H.
Aktiv medlem
Vad händer på gesundaberget
Kul! Håller tummarna för dem och längtar tills det öppnar igen.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kul! Håller tummarna för dem och längtar tills det öppnar igen.
Kom fram till att en av de bästa ställen i vintras var på ett ställe med jäkligt gamla liftar. Och fick medhåll av våran 5-åring.Jag är fortfarande skeptiskt att det kommer fungera utan en ny modern lift.
Vad jag vill minnas har de bara en stolslift och den är nog ganska ny. Ankar eller knapplift kommer inte dra cyklister.De verkade ju ha nån idé om att köpa loss en lift från Idre Himmelsfjäll. Vet inte vad det kostar eller hur det går till men det kanske är möjligt?
Visst. De har ofta mindre folk. Är kanske trevligt för er men de är kanske inte mest lukrativa ställen.Kom fram till att en av de bästa ställen i vintras var på ett ställe med jäkligt gamla liftar. Och fick medhåll av våran 5-åring.
Cyklister är en minimal inkomst som vi har avklarat i del andra trådar. Huvudinkomsten för en skidanläggning är vinterturister.Vad jag vill minnas har de bara en stolslift och den är nog ganska ny. Ankar eller knapplift kommer inte dra cyklister.
Visst. De har ofta mindre folk. Är kanske trevligt för er men de är kanske inte mest lukrativa ställen.
Framförallt måste Gesunda generera vinst som ska kunna återinvesteras. Drömmen är att vi har ett ”nytt” Järvsö. Lagomt stort och väldigt välpolerad upplevelse.
Helt rätt. Cyklingen är ett komplement och skidor kassakon. Men ska man ta ut dyra liftkort så måste anläggningen vara bra och där ingår en modern lift i mina ögon.Cyklister är en minimal inkomst som vi har avklarat i del andra trådar. Huvudinkomsten för en skidanläggning är vinterturister.
Nej det är en service som ger lite pengar. Ingen bonus på de flesta orter. Är nog få orter i Sverige som tjänar mycket pengar på cyklister.Gesunda har ju dock alltid kört toppstugan på sommaren och kört liften dit upp, att kunna fyllla på med cyklister är en bra bonus.
Toppstugan har väl varit stängd sista tiden?
Romme går ju jättedåligt så därför satsar de inte på cykel. (Kan finnas mycket ironi i detta) För övrigt är det gött för då finns mer cykling där till mig när jag är hemma och hälsar på i Borlänge.Det är en sak om skidåkning saknas. Om skidåkningen tvärtom redan betalt all infrastruktur så borde det vara helt omöjligt att misslyckas med cykling och fördelarna med att belägga anläggningen året runt är uppenbara.
Men visst, är man inställd på att inget går så är det svårt och cykelindustrin verkar ha en väldigt egensinnig inställning till ekonomi och företagande.
Jag fattar kanske inte ironi.Romme går ju jättedåligt så därför satsar de inte på cykel. (Kan finnas mycket ironi i detta) För övrigt är det gött för då finns mer cykling där till mig när jag är hemma och hälsar på i Borlänge.
Det jag menar är att Romme ser att det är en kostnad för de att ha cykling med personal, slitage och underhåll på cykellederna. Romme gör ett bra överskott varje år. Inte som Skistar koncernen men gör ett rejält överskott. Och enligt deras beräkningar skulle de minska vinsten rejält med cyklingen på schemat. Det är på samma grunder som de inte satsar mycket på att göra en parken på vintern. För stora kostnader jämfört med en extra inkomsten.Jag fattar kanske inte ironi.
De som satsar på cykel/ ett paket för att dra folk gör det för att de är lite tröga. Om de räknat lite bättre hade de fattat att det inte går?
Bolagen lär fakturera varandra så att en lekman kollar på var vinsten hamnar lär inte säga så mycket. Vinsten lägger man där man vill.Det jag menar är att Romme ser att det är en kostnad för de att ha cykling med personal, slitage och underhåll på cykellederna. Romme gör ett bra överskott varje år. Inte som Skistar koncernen men gör ett rejält överskott. Och enligt deras beräkningar skulle de minska vinsten rejält med cyklingen på schemat. Det är på samma grunder som de inte satsar mycket på att göra en parken på vintern. För stora kostnader jämfört med en extra inkomsten.
I vissa skidorter jag tillbringar mycket tid som har cykling säger de som driver dessa att cyklingen är bara en service för att få lite extra kinder på sommaren. Inget som generar speciellt stor vinst utan har en stor kostnad framför allt.
JBP körs ju för exempel inte av samma bolag som kör skidåkningen. Du kan ju bara kolla siffrorna på de olika bolagen så kan du se varför en del backar väljer bort cyklingen…
Det som kan dra är att slippa trängsel.Det stora problemet för Gesunda att lösa lär bli att få dit vinterturister. Romme är ju en mer komplett anläggning som ligger en timme närmare Mälardalen. Varför då lägga en timme extra på att åka till Gesunda? Då är det nog mer rimligt med ytterligare en timme till Sälen. För att det ska flyga måste nog den knuten lösas. Även med entusiasm och gott stöd i bygden så måste ju ekonomin nånstans gå ihop.
Och tomtelandDet som kan dra är att slippa trängsel.
och slippa Skistarifiering.Och tomteland
Håller tummarna men så sorgligt vilket förfall den förra ägaren lyckades åstadkomma.Snubblade över detta på FB. Vore ju fantastiskt om det går vägen.
Visa bilaga 727283
Stor bonus på att säsongskorten höll en vettig prisklass i nivå med Granberget i Leksand! Blir minst en skiddag i Gesunda i vinter för att testa anläggningen![]()
”Kommer inte bli besvikna” – priser sätts inför Gesundabergets invigning - Siljan News
Om drygt en månad invigs verksamheten på Gesundaberget. Bolagsägare Magnus Birkeholm säger att de har en plan för liftkort och boende.www.siljannews.se
Vet inte om det är positivt. Visst låter det bra med billiga kort men det dom behöver är att generera en rejäl vinst för att återinvestera.Stor bonus på att säsongskorten höll en vettig prisklass i nivå med Granberget i Leksand! Blir minst en skiddag i Gesunda i vinter för att testa anläggningen
De måste ju börja nånstans, prissätter de sig fel (för dyrt) blir det inga inkomster alls. I nivå med de billigaste anläggningarna i närheten är nog max de kan ta ut som anläggningen antagligen kommer se ut i vinter.Vet inte om det är positivt. Visst låter det bra med billiga kort men det dom behöver är att generera en rejäl vinst för att återinvestera.
ÄlgspyanKan tänka mig att vänta en stund till så att dom hinner få ordning på Locals och Älgspyan igen![]()
Bor på Sollerön, så Gesundaberget är hemmabacken. Har varit upp och åkt så gott som varje helg sedan öppningen. Åkte ”Caroline” förra söndagenVerkar som de rullar på för dem uppe i Gesunda med vintersäsongen, håller tummarna på att det kan bli cykling till sommaren!