Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mig veterligen har Tomtelands och Gesundabergets ägare inget att göra med varandra. Var förbi Gesundaberget i helgen och då var många bilar på Tomtelands parkering, tror Tomteland rullar på ganska bra, var där för några år sen med barnen och känns som om det har ett väletablerat koncept som passar många barnfamiljer när de semestrar i Dalarna.Hur ska det gå för Tomteland??
Ärligt talat så förtjänar berget ett bättre öde. Det finns ju fina förutsättningar för verksamhet året om.
Mig veterligen har Tomtelands och Gesundabergets ägare inget att göra med varandra. Var förbi Gesundaberget i helgen och då var många bilar på Tomtelands parkering, tror Tomteland rullar på ganska bra, var där för några år sen med barnen och känns som om det har ett väletablerat koncept som passar många barnfamiljer när de semestrar i Dalarna.
Men oavsett är berget är superfint, otrolig utsikt från toppen (trots dimman torsdag den 3 november). Cyklade även runt det i fredags då XC-lederna fortfarande finns uppmärkta.
Saknar Gesunda på alla sätt...Spännande att se att den lägenheten som är till salu nu har begärt pris på 695000, 2018 kostade en likadan 450000 kr.
En släkting ägde en av lägenheterna där när de var nybyggda på 80-talet, tror det planerades att bygga väldigt många fler! Berget som sådant räckte gott och väl till för barnfamilj utan allt för alpina ambitioner. Minns med viss skräck puckelpisten!
Jag har aldrig varit där men intressant om det skulle finnas en bilväg till toppen. Då har man helt andra förutsättningar som cyklist. Trampa upp med eller utan assistans eller om man är ett gäng turas om att köra bilen med cykelställen upp och ner. Inget behov av en lift.Senaste nyheten om Gesundaberget:
Så tragiskt att se det förfalla![]()
Gesundaberget mörklagt - ström och vatten avstängt - Siljan News
Vintern är här och Tomteland får Gesundaberget att leva medan den gamla skidanläggningen nu är stängd för andra vintern i rad.www.siljannews.se
Det finns en väg till toppen, men osäker hur bra den är nu..Jag har aldrig varit där men intressant om det skulle finnas en bilväg till toppen. Då har man helt andra förutsättningar som cyklist. Trampa upp med eller utan assistans eller om man är ett gäng turas om att köra bilen med cykelställen upp och ner. Inget behov av en lift.
jasså vet du möjligtvis vart den börjar?Det finns en väg till toppen, men osäker hur bra den är nu..
Kör i backen längst till höger (sett nedifrån) så går den hela vägen upp.jasså vet du möjligtvis vart den börjar?
Fin investering ifall någon vettig aktör köper upp anläggningen i framtiden. ligger relativt nära annan cykling ocksåSpännande att se att den lägenheten som är till salu nu har begärt pris på 695000, 2018 kostade en likadan 450000 kr.
En släkting ägde en av lägenheterna där när de var nybyggda på 80-talet, tror det planerades att bygga väldigt många fler! Berget som sådant räckte gott och väl till för barnfamilj utan allt för alpina ambitioner. Minns med viss skräck puckelpisten!
intressant ska undersökas nästa gång jag är upp med jeepen till stugan i sommarKör i backen längst till höger (sett nedifrån) så går den hela vägen upp.
Men gissar att du behöver 4 hjulsdrift för att klara sista biten. Flera år sen jag var där sist nu.
Fin investering ifall någon vettig aktör köper upp anläggningen i framtiden. ligger relativt nära annan cykling också
Tror det är kärvt om man inte har en terränggående bil. Dvs vanlig 4wd mullebil räcker nog inte.Kör i backen längst till höger (sett nedifrån) så går den hela vägen upp.
Men gissar att du behöver 4 hjulsdrift för att klara sista biten. Flera år sen jag var där sist nu.
Så som jag minns det, va lite osäker på sista biten bara.Tror det är kärvt om man inte har en terränggående bil. Dvs vanlig 4wd mullebil räcker nog inte.
Vi körde upp med sånnadär 4wd polaris, det var ganska spännande bitvis
Nä det är inte att rekommendera. Det är absolut ingen väg utan en del av skidbacken. Fyrhjuling tar sig fram, men inte en bil såvida det inte är ett rejält moddat terrängmonster.Så som jag minns det, va lite osäker på sista biten bara.
Men bör gå att köra en bit och sen gå dom sista 200-300 metrarna.
Det hade varit riktigt fint. Resturangen ligger ju magiskt fint däruppe.Som sagts tidigare så är det en backe, kallad långrundan, som går till toppen på höger sida, nedifrån sett. Väldigt tveksam på att man kan köra bil upp där i dagsläget då berget mer och mer även blir igenvuxet med sly och dylikt. Har funnits förslag om att skapa en väg till toppen just där men inget intresse från nuvarande ägare har funnits. Bland annat har Tomteland velat anlägga en grusväg upp för att kunna bussa upp turister till toppstugan och en makalös utsikt. Tråkigt att nuvarande ägare inte verkar ha något intresse för att driva berget…
Det kan vara så att bygglovet inte är för permanentboende.Tyvärr är inte permanentboende tillåtet enligt stadgarna, med storstadsögon är det väldigt billigt. 500 tkr +- i insats och under 2000 kr / mån i avgift. Undrar lite varför de valt att ha sådana regler. Andrahandsuthyrning är däremot OK.
Speaking from personal experience: Running a bike park and solely depending on lift tickets and some snacks as income is not very sustainable. There are some edge cases like, Vallåsen bike park that is situated perfectly to have a great reach and Åre that probably makes decent profit on tickets.Could be an interesting test case for an e-bike-focused bike park as the place never attracted enough riders other than the few race days it had over the year to be profitable with the lift.
The trails are there and as much as I am sure that they need work after 3 or 4 years of neglect. they should be easier work to refurbish than to start from scratch?
The question is really if there is any economical sense here as real income comes from accommodation, restoration, etc...
I don't disagree but there is room to build good beginner trails on top of that machine-made green one they did about 4 or 5 years ago on the left-hand side (going down) of the hill, that seems to me ridable by anyone that can ride a bike:Speaking from personal experience: Running a bike park and solely depending on lift tickets and some snacks as income is not very sustainable. There are some edge cases like, Vallåsen bike park that is situated perfectly to have a great reach and Åre that probably makes decent profit on tickets.
And I don't really think that acommodations make much sense if the lift is... like Gesunda lift is. And that there isn't really a good beginner/flow trail. Anyone who does not care about these things are probably just gonna sleep in a van or backseat.
Travel time to Järvsö is shorter and and the standard is very high. I see no reason why you would select gesunda instead. I hope that Järvsö Will expand on the other side of the Mountain. They were clearing Forest last summer so could be great. Another 3-5 trails would be nice!I don't disagree but there is room to build good beginner trails on top of that machine-made green one they did about 4 or 5 years ago on the left-hand side (going down) of the hill, that seems to me ridable by anyone that can ride a bike:
Nevertheless, more of a wishful thinking idea so that more trails remain available to MTBer and do not go to waste as there are few hills enough as it is.
And you would be amazed at the number of riders going down Kristin on any given summer weekend that are either in a large group in one of the rental stuga or in one of the two hotels.
Om du tänker där två banor på ess gick så byggs det stugor där. ?Travel time to Järvsö is shorter and and the standard is very high. I see no reason why you would select gesunda instead. I hope that Järvsö Will expand on the other side of the Mountain. They were clearing Forest last summer so could be great. Another 3-5 trails would be nice!
För att Gesunda är så kul! Järsvö är kul men jag vill nog säga att Gesunda är bättre(min åsikt)Travel time to Järvsö is shorter and and the standard is very high. I see no reason why you would select gesunda instead. I hope that Järvsö Will expand on the other side of the Mountain. They were clearing Forest last summer so could be great. Another 3-5 trails would be nice!
Ah okej. Hörde någon som snackade om en ny lift på baksidan av berget men det kanske bara är snack!Om du tänker där två banor på ess gick så byggs det stugor där. ?
Överprisat är det väll inte. 130kr för pommes och hamburgare på Furuvik är överprisat. Du får ju riktigt bra mat precis vid backen till överkomligt pris. Så glad att det serveras vettig mat i Järvsö.Bröt och stämning = Gesunda. Putsade leder och överprisad lunch = Järvsö.
Okej ja det skulle ju vara roligt, men det finns ju redan en lift till som man typ aldrig använder. Man får ju cykla upp själv sista biten till banorna på den andra liften, frågade i somras varför man aldrig kör den även när det är massor av folk och kö. Men det är väl som väntat en kostnadsfråga, antar dom betalar hyra per lift eller liknande.Ah okej. Hörde någon som snackade om en ny lift på baksidan av berget men det kanske bara är snack!
Jag pratar om området man ser från toppen av liften. Rak på andra sidan av var anläggningen är idag.
Ska man vara strikt så får man inte ens ta sig upp dit (dock gjort det själv). Fanns flertalet skyltat i somras där det tydligt stod att all cykling utanför öppna leder är totalt förbjudet (minns inte exakt fras men var väldigt tydligt).Okej ja det skulle ju vara roligt, men det finns ju redan en lift till som man typ aldrig använder. Man får ju cykla upp själv sista biten till banorna på den andra liften, frågade i somras varför man aldrig kör den även när det är massor av folk och kö. Men det är väl som väntat en kostnadsfråga, antar dom betalar hyra per lift eller liknande.
Mostly diversity for diversity's sakeTravel time to Järvsö is shorter and and the standard is very high. I see no reason why you would select gesunda instead. I hope that Järvsö Will expand on the other side of the Mountain. They were clearing Forest last summer so could be great. Another 3-5 trails would be nice!
Jaså dom har jag isf helt missat, vi brukar cykla grusvägen upp. Tror till och med jag sa till en av dom i liften att vi cyklar upp då om inte liften går.Ska man vara strikt så får man inte ens ta sig upp dit (dock gjort det själv). Fanns flertalet skyltat i somras där det tydligt stod att all cykling utanför öppna leder är totalt förbjudet (minns inte exakt fras men var väldigt tydligt).
Min tanke var väll primärt om man tänkte skaffa en till sittlift och bygga leder planera sidan.
Machine-made trails are key to a bike park's financial success whether we like it or not, and food and accommodations are where the profit is (Mostly guessing as I have not seen their financials)Broke and mood = Healthy. Polished roads and overpriced lunch = Järvsö.
For sure the place can't have been very profitable with no lift for the last 2 years...Well, I have completely missed them, we usually cycle up the dirt road. I think I even told one of them in the lift that we will ride up then if the lift doesn't run.
I'll have to check when they open again.
Jbp use one chairlift but they are not so profitable anyway, but very nice!For sure the place can't have been very profitable with no lift for the last 2 years...
Ja cykling liknas nästan vid ett välgörenhetsprojekt om man tittar på anläggningen. Men övriga näringsidkare får ju en säsong till så förhoppningsvis är det ändå positivt överlag.Pratade med restaurangchefen i Trysil.
Han nämnde att de förtillfället tjänar lika mycket eller mer på säsongsavslutningen, dagen/kvällen, för skidsäsongen som de gör under hela cykelsäsongen.
Iofs har det bara 4-5 spår att åka än sålänge.
Antagligen liknande siffror på alla andra skidanläggningar.