Vad händer på gesundaberget

Pratade med restaurangchefen i Trysil.
Han nämnde att de förtillfället tjänar lika mycket eller mer på säsongsavslutningen, dagen/kvällen, för skidsäsongen som de gör under hela cykelsäsongen.

Iofs har det bara 4-5 spår att åka än sålänge.

Antagligen liknande siffror på alla andra skidanläggningar.

De som driver bikepark i Sverige är nog mer entusiaster än affärsmän har jag en känsla av.

Talked to the restaurant manager in Trysil.
He mentioned that they currently make as much or more on the end of season, day/night, ski season as they do the entire bike season.

Iofs only has 4-5 tracks to ride so far.

Probably similar numbers at all other ski resorts.
I was once (7-odd years ago) told by Skistar head of business development that they made more money on sports week in Åre than the entire biking season so I am not surprised.
This said the ability to even brake even during the summer season (accounting for the aging of the lift parts) must be very viable only for the ability to retain key staff all year long and not struggle to find good chefs and other restaurant staff, maintenance staff, etc... every start of winter.
This obviously would not be possible in Gesunda if the lift does not operate during winter unless they find a way to market the hill to some other winter activity I cannot think about at the present time.
But as I said in my first post on the subject, would be nice to see but very much unrealistic wishful thinking. I guess I will need to grab the eBike and see in what state the trails are once the snow is gone.

De längre söderut ser nog en annan kalkyl. Eller försöker i alla fall.
Nu har nog isaberg precis haft några bra vintrar men jag hörde att tex sommaren 2020 var bra för dem.

De längre söderut ser nog en annan kalkyl. Eller försöker i alla fall.
Nu har nog isaberg precis haft några bra vintrar men jag hörde att tex sommaren 2020 var bra för dem.
Vi hade öppet bara tre veckor 2020 men vi tjänade mer de tre veckorna än vi har gjort tre år av sommaraktivitet. Och vi ligger ganska söderut. Men som sas tidigare i tråden så är detta ett passionsprojekt så det avmotiverar inte oss.

Men med större aktörer som Isaberg så förvånar det mig inte alls om de bara drog igång bike parken för att de ser kortare vintrar.

Vi hade öppet bara tre veckor 2020 men vi tjänade mer de tre veckorna än vi har gjort tre år av sommaraktivitet. Och vi ligger ganska söderut. Men som sas tidigare i tråden så är detta ett passionsprojekt så det avmotiverar inte oss.

Men med större aktörer som Isaberg så förvånar det mig inte alls om de bara drog igång bike parken för att de ser kortare vintrar.
Av intresse, vad är det som gör att man tjänar så jädra mkt mer pengar på några få bra vinterveckor? Är det så väldigt många fler som åker skidor då? Det låter som att det är 100 ggr mer lönsamt med skidor.

Jag tycker att det är ganska många människor som rör sig t ex i Isaberg en fin sommardag oxå.

Av intresse, vad är det som gör att man tjänar så jädra mkt mer pengar på några få bra vinterveckor? Är det så väldigt många fler som åker skidor då? Det låter som att det är 100 ggr mer lönsamt med skidor.

Jag tycker att det är ganska många människor som rör sig t ex i Isaberg en fin sommardag oxå.

Ja, men för liftkort är det nog en rätt bra faktor större på vintern. Boende och rodel är större poster för oss än liftkort.
Små barn visserligen

Sportlovsveckor, påsklov, nyår, väldigt många som åker skidor då. Jag tror 50% av mina kollegor och bekanta drar iväg på sportlovet, vet bara nån enstaka som cyklar mtb, än mindre i bike park. Tror det är en ganska bra bild av intresset i samhället i stort.

När du åker iväg för att åka skidor så tar du med frugan, barnen och dina kompisar och deras barn osv. När du åker till en bike park så åker du med cykelpolare som redan cyklar. Än så ses inte cykling som lika allmänt tillgängligt som skidåkning. Åka skidor är pisslätt för alla att lära sig också.
De flesta har inte heller hört talas om cykling i anläggning så när kollegan frågar om de vill följa med. Så söker de efter "downhill mountainbike" på youtube och får detta toppresultatet. Sen tycker de att det är trevligt att inte ha brytna ben.

POV | Amaury Pierron's Insane WINNING Run in Lourdes

Typ pelikanen på Isaberg, Magic Moose i Trysil, Easy Rider i Åre, osv är fruktansvärt dåligt marknadsförda för nybörjare.

Hade varit intressant att få en siffra på hur många skidåkare vs cyklister det finns på ett berg under en peak-vecka. Är det en faktor 10 eller 100 som skiljer?

Känner flera som cyklar MTB som testat bikepark och inte vill köra igen. Det är för avancerat för de flesta MTB-cyklister som kör XC-cyklar på lugna stigar.

Hade varit intressant att få en siffra på hur många skidåkare vs cyklister det finns på ett berg under en peak-vecka. Är det en faktor 10 eller 100 som skiljer?
Under Corona hade vi en gräns på dagsbiljetter på 300. På vintern utsålt varenda dag utan undantag. En bra dag i bike parken 20-30ish. Detta är exkluderat säsongspass

Är nog inte heller någon kassako, de flesta cyklar ju gratis på stigar i sitt närområde.

Går jag till mig själv så börjar jag tycka enduroleder som i Källviken är roligare än Järvsö. Och det är ju gratis (betalar dock stödavgift till Falu-stigcyklister men det är ju en löjligt liten summa).

Ja, men den stora skillnaden är om man ser sig som en destination eller som en bikepark med lift. Ser man på tex saalbach är det ju dessutom ett helt samhälle som ska gå runt. Alla lever nog inte på lift och ledkort.

Som vi konstaterat tidigare finns det väl noll bikeparks med lift som inte byggts för vintersäsongen men den kanske ändå är värdefull som dragplåster även på sommaren.

tveksamt om elcyklarna gör det mer sannolikt att vi får se en ny lift i en bikepark utan snö. Det bör ju finnas några begagnade till salu på vallåsen om någon vill testa.

Det fina med ledavgifter är att det är väldigt lite overhead. Du behöver inte ha igång en lift, ingen personal och det ger besökare mer flexibilitet att besöka när de kan och inte bara när vi har öppet. Så jag tror nog att ledpass är en nyckel för ökad vinst. Men detta är bara något som är riktat till erfarna cyklister och kommer inte locka turister

Sedan börjar det ju ylas ”allemansrätten gäller” så fort nån försöker ta ut ledavgifter också, vilket vi även sett i flertalet trådar här på forumet… Men förhoppningsvis tänker de flesta ett steg till och betalar ändå.

Sedan börjar det ju ylas ”allemansrätten gäller” så fort nån försöker ta ut ledavgifter också, vilket vi även sett i flertalet trådar här på forumet… Men förhoppningsvis tänker de flesta ett steg till och betalar ändå.
Jag tror många mig inkluderat jag betalar på "destination" medan det skulle ta emot att betala hemmavid eller för att cykla i en hel trakt som man verkar försöka på något ställe.

Sen är det ju lite frivilligt. På isaberg betalar jag inte ledkort eftersom jag har liftkort men det syns ju inte. Annat än på utrustningen.

Japp, ganska vanligt och folk har en tråkig attityd som gör det svårt för oss som bygger leder. Hursomhelst så är det inte en diskussion som passar här. Men tänker länka relevant info.

Betalning för allemansrättsligt nyttjande
Allemansrätten ger inte fri tillgång till alla anläggningar som finns i naturen, även om syftet med dessa är att användas
vid friluftsliv. Exempelvis kan användandet av omklädningsrum, vallabodar och skidliftar villkoras av betalning. Däremot
anses andras bryggor kunna användas kortvarigt, om inte ägarens användning hindras eller hemfriden kränks. Röjning av
en stig ger inte rätt till betalning från dem som använder stigen etc. Men det finns problematiska gränsfall.
Frågan om allemansrätten kan inskränkas genom anläggningar har på senare tid aktualiserats då skidspår har avgifts-
belagts. Om denna syn godtas finns det anledning att befara att även andra liknande anläggningar kan komma att avgifts-
beläggas i framtiden.
https://svensktfriluftsliv.se/wp-content/uploads/2018/06/allemansrätten_svensktfriluftsliv.pdf

Mot bakgrund av det anförda finner Högsta förvaltningsdomstolen att det överklagade beslutet i vad det belägger användningen av Hemusspåren med avgift inte står i strid med allemansrätten. Överklagandet ska således avslås i den delen.
http://klevringsjuridik.se/verdict/hogsta-forvaltningsdomstolen-referat-hfd-2012-ref-70/

jag tror för att lyckas med en cykel park idag så krävs andra aktiviteter runt om för familjer. Sedan är nog premium upplevelsen att prioritera. De flesta här är ju +30år med fru och barn. Om liftkortet kostar 350kr eller 500kr bryr jag mig inte om. Bra uppstyrt, trevlig personal och vettig mat är viktigt för mig. Hade ju varit intressant med en undersökning vad folk hade varit villig att betala för liftkort (dagskort) i Järvsö (som exempel).

I think that in most cases if the trails are well-built and maintained, most people would be happy to pay a fee to support the trail network.
But like taxes, unless you have a strong enforcement capability (i.e. you can do more than a strong word to people that do not pay to ride, and we all know that they can't), it is best that people see where to money goes to. This, in time, means no profit since you need to reinvest the money in trail development and maintenance.,,
Vallåsen is going to be a good test case now that it is going to be only bike park without sku and both with lift and ride fee for those that want to pedal to the top / ebike

I think that in order to succeed with a bike park today, other activities around for families are required. Then the premium experience is probably the priority. Most people here are over 30 years old with wives and children. I don't care if the lift ticket costs SEK 350 or SEK 500. Well organized, friendly staff and reasonable food are important to me. It would have been interesting with a survey of what people were willing to pay for lift tickets (day tickets) in Järvsö (as an example).
about SEK125 per day as I have for the last 3 years (SEK2500 season pass with about 20 days of use)

I think that in most cases if the trails are well-built and maintained, most people would be happy to pay a fee to support the trail network.
But like taxes, unless you have a strong enforcement capability (i.e. you can do more than a strong word to people that do not pay to ride, and we all know that they can't), it is best that people see where to money goes to. This, in time, means no profit since you need to reinvest the money in trail development and maintenance.,,
Vallåsen is going to be a good test case now that it is going to be only bike park without sku and both with lift and ride fee for those that want to pedal to the top / ebike
I love Vallåsen and I am very excited for its future.

But yeah, there will always be people who don't pay. But most people are good people.

A lot of parks(like ours, Hanaslöv) are on municipal properties. The municipality wants us to have a person trained in "vildmarksförsta hjälpen" on site at all times. This is mostly whats limits us from just having the park open 24/7.
As long as people are paying for trail access/lift pass, we can take account for people and make sure that safety is up to snuff.
We have had incidents where people have ridden outside of business hours, gotten hurt and required ambulance. But the ambulance can't get into the area since we are closed and the gate is closed. And this has prompted the municipal board to suggesting we close down the bike park.

So when you're not paying trail pass, you're not just allowing us to buy another shovel. You might be jeoperdizing the future of the riding area.

about SEK125 per day as I have for the last 3 years (SEK2500 season pass with about 20 days of use)
I would say double it. A normal gym card today cost >5000sek and season card at a ski resort is >6000sek. I would also suggest owners of bike parks starts with flex rates depending on the dates. Weekends are more expensive and so on. Don’t get me wrong I’m not made of money but I do have a keen interest to see the parks being profitable and investing. Me and many other ppl with families get at most 5-10 park days every year. I want a good experience when I’m there.

Finns det bra cykling att komma åt i Gesunda? Är lederna på berget övervuxna? Är det rimligt att cykla upp för egen maskin? Finns det annan bra cykling i området? Ingen ren XC utan enduro/trail stuket.

Senast ändrad:
Finns det bra cykling att komma åt i Gesunda? Är lederna på berget övervuxna? Är det rimligt att cykla upp för egen maskin? Finns det annan bra cykling i området? Ingen ren XC utan enduro/trail stuket.

Lederna va förra säsongen i sådär skick, stökspåren bra det maskingrävda inte speciellt bra eftersom att ingen är där och shapear dom. Det fixas väl lite med vissa delar. Fullt rimligt att cykla upp, tar väl ca 20-30 minuter beroende på kondition och om det är första eller femte vändan upp

När jag var där i somras (tomteland) så fick jag en dag till cykling och tog då Mora Nisses långa i Östnor (Mora). En trevlig runda på 25km.

10433828_282088875322662_976624742712922422_n.jpg

Jag tror det hänger på hur stor marknaden är i närområdet, dvs vilka som är beredda att ha det som ”hemmabacke”. Det går ju att driva Gopshus, Rättviksbacken, och Granberget i Leksand, så helt omöjligt känns det ju inte att det skulle funka även med Gesunda. Är väl närmare dit fr Mora än t Gopshus t.ex. Det gäller alltså vinter och skidor.

Jag tror det hänger på hur stor marknaden är i närområdet, dvs vilka som är beredda att ha det som ”hemmabacke”. Det går ju att driva Gopshus, Rättviksbacken, och Granberget i Leksand, så helt omöjligt känns det ju inte att det skulle funka även med Gesunda. Är väl närmare dit fr Mora än t Gopshus t.ex. Det gäller alltså vinter och skidor.
Plus att tomteland bör ge iaf lite draghjälp. grönklitt ligger dock rätt nära Mora också

D är väll d bästa?
Då är det öppet för andra aktörer å lägga ett skambud å starta om.
Men lönsamhet blir väll ändå tveksamt
Lönsamhet beror väl på…
En hel del investeringar som krävs, men samtidigt en halvtimme till Mora, plus hyfsat nära till Leksand, Borlänge och Falun. Borde kunna vara ett vettigt alternativ till ex Grönklitt och Romme.

Kört där två dagar nu. Finns potential åkning överallt. Men skall kan investera så är det skidåkningen i första hand skulle jag tro…

Tillbaka
Topp