Vad händer på gesundaberget

Låter trevligt men det ligger ju så in-i-hlvt långt bort! Jag får aldrig med mig min familj så långt för bara 2 dagars åkning. Skulle väl vart om man har vägarna förbi eller besöker Idre samtidigt då.

Att åka långt för en aktivitet makes sense om man tvingas åka för att få snö men på sommaren känns det som en högre tröskel när det finns liknande destinationer på mkt närmare håll.
Jag bor i Idre när jag varit till loftsdalen. Är bara en timme mellan. Trysil är 2h bort. Så vill man ha variation så bo i Idre så har man allt där och flera andra ställen på lagomt avstånd för utflykter över dagen.

Utan skidor blir det nog emtb men ingen lift? Det blir en helt annan kalkyl.
Kanske inte drar så mycket så länge folk cyklar i naturen gratis?

Behöv en stark vintersäsong och lift även om man satsar på emtb. Annars har svårt att se att det kan funka. Men vill man göra något nytt inom mtb så är det nog just e.

Behöv en stark vintersäsong och lift även om man satsar på emtb. Annars har svårt att se att det kan funka. Men vill man göra något nytt inom mtb så är det nog just e.
Många orter i södra Europa kör ju med pickup+släp annars. Kan ju vara ett alternativ till att investera i en dyr lift som aldrig kommer att kunna betalas av.

Många orter i södra Europa kör ju med pickup+släp annars. Kan ju vara ett alternativ till att investera i en dyr lift som aldrig kommer att kunna betalas av.

Skillnad kanske blir mindre mot att missbruka allemansrätten. Det blir en mindre unik produkt än att åka lift m cykel.

Fast just för gesunda kanske det funkar om åkningen är så bra att allt man behöver är en fungerande kalkyl.

Senast ändrad:
Som Mathias sade var ju poängen med Gesunda den speciella karaktären på lederna. Om man ska behålla den ruffiga stilen många av oss uppskattade kan man nog inte räkna med barnfamiljsmiljonerna.

Undrar om barnfamiljmiljoner räcker för lift. Gissar att det inte gör det så då är ju först frågan om det finns underlag för vintersäsong och om inte, hur man driver bikepark utan lift.

I så fall är alla bikeparks i nedlagda skidlanläggningar enbart dödsryckningar.
Vi får tex se om det blir några investeringar i att ändra om liftarna på vallis. Kan man inte ens motivera att optimera befintliga liftar så lär inget annat gå heller.
Inget fel i det speciellt inte jämfört med att försöka kyla konstsnö som förra ägeren gjorde....men långsiktigt är det inte intressant

Fast Gesunda behöver egentligen inte en sprillans ny lift. En bättre begagnad som går lite snabbare och inte pajar varje dag skulle oxå funka.

Japp. Vallis kan ju sälja sin dödsmaskin till gesunda och flytta sin andra. Det skulle de tuffa grabbarna i gesunda uppskatta! Alla nöjda.

Någon som kan räkna på detta eller har känningar på doppelmayr?

Rodel i isaberg kostade väl bara den nästan 20 miljoner och har ofta länge kö än liften.
Det räcker nog inte att köpa några hackor och spadar och hoppas att skrotliften håller för evigt.
Pengarna ska rulla annars får man hoppas det finns snö nog för att betala kalaset

Att flytta och bygga upp en beg lift är nog inte speciellt billigt heller, det som kostar är ju i mångt och mycket arbetskraften idag.

Risken är väl att det måste göras ordentligt också. Vet inte hur reglerat det är men man kan ju hoppas. Med tanke på hur nöjesfält verkar fungera så kanske det är fritt fram...

Att flytta och bygga upp en beg lift är nog inte speciellt billigt heller, det som kostar är ju i mångt och mycket arbetskraften idag.
Borde väl finnas en del liftar från insomnande alporter?

Men inte vara lift som behöver fixas. Också stugor, restaurang och toppstugan som stått tomt och kallt ?.

Ska det funka tror jag man behöver tänka betydligt vidare än bike park.
T.ex. trailrunning har ökat nåt fenomenalt sista åren, komplettera med fina löpleder upp och inte minst nerför berget respektive runt (om man får med sig markägare). Ett stort problem många som ger sig ut i Europa och ska springa bergslopp snabbt upptäcker är att de aldrig tränat på riktigt på utförslöpning :)
Skicka upp löparna i liften och så får de springa ner på en speciell utförsled så kan de mata negativa höjdmeter koncentrerat (vilket vore unikt) respektive springa uppför på samma visit / träningshelg / vecka.

Kroka någon matprofil som har restaurang typ fine dining med lokala råvaror på toppen så kan det nog locka folk inom närområdet respektive vara ett trevligt inslag i "sporthelgen".
Tänker man bara gnarly bike park är det inte ens lönt att försöka.

Ska det funka tror jag man behöver tänka betydligt vidare än bike park.
T.ex. trailrunning har ökat nåt fenomenalt sista åren, komplettera med fina löpleder upp och inte minst nerför berget respektive runt (om man får med sig markägare). Ett stort problem många som ger sig ut i Europa och ska springa bergslopp snabbt upptäcker är att de aldrig tränat på riktigt på utförslöpning :)
Skicka upp löparna i liften och så får de springa ner på en speciell utförsled så kan de mata negativa höjdmeter koncentrerat (vilket vore unikt) respektive springa uppför på samma visit / träningshelg / vecka.

Kroka någon matprofil som har restaurang typ fine dining med lokala råvaror på toppen så kan det nog locka folk inom närområdet respektive vara ett trevligt inslag i "sporthelgen".
Tänker man bara gnarly bike park är det inte ens lönt att försöka.

17 km tar vägen över bergstoppen.

Kanske dags att släppa sittliften. Det borde gå att bygga en släplift med mycket mindre medel. Bara att fixa underlag och krok skulle bli ett stort steg fram. I de fall terräng tillåter det.

För all del. Shuttle som går ofta nog duger kanske men det blir nog mer än en traktor i så fall. Sen är ju frågan hur många minuter det tar också...

Alltså jag tror ni blandar ihop omsättning och vinst.

Omsättningen är nog liknande men vinsten är 10-20ggr högre på skidor.
Hur man räknar vinsten på cykel i en lift som finansieras till 100% av skidor måste vara rent akademiskt utöver rörliga kostnader. Att sätta vinsten till 0 är bara ett streck med pennan.

Om omsättningen på några månader cykel motsvarar alla sportlovs veckorna så måste det finnas möjlighet till vinst och annars kanske de borde byta management.

Jag håller med om att man borde satsa på att fixa några bilar med trailer istället för liften. Det är ju även ett jättebra berg för oss som gillar stigcykling. Om man bara kunde bli hämtad nere vid stora vägen så skulle man ju kunna hoja stigar som går lite lagom utförs. Sen är jag inte blyg för att trampa upp om man bara bygger en led som den i lofsdalen där de värsta uppförslutningarna har fått fina serpentiner.

Sist jag var uppe sa jag till mig själv, aldrig igen förrän de har bytt liften. Att knuffa upp cykeln hade gått snabbare....

Vad gäller lönsamheten på andra anläggningar - Lofsdalen har jag varit i en del de sista åren sommartiden. Jag har svårt att se att själva bikeparken bär sig - knappt något folk, ingen äter där i princip så ingen restaurang som drar in pengar, samtidigt personal, verkstad, lift osv. som kostar. Sen satsas det friskt och byggs leder osv. runtom i området för man verkar duktig på få ihop finansieringen.

Älskar verkligen stället för sin fortfarande "sömniga" karaktär jämfört med Tänndalen eller Idre men någon kassako lär inte bikeparken vara. Men det görs mycket för att erbjuda mer för alla nivåer så varje sommar är det lite fler personer som hittar dit känns det som. Så låt oss hoppas det håller i längden men hade jag varit investerare så hade jag haft svårt att se en långsiktig lönsamhet på Gesundaberget utan året runt verksamhet och då krävs stora investeringar.

Tror man måste våga tänka nytt och erbjuda sånt som inte finns någon annanstans i dagsläget.
Många ställen i alperna kör ju liftarna helt gratis för vandrare på sommaren, liftkort ingår i anslutna boenden. Cykel kostar lite extra men är ofta rätt överkomligt. Det antyder ju en helt annan finansieringsmodell där helheten drar liften. Men det känns också som att det funkar i alperna där bergen är mer besöksvärda i sig.

Gillar inte shuttle men en uppenbar fördel är att det är skalbart. Lite folk, lite bilar igång. Kräver kanske lite fler fallmeter än vallåsen om man ska orka vänta först nere och sen på sin tur uppe

Gillar inte shuttle men en uppenbar fördel är att det är skalbart. Lite folk, lite bilar igång. Kräver kanske lite fler fallmeter än vallåsen om man ska orka vänta först nere och sen på sin tur uppe
Står och faller med att det är en bra väg upp till toppen.

Men håller med det är ett alternativ som är realistiskt. Då kunde man köra hela parken med ganska få anställda.

Kanske så lite som 2-3 personer.

Och troligen lättare att få frivilliga. Jag vågar inte stå i liften men köra pickup 1-2h mot gratis pass eller en klapp på kinden kunde jag göra.

Vet ni hur många som bor inom "äta lunch" avstånd? Är det 1000 pers? Stadsbor brukar inbilla sig att det alltid finns underlag för matservering. Men sorry, det är ofta typ mer lönande att jobba timmar i äldreomsorgen.
Jag älskar glesbygden, men det som behövs är ett skattesystem som i Norge och mängder med rikspolitiker som är från norr om Dalälven.

Hur funkar det att köra upp cyklister med släpvagn? Står man och väntar tills det är fullt på vagnen? Fasta avgångstider?

Jag vet inte men den smarta lösningen är fullt eller max tid sen första cykel lastad men det beror ju på beläggning vs roundtrip hur det spelar.

Kanske dags att släppa sittliften. Det borde gå att bygga en släplift med mycket mindre medel. Bara att fixa underlag och krok skulle bli ett stort steg fram. I de fall terräng tillåter det.

För all del. Shuttle som går ofta nog duger kanske men det blir nog mer än en traktor i så fall. Sen är ju frågan hur många minuter det tar också...
Senast de hade öppet löste dom att ankarliften gick hela vägen upp. Satt även nya ankare på. För en van cyklist var det magiskt då man kom upp på mindre än 5 min men många ovana fick släppa mitt i då det var brant och mindre bra liftgata sista biten.

Det är nog olika på olika ställen beroende på topografin. I La Fenasosa (Alicante) blir man tilldelad en grupp efter intresse o skicklighet och man åker med samma chaufför o bil hela dagen på lite olika ställen i området.

På ett annat ställe som jag inte ens minns namnet på var det mer av skyttelkaraktär där man åkte upp till samma utgångspunkt gång på gång. Då åkte man när bilen var full helt enkelt. Inga större konstigheter.

Så en stressad stockholmare som ska maximera sin åktid, ska vänta in 10st långsammare åkare? Låter som bästa sättet att få dåliga betyg och oändligt många mejl on hur man borde göra istället.

Men jäktade mellanchefer och tandläkare kan betala för egen bil eller lösa det sydländskt med en femhundring i handen på chauffören.

Senast de hade öppet löste dom att ankarliften gick hela vägen upp. Satt även nya ankare på. För en van cyklist var det magiskt då man kom upp på mindre än 5 min men många ovana fick släppa mitt i då det var brant och mindre bra liftgata sista biten.
Ja det mest grundläggande måste vara att man fixar gatan innan man tar betalt av Svensson för släplift. Tror det finns mycket mer att göra men möjlighet till bra gata är en förutsättning.

Finns många ej kopplimgsbara sittlifter till en billig peng i alperna för de flesta har uppgraderat sina liftar där nere. Installation kostar men inte alls så extrem mycket.

Ok, ber om ursäkt för opåkallad RR men detta kanske kan ge lite inspiration för nästkommande lycksökare i Gesunda,
20191208_090318.jpg

20191208_090417.jpg

20191208_093223.jpg

La Fenasosa är en gård/herrgård med en stor yta att cykla på. Det är ingen skidåkning på vintern trots att det ligger på ca 1000 m höjd så skyttel är det enda som funkar om man inte vill cykla själv (vilket är lite svettigt med en DH-hoj).

20191208_151952.jpg

Alternativet är en boppikopter som sprejar ner alla bilar på parkeringen med smågrus...

20191208_090333.jpg

20191208_100503.jpg

...men de flesta av oss åkte pick ups/jeepar av olika slag. Alla i apokalyptisk militärgrön färg för att understryka bruksigheten.

20191208_132905.jpg

20191208_113043.jpg

Har inga bra bilder från själva lederna men några av dom var minst sagt utmanande. Hur som helst funkade själva skyttlandet bra. Det är trevligt att få en liten pratstund på vägen upp med alla samtidigt som man får lite välbehövd vila. Det blir lite av en social grej att åka upp så här tillsammans vilket jag tyckte var väldigt trevligt.

Jag upplevde inte att jag behövde vänta speciellt länge på bilen. Det gick faktiskt helt klart smidigt får jag säga men det var väl inte första gången dom sysslade med detta.

Vädret gör sitt till förstås och stå i regn i en vattenpöl o vänta är ju aldrig kul men det kanske skulle gå att lösa med ngt slags regnskydd.

Senast ändrad:
Ok, ber om ursäkt för opåkallad RR men detta kanske kan ge lite inspiration för nästkommande lycksökare i Gesunda,
Visa bilaga 683976
Visa bilaga 683978
Visa bilaga 683979
La Fenasosa är en gård/herrgård med en stor yta att cykla på. Det är ingen skidåkning på vintern trots att det ligger på ca 1000 m höjd så skyttel är det enda som funkar om man inte vill cykla själv (vilket är lite svettigt med en DH-hoj).

Visa bilaga 683977
Alternativet är en boppikopter som sprejar ner alla bilar på parkeringen med smågrus...

Visa bilaga 683980
Visa bilaga 683981
...men de flesta av oss åkte pick ups/jeepar av olika slag. Alla i apokalyptisk militärgrön färg för att understryka bruksigheten.

Visa bilaga 683982
Visa bilaga 683983
Har inga bra bilder från själva lederna men några av dom var minst sagt utmanande. Hur som helst funkade själva skyttlandet bra. Det är trevligt att få en liten pratstund på vägen upp med alla samtidigt som man får lite välbehövd vila. Det blir lite av en social grej att åka upp så här tillsammans vilket jag tyckte var väldigt trevligt.

Jag upplevde inte att jag behövde vänta speciellt länge på bilen. Det gick faktiskt helt klart smidigt får jag säga men det var väl inte första gången dom sysslade med detta.

Vädret gör sitt till förstås och stå i regn i en vattenpöl o vänta är ju aldrig kul men det kanske skulle gå att lösa med ngt slags regnskydd.
Hur många meter fallhöjd är åken? Får för mig att Gesunda har lite för få och för branta höjdmetrar för att vara attraktivt med shuttle.

Hur många meter fallhöjd är åken? Får för mig att Gesunda har lite för få och för branta höjdmetrar för att vara attraktivt med shuttle.
Har faktiskt inte en jäkla aning. Men området är stort så man åker till olika delar och kör ett tag. Det hade behövts flera liftar där för att ersätta vad en bil kan göra.

Men precis som du säger behövs det nog lite storlek och längd på åken för att man inte bara ska sitta o åka bil hela dagen. Det är lite ställtid med bil.

Tillbaka
Topp