra komponenter i förhållande till pris).
Men varför så stort intresse för Specialized? Av det jag sett ger de inte mer cykel för pengarna än andra "premium"-märken som Cannondale, Scott m.fl.
Om någon rekommenderar eller funderar på att köpa en cykel av just nämnda märken så kommenteras det ofta med att "du betalar för märket" men det verkar inte gälla Specialized i lika hög grad av någon anledning?

Har samlat på mig en hel del olika MBT-tidningar under mitt dryga halvår av nyfunnet intresse och kan ju inte påstå att det jag läst där skulle sätta Specialized cyklar framför andra märken i samma prisklass.
Vad har jag missat, varför är Specialized så populär framför andra "premium"-märken här? Var och varannan person verka köra en epic? :)
Ledsen om det blev lite OT..

AddeN skrev:
> ...Just Cannondale känns väll som det mest amerikanska man kan cykla på...

Är det bara jag som tror att Cannondale är Kanadensiskt?

Igino Cazzola skrev:
> Är det bara jag som tror att Cannondale är
> Kanadensiskt?

Är det Cervélo du tänker på?

Steg inte deras storhet dom över huvet?
Med det menar jag att lagom tills att dom nylanserade Jekyll för något år sedan, så drog Trenduron igång o alla startade med "den ny geometrin" dvs lång, låg o slack. Jekyll var inte riktigt med på tåget, dessutom som vanligt hutlöst dyra...
Ett tecken på detta var ju att C gjorde om Jekyll's geo till årets modell.

// Larsa

Igino Cazzola skrev:
> Är det bara jag som tror att Cannondale är Kanadensiskt?

lundatok skrev:
> Ja.

Från Wikipedia:
In February 2008, Dorel purchased the Cannondale Bicycle Corporation...
Dorel Industries Inc. is a Canadian company, based in Montreal, Quebec...

castrello skrev:
> Endurosegmentet vet jag inget om, men ht:n är så
> bra man får, synapsen (med eller utan disc) är
> på absolut bästa nivå i komfortsegmentet, super
> six evon är grym. Scalpelen kan man knappast
> klaga på heller.

Tempohojen Slice däremot är så ful att man nästan kräks lite i munnen varje gång man ser den...

Jag undrar lite stillsamt vad de mest fanatiska fanboysen kör på idag, de som tillskrev Cannondale närmast övernaturliga egenskaper?

(Jag vet svaret och fnissar lite i smyg)

Mycket tyckare här, hur många av er har egentligen testat en cannondale...

Larsaw, du vet nog inte att jerome Clementz vann enduro wm på en Jekyll 2013...

Senast ändrad:
Lingon skrev:
> Dom byggde ju mycket av hajpen kring sitt
> varumärke på att dom hade lokal produktion i
> USA. Sen köptes dom väl upp av nåt stort
> konglomerat som flyttade produktionen till kina.
> Då dog ju hela varumärket en smula.

Jo. Ligger nog mycket i det. Och kinacyklar finns det ju många andra av, så hela ideen är likssom väck.

Lite som kitchen aid. Den var cool när det var en usa tillverkad produkt. Nu när det är china shit är det ju bara en överprissatt matberedare bland alla andra no-name märken.

prahna skrev:
> Mycket tyckare här, hur många av er har
> egentligen testat en cannondale...
>
> Larsaw, du vet nog inte att jerome Clementz vann
> enduro wm på en Jekyll 2013...

Jag har. Den var grym.

Vad är inte byggt i kina idag? Så vitt jag vet designas de fortfarande i USA...det är väl samma med Specialized mfl designat i USA byggt i kina...

Jag har haft Cannondale hojar till och från i många år och väldigt sällan har jag blivit besviken.
Idag har jag en Supersix evo och en Trigger 29, iofs inte årets modell men det är bra nog för det lilla jag cyklar.

Leftys är helt enkelt bra skit, stabila och lätta men det jag saknar är mer än 130mm slaglängd.

När det kommer till lvg så upplever jag fortfarande att cannondale är heta, framförallt här i Jkpg-området där vi har en bra LBS för cannondale.

På MTB så upplever jag att trendbrottet kom när 29" slog igenom fullt ut. Flash och Scalpel blir ruskigt höga i fronten och blir inte alls lika följsamma som 26" var. Men det är min tanke.

Igino Cazzola skrev:
> Igino Cazzola skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det bara jag som tror att Cannondale är
> Kanadensiskt?
>
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----