Vad har hänt med Fiskartorpet?!

mafakka

Medlem
Efter att ha varit borta från Stockholm i 1,5 år har längtan tills typ komma hem till Fiskartorpet varit stor. Här har jag kunnat ha väldigt många timmar med rolig cykling under 12års tid. En hel del har hänt med området inte minst sen Specialized flyttade dit och anlade candyland mm.

Var riktigt peppad inför dagens tur men blev ärligt talat lite chockad när man såg hur spåren är omdragna, stockar ligger fällda avsiktligt, allmän breddning av stigen och Candyland är uppgrävt.

Vad har jag missat under min exil? Har alltid mötts av leenden från joggare, strövande pensionärer och allt däremellan, nu var det helt annorlunda.
Fattar att det är en pandemi och att folk kanske nyttjat de två MTB-spåren mer än tidigare men har de verkligen misskött sig så kapitalt så att allt ska jämnas med marken? Det kändes som att cykla runt i någon dystopisk film…

clara

Aktiv medlem
Tror faktiskt inte candyland är uppgrävt men snörik vinter och flera skyfall under våren har nog gjort sitt...

Berk

Aktiv medlem
Jag har inte uppmärkt något särskilt speciellt. Många flera är ute i naturen sedan pandemin började och det har också varit mycket fler cyklister på spåret i Fiskartorpet. Stigerna har bredats lite och framförallt svåra passager har, tyvärr, fått till nya, enklare linjen. Med det är oundvikligt när fler är ute. Candyland har byggts om lite på våras. Kanske är det lite brun här och där pga den anledning. Jag tycker den har blivit lite bättre. Tyvärr är de tre ramperna bredvid parkeringen, som gick sönder efter mycket användning, ännu inte tillbaka.

Jag har inte har märkt att folk är arg på cyklister, förutom att en stor träbit har flyttats på stigen flera gånger.

glitch

Aktiv medlem
Det visar rätt tydligt hur viktigt det är att anlagda spår underhålls. Cyklade där för några veckor sen det är rätt tydligt att det liksom "stannat av" mitt i. Candyland skulle ju grävas om och det börjades men sen har det bara förfallit. Sektionen efter som var en relativt ny dragning med stigningen upp från botten av Candyland hade ju behövt städas upp lite runt omkring dragningen redan från början, men det verkar inte ha gjorts nåt mer så det ser bara stökigare och stökigare ut.
Supertråkigt också att "teknikområdet" försvunnit helt och vissa av hoppen i början börjar bli rejält nedkörda. Så klart en tråkig utveckling, men det visar också rätt tydligt hur mycket mer jobb "anlagda" stigar kräver jämfört med mer naturstigar som jag får känslan av att de klarar sig bättre utan underhåll.

Berk

Aktiv medlem
Det visar rätt tydligt hur viktigt det är att anlagda spår underhålls. Cyklade där för några veckor sen det är rätt tydligt att det liksom "stannat av" mitt i. Candyland skulle ju grävas om och det börjades men sen har det bara förfallit. Sektionen efter som var en relativt ny dragning med stigningen upp från botten av Candyland hade ju behövt städas upp lite runt omkring dragningen redan från början, men det verkar inte ha gjorts nåt mer så det ser bara stökigare och stökigare ut.
Supertråkigt också att "teknikområdet" försvunnit helt och vissa av hoppen i början börjar bli rejält nedkörda. Så klart en tråkig utveckling, men det visar också rätt tydligt hur mycket mer jobb "anlagda" stigar kräver jämfört med mer naturstigar som jag får känslan av att de klarar sig bättre utan underhåll.

Håller med.

Men 5 km stig för hela Norrmalm har också mycket högre slitage än 300 stigar i Hellasgården.

Berk

Aktiv medlem
Inte så säker på det. Tycker det är rätt lite folk på spåret. Jämför med forna tiders tisdagsride där ibland uppåt 100 pers kunde samlas vid HBB.

Det är bara i Fiskartorpet att jag har passerat flera cyklister på en runda. Jag minns inte sista gånger jag passerade någon i Hellas. Det händer, men inte ofta.

hm

Aktiv medlem
Alltid denna någon som ska göra något ...
Hur ofta är ni där själva och städar , fixar , gräver , klipper grenar, gräs o sly mm ?

E iofs bra att fråga tex här innan så man inte klampar in på någons annans bana och börjar ändra ...

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Hur ofta är ni där själva och städar , fixar , gräver , klipper grenar, gräs o sly mm ?

E iofs bra att fråga tex här innan så man inte klampar in på någons annans bana och börjar ändra ...
Givet att banan ligger inom nationalstadsparken är det inte direkt bara att gå loss.

mafakka

Medlem

Har plockat upp så oändligt mycket plast och skit efter ravefesterna och de som använder spåret. Rensat grenar, stenar, stockar och annan bråte. Hade jag haft en grävmaskin hade jag kört med den. Föreslog för Djurgårdsförvaltningen om en insamling för att kunna behålla kvalitén på spåren.

Är otroligt tacksam för Fiskartorpet, det är väl så att kanske blir bortskämt när man i princip har kunnat cykla ostört i ett drygt decennium.

Berk

Aktiv medlem
Har plockat upp så oändligt mycket plast och skit efter ravefesterna och de som använder spåret. Rensat grenar, stenar, stockar och annan bråte. Hade jag haft en grävmaskin hade jag kört med den. Föreslog för Djurgårdsförvaltningen om en insamling för att kunna behålla kvalitén på spåren.

Är otroligt tacksam för Fiskartorpet, det är väl så att kanske blir bortskämt när man i princip har kunnat cykla ostört i ett drygt decennium.

Jag tycker att spåret ser relativt bra ut sett till hur mycket den används utan underhåll. Har också inte sett mycket skräpp, men vet nu vem vi har att tacka för det :)

glitch

Aktiv medlem
Ja alltså spåret är till största del som det alltid varit vilket är imponerande. Där det känns 'slitet' är ju de delar runt Fiskartorpet där man fixat och delvis gjort det met konstgjort.

mafakka

Medlem
Slingorna är ju riktigt härliga som de är, fattar ex inte varför folk måste köra vi sidan av vattenpölar då det sabbar avrinningen och ändrar dragningen. En cykel ska bli lite skitig, är man nojjig måste man inte charga in i vatten.
Det är en sjuk förmån att kunna cykla i city men viktigt att folk inte improviserar utan håller sig till de utmärkta slingorna och slutar dra genvägar etc. Stigcykling ska vara svårt och jobbigt, klarar man inte en klättring så är det bara fortsätta försöka tills man klarar det, det är ju en del av tjusningen. Vill man så är det helt ok att gå vid vissa partier.

Kommer bli bra det här om alla hjälps åt med lite småsaker när man är ute och kör! :)

Berk

Aktiv medlem
Körde just en runda. Två träd har ramlat över spåren. Dom var inte där för en vecka sen. Dom brukar dock tas bort tillräckligt snabbt.

Möte bara en joggare i mtb spåret. Jag trodde att han skulle höra min frihjul som låter mer nu och att han inte ville gå åt sidan. Men han skrämdes när min framdäck poppade på en hinder och gick direkt så sidan. Jag sade ursäkta, men han var tyvärr för skrämt för att svara.

Tengil84

Medlem
Som jag har förstått det har spåret vid Fiskartorpet inklusive DH-banan Candyland byggds på initiativ från Specialized (bygget gjordes av swedenmountainbike) och underhållits av ideella krafter på Specialized med godkännande av Djurgårdsförvaltningen. Sedan en längre tid finns inte personerna/samt intresset från Specialized att sköta underhållet. Djurgårdsförvaltningen friskriver sig från allt underhåll vilket innebär att spåret står och förfaller samtidigt som fler än någonsin cyklar där.

Nu har dessutom tydligen fler nybörjare samt några med elassisterade elskotrar/cyklar skadat sig ganska rejält i Candyland vilket gett Djurgårdsförvaltningen vatten på sin kvarn och river DH-spåret.

Det handlar nog mest om att den där "någon" ska skapa någon form av förening för att tillsammans med Djurgårdsförvaltningen, sköta och driva underhåll av spåret. Det är med en tår i ögat Candyland rivs.

208407815_348998803564544_9029871619820239264_n.jpg
208516455_348998466897911_6625653376860635747_n.jpg

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Hade helt missat det!
Jag skippar Candyland när jag kör ensamt. Men min son tycker mycket om det! Förstår dock att det kan vara farligt för nybörjare.

mafakka

Medlem
Ja det är Riktigt tråkigt med Candyland, gillar att loopa den med klättringen till hopptornet, fin mjölksyra efter ett par vändor. När man tror det är över så får man sega switchbacken bort mot universitetet 😂.
Fiskartorpet är ganska unikt i att ge roliga och tillgängliga höjdmeter.

har hittat ett gäng elsparkcyklar runt hopptornet i buskarna så hänger väl inte bara cykelnördar där.

Topp