Vad har hänt med användaren aben?

Känner Bikzz litegrann, Cool guy !. Det du säger är personangrepp, påhittade anklagelser, falsk angivelse, och förtal. Det är brottsligt och kan polisanmälas.
Många tingsrätter dömer visserligen som den påse nötter. Men jag tror du skall hålla förhoppningarna på en rimlig nivå för att undvika besvikelse.

Jag tror inte att det är bra att odla och förstärka bekräftelsebehovet i alla fall. Det är nog ett sluttande plan, med tanke på hur många influencers och liknande som berättat om hur sjukt livet blir när man jagar bekräftelse på internet.
Bäst att göra som jag skrev i en högstadieuppsats när man skulle diskutera framtida yrkesval, eller något i den stilen. Jag skrev om att bli eremit.

Tilläggas bör att jag hade en sannolikt inte alltid helt taktiskt korrekt stark förkärlek för att tramsa till uppsatsämnena.

Korta insta-reels upplever jag mest bara som brainrot.

Jag är emellertid helt klart road av video-RR från lopp och andra cykeläventyr, brukar se en del på youtube, brukar vara 10 - 30 minuter långa. De är ju svåra att producera bra/underhållande, kräver ett annat typ av skillset än att skrivna RR med stillbilder. Skrivna RR är nisch, precis som ett sån den här typen av forum är, men jag hoppas nischen finns kvar.

Det där är intressant, då jag inte orkar titta på videos.
Dels kan man inte hoppa över det man inte vill se lika enkelt som att flumma förbi text men även att jag upplever att det är så mycket mer meningslöst flimmer i videos.
+MASSOR
Det verkar som om de som postar på Youtube får betalt i förhållande till speltid och/eller mer betalt jmf med vad de kan få från annonser på en hemsida
Kolla tex GPlama som har en hemsida som i verkligheten endast innehåller länkar till hans YT-inlägg

Och det tar en helsikes tid för folk att få ut något som man hade läst på en tiondel av tiden.
AI kan hjälpa till där, jag har bla använt

Jag tror inte att det är bra att odla och förstärka bekräftelsebehovet i alla fall. Det är nog ett sluttande plan, med tanke på hur många influencers och liknande som berättat om hur sjukt livet blir när man jagar bekräftelse på internet.
Nä, det kan jag hålla med om. Men RR på happy har jag inte riktigt räknat in i den faran. Jag ser det mer som att visa semesterbilder för bekanta, fast att dom bekanta är intresserade på riktigt, inte bara låtsas.😊

Korta insta-reels upplever jag mest bara som brainrot.

Jag är emellertid helt klart road av video-RR från lopp och andra cykeläventyr, brukar se en del på youtube, brukar vara 10 - 30 minuter långa. De är ju svåra att producera bra/underhållande, kräver ett annat typ av skillset än att skrivna RR med stillbilder. Skrivna RR är nisch, precis som ett sån den här typen av forum är, men jag hoppas nischen finns kvar.
Insta reels och Tiktoks kan variera lite i syfte. Vissa är informativa och lyckas med att ge all information om något ämne på ett kort och bra sätt. Vissa är bara reklam och teasers för längre videos på YouTube eller ska marknadsföra en produkt.

Men sen har vi också content som bara är vad det är. Ett klipp vägporr med swoshande djupa fälgar, ett par ekande däck som åker snabbt över asfalten, med en cyklist på som påbörjar en sprint. Kanske au natural ljudmässigt eller någon passande låt till som bakgrundsljud. En annan video kanske är en ihopklippt och redigerad samling korta videos över en eller flera olika turer. Sånt man ser och själv blir taggad på att komma ut och cykla, man ser det och tänker ”hell yeah” typ. Skulle väl kunna likna det med konst eller en vacker tavla. Det fyller ingen riktig funktion i sig. Men jag skulle inte vilja leva utan det. Det är fint att se på. Hjärnröta eller ej, allt behöver inte vara så seriöst eller information eller nåt sånt. Ibland behöver vi bara uppleva en vibe.

Det där är intressant, då jag inte orkar titta på videos.
Dels kan man inte hoppa över det man inte vill se lika enkelt som att flumma förbi text men även att jag upplever att det är så mycket mer meningslöst flimmer i videos.
Och det tar en helsikes tid för folk att få ut något som man hade läst på en tiondel av tiden.
Givet har videos sin funktion med när det kommer till instruktioner t ex.
Exakt. Är jag från början på dåligt humör så kan jag få härdsmälta över att tex en nyhetsrubrik i valfri webb-blaska, leder till en j-a video istället för läsbar text. Och när man läser expressen eller aftonbladet via luren, så klickar man fel med sina feta fingertoppar på det minimalistiska krysset som är till för att stänga ner någon onödig videosnutt som rullar i bakgrunden, och splash så har man oavsiktligt surfat vidare till någon obskyr reklam.

Jag tror vi är mogna för en motståndsgrupp avseende överexponering av rörliga bilder på på nätet. Åtminstone för fakta/nyhets-information.

1780999987164.webp

😁✌️

Kalla mig konservativ surgubbe men brukar använda gå in på texttv på telefonen för att se fotbollsresultaten. Det är en lisa för själen att slippa all hysterisk reklam.
Jag använder texttv-appen som primär nyhetskälla. Mest för att det är relativt fokuserat på just nyheter och inte annat, sen för att det är reklamfritt, och till sist för att de (förutom sporten) inte har lika mycket klickbaitrubriker. Händer det något stort så går jag vidare till djupare källor, men oftast är det samma krig och elände ändå varje dag, så det räcker med att se rubrikerna.

Och viktigt att kolla in olika källor för nyheter. En del gillar ju att ge det hela en helt egen vinkel.
Händer det något intressant i utlandet försöker jag hitta en engelskspråkig tidning i det landet och läsa där.
När dom krigar i Mellanösten (dvs nästan jämt) är det intressant att läsa Israeliska tidningar, finns flera på engelska.

Och viktigt att kolla in olika källor för nyheter. En del gillar ju att ge det hela en helt egen vinkel.
Händer det något intressant i utlandet försöker jag hitta en engelskspråkig tidning i det landet och läsa där.
När dom krigar i Mellanösten (dvs nästan jämt) är det intressant att läsa Israeliska tidningar, finns flera på engelska.
Tar man Sverige som exempel finns det ganska få engelskspråkiga tidningar som är opartiska. Samma med tex Kina där falun gong står bakom en av dom största. Risken för att falla för propaganda ökar markant. Då litar jag mer på Reuters osv. Är det flera trovärdiga tidningar som faktakollar sina källor som rapporterar samma sak så ökar det chansen att det också stämmer.

Så du menar att nationell media vinklar nyheter som händer i andra länder men inte nationella händelser, och det skulle vara någon internationell praxis? Så att tex en israelisk tidning inte skulle vinkla krigsrelaterade händelser i Mellanöstern?

Vet inte hur jag ska uttrycka mig, men jag tror inte du är helt rätt ute i frågan….

Senast ändrad:
Bra att det inte var bråk med någon annan som var anledningen. Jag har full förståelse för hur du tänker. Jag har bara skrivit några få RRs, men vet att det tar mycket tid. Hoppades @jomper skulle skriva i tråden och ge sin bild av hur förutsättningarna för att driva ett forum som det på Happyride ser ut och i vilka former det skulle kunna ske.

Jag lämnade ju över rodret till Freeride för över 10 år sen. Det är en hel del mera jobb än man skulle kunna tro, inget som går att göra på helt ideell basis, både hostingkostnader (ett gäng tusenlappar i månaden) inklusive massor av trafik drar iväg och det är en massa systemadministration som måste skötas, antagligen än mer idag med det it-säkerhetläget som är nu.

Sen rent användarmässigt med moderering av köp & sälj, kommunikation med användare som tycker massa olika saker som behöver behandlas med respekt vilket innebär att jag ofta behövde sätta mig in i massa bakgrund osv, det är lätt att hamna i evighetsdiskussioner om moderering och det finns hur många åsikter som helst om hur det borde göras men få som vill hjälpa till.

Det går lätt att lägga många timmar varje dag bara på ovan och då har vi inte sålt en enda annons för att dra in pengar eller lagt någon tid alls på att utveckla och förbättra vilket också behövs.

Jag är glad över att vi hittade en så bra lösning som vi gjorde, forumet finns kvar än idag vilket ganska få gör. En stor ägare hade inte tyckt att det var värt besväret.

Senast ändrad:
Jag lämnade ju över rodret till Freeride för över 10 år sen. Det är en hel del mera jobb än man skulle kunna tro, inget som går att göra på helt ideell basis, både hostingkostnader (ett gäng tusenlappar i månaden) inklusive massor av trafik drar iväg och det är en massa systemadministration som måste skötas, antagligen än mer idag med det it-säkerhetläget som är nu.

Sen rent användarmässigt med moderering av köp & sälj, kommunikation med användare som tycker massa olika saker som behöver behandlas med respekt vilket innebär att jag ofta behövde sätta mig in i massa bakgrund osv, det är lätt att hamna i evighetsdiskussioner om moderering och det finns hur många åsikter som helst om hur det borde göras men få som vill hjälpa till.

Det går lätt att lägga många timmar varje dag bara på ovan och då har vi inte sålt en enda annons för att dra in pengar eller lagt någon tid alls på att utveckla och förbättra vilket också behövs.

Jag är glad över att vi hittade en så bra lösning som vi gjorde, forumet finns kvar än idag vilket ganska få gör. En stor ägare hade inte tyckt att det var värt besväret.
Jag är väldigt glad att att ni hittade så bra lösning som ni gjorde.
Var skulle jag annars vara lite smådryg, sarkastisk och allmänt empatisk? I verkliga livet?

Tack för beskrivningen! Det var min bild sen tidigare. Jag ville att även @aben skulle kunna ta del av din bild. Jag har all respekt för hans ställningstagande, men ville även ge honom bilden att det kostar att driva Happyride och forumet. På något sätt måste de kostnaderna täckas. Jag har inte insyn i ägarnas räkenskaper och kan därför inte yttra mig om deras (antar jag) vinst på Happyride är rimlig eller om vi som skriver på forumet ideellt skapar "övervinster". Oavsett så är jag mycket glad för att Happyrides forum finns och har en hög grad av aktivitet.

Tack för beskrivningen! Det var min bild sen tidigare. Jag ville att även @aben skulle kunna ta del av din bild. Jag har all respekt för hans ställningstagande, men ville även ge honom bilden att det kostar att driva Happyride och forumet. På något sätt måste de kostnaderna täckas. Jag har inte insyn i ägarnas räkenskaper och kan därför inte yttra mig om deras (antar jag) vinst på Happyride är rimlig eller om vi som skriver på forumet ideellt skapar "övervinster". Oavsett så är jag mycket glad för att Happyrides forum finns och har en hög grad av aktivitet.
I och med att ägarbolaget numera är noterat kanske det går att skaffa sig en rimlig uppfattning om den ekonomiska situationen för Happy. Risken är väl dock att det utgör en såpass liten del av omsättningen att den kan vara svåra att urskilja. Men det går såklart att ställa frågan till bolaget i fråga.

Jag har generellt sett en avig inställning till kommersialiserad verksamhet; jag tycker det finns bättre sätt att driva gemensamma projekt. Jag är samtidigt någorlunda rationell och har en viss förmåga att förhålla mig till den verkligen vi gemensamt väljer att leva i. Min uppfattning är att Happy, med relativt god marginal, håller sig tillräckligt långt från genomkommersialisering för att jag skall vara glad och nöjd (de köpta annonserna bläddrar jag helt sonika förbi). Jag önskar verkligen att det förblir så.

Jag tror vi ska vara glada att det finns en aktör som är villig att driva vidare och t o m utveckla Happyride, trots en förmodat mkt blygsam vinst. Ett bidrag till att göra cykel-Sverige rikare.

Hade det bara varit ideella krafter bakom, så hade det gissningsvis tynat bort. Mkt jobb för att serva ofta otacksamma o gnälliga cyklister utan att få något tillbaka.

ja, de är antingen extremt hårdhudade - eller läser inte.

Jag vet inte vad alternativet skulle vara. Troligen någon annan typ av platform.
Stack exchange är väldigt bra men motsatsen till happy. Finns förresten redan Bicycles Stack Exchange om man vill se själv hur kul det blir.

Facebook har tagit över (min tolkning).
Ja men funkar det? Finns en retro mtb grupp som verkar härja på rätt bra - men är det roligt?

sen såg jag senast igår i flödet att nån undrade om det går att mäta slitage på en kedja. Inte fan vill jag synas på fb örlandes om kedjeslitage + fb är för boomers.
Jag har svarat på frågor om Genarp och liknande i övrigt håller jag käft på fb. Något oklart om det är pga att jag är för mycket eller för lite boomer.

Facebook har tagit över (min tolkning).
det var väl rätt tydligt så för typ fem år sedan? insta tog väl över sedan? och mitt intryck är att whatsapp-grupper är en stark kraft bland oss äldre än boomers idag.

skönt ha begränsad koll på allt detta. förklara gärna ni som kan bättre.

feijan har väl sedan i sort sett tappat det sociala efter metaverse-debaklet och verkar nu mest vara en distributör av filmklipp? iofs rätt intressanta filmklipp om man styr upp deras algoritmer...

det var väl rätt tydligt så för typ fem år sedan? insta tog väl över sedan? och mitt intryck är att whatsapp-grupper är en stark kraft bland oss äldre än boomers idag.

skönt ha begränsad koll på allt detta. förklara gärna ni som kan bättre.

feijan har väl sedan i sort sett tappat det sociala efter metaverse-debaklet och verkar nu mest vara en distributör av filmklipp? iofs rätt intressanta filmklipp om man styr upp deras algoritmer...
Kan bara utgå från mig själv. Följer en hög grupper på facebook som ju fungerar som ett slags forum (fast sämre). Whatsapp har jag bara till att kommunicera med i olika sammanhang. Instagram visste jag inte ens att det fanns grupper att följa.

Tycker själv det är konstigt att forum har försvunnit till förmån för sociala medier. Betydligt trevligare att bläddra i forumtrådar än att försöka hitta ngt i ngn fb-grupp.

Jag tycker den här tråden är farlig. Går det för långt så slutar det väl med att människor träffas i verkligheten och umgås irl för att diskutera, cykla och prata, hugaligen. Kan vi hitta en medelväg och att någon sätter upp heta-linjen igen, så kan vi ringa in och flåsa i luren och kanske viska läskigheter om utväxling, vaxning och TPU-slangar?

Inser att flertal kanske inte vet vad jag menar med "heta linjen". (Googla eller fråga en förälder i sådana fall.)

Jag tycker den här tråden är farlig. Går det för långt så slutar det väl med att människor träffas i verkligheten och umgås irl för att diskutera, cykla och prata, hugaligen. Kan vi hitta en medelväg och att någon sätter upp heta-linjen igen, så kan vi ringa in och flåsa i luren och kanske viska läskigheter om utväxling, vaxning och TPU-slangar?

Inser att flertal kanske inte vet vad jag menar med "heta linjen". (Googla eller fråga en förälder i sådana fall.)
Jag har börjat gå på tvärs med utvecklingen. Skiter ofta i att titta på kartappen i mobiltelefonen och frågar efter vägen, läser en bok på tåget istället för att scrolla, har inte kvar några sociala medier alls o.s.v. Det enda stället på internet där jag skriver och läser är Happy.

Mitt liv har blivit bättre av att logga ut från algoritmernas helvete.

Jag har börjat gå på tvärs med utvecklingen. Skiter ofta i att titta på kartappen i mobiltelefonen och frågar efter vägen.
Så där gjorde jag ganska länge när jag skulle hitta i en stad. Jag brukade fråga männen som drack öl på parkbänkar. De hittar nästan alltid i närområdet. Nu när jag läser det du skrev inser jag att jag slutat med det nästan helt och går på Google Maps numera istället. Ska börja lägga bort luren, bra påminnelse!

Så där gjorde jag ganska länge när jag skulle hitta i en stad. Jag brukade fråga männen som drack öl på parkbänkar. De hittar nästan alltid i närområdet. Nu när jag läser det du skrev inser jag att jag slutat med det nästan helt och går på Google Maps numera istället. Ska börja lägga bort luren, bra påminnelse!
Många oväntade och roliga möten blir det. Också med män på parkbänkar som dricker bärs.

Dagens gubbar klarar inte att Googla;

+1 ibland börjar jag skriva något svar på en utube video men tar nästan alltid bort innan jag postar pga övertygar mig själv om att det är bete.
Det här fick mig fundera över ifall YouTube har spelat ut sin roll i mitt liv. En kort empirisk studie ger vid handen: det rungande nej.

Ja men funkar det? Finns en retro mtb grupp som verkar härja på rätt bra - men är det roligt?

sen såg jag senast igår i flödet att nån undrade om det går att mäta slitage på en kedja. Inte fan vill jag synas på fb örlandes om kedjeslitage + fb är för boomers.
Jag har svarat på frågor om Genarp och liknande i övrigt håller jag käft på fb. Något oklart om det är pga att jag är för mycket eller för lite boomer.
Jag förstår väl varför Facebook och liknande tagit över, det är enklare att komma igång och ger en möjlighet att bli "influencer" om man skapar en populär grupp.

Men som vanlig användare är det ju helt hopplöst. Klimatet kanske har varit hårt på happy ibland men är ju ingenting mot hur det kan se ut på andra plattformar, där folk t.o.m skriver med sina riktiga namn. Och helt hopplöst att ha några längre diskussioner eller lyckas få koll på nyanser i olika svar.

Jag tycker även att UI:t på många forum-plattformar ställer till det, de forum/plattformar som använder kronologiska trådar är helt överlägsna enligt mig, till skillnad från t ex reddit/facebook som har sub-trådar med svar under resp inlägg.

Även om kategorier kommer upp här (som ett skämt hoppas jag?) så är det ju avsaknaden av dessa en anledning att forumet överlevt utan algoritmer. Man kommer tillbaka för att man upplever att något hänt sedan sist.

Tillbaka
Topp