Vad har man för typ av bark till en barklandning?

joa

Aktiv medlem
Det finns ju lite olika typer av bark. Vad kallas typiskt den sort som man brukar ha i en landning till ett hopp?

Jag har aldrig sett bark i landningsplatsen, men tänkte att prydnadsbark låter trevligt.

Täckbark är lite grövre.

Sågspån kanske funkar, och finns i butiker som säljer hästprylar, -mat och så. Risken är att det behöver fyllas på rätt ofta. Ett sågverk kan nog bidra med ett par kubik nästan gratis.

Dumt att bark-landa, very Scilly t o m.
4-g14146-1024x850.webp

Ska villigt erkänna att jag inte vet hur barklandningar brukar se ut, men det finns fallskyddsflis som borde vara bra.
Har inte heller någon koll på barklandningar. Men fallskyddsflis som används på lekplatser ska vara klippt för att hindra stickor, kolla i så fall efter godkänd fallskyddsflis.
Tror också det är vägen att gå utan att kunna något om landningar öht. Bark är garanterat dyrt och blir snabbt till jord. Fallskyddsflis håller mycket bättre och är mer lättillgängligt. I handeln kallas det ofta cellulosaflis.

Utgår från min erfarenhet av att anlägga lekplatser yrkesmässigt. Har tips på var man köper om det handlar om Göteborgsområdet (jag är inte involverad öht utan brukar bara köpa ibland).

Det som används i landningarna i Brukets slope style-hopp är bark.
Det har testats flis. Det var inte lekplats-certifierat flis. Det uppstod väldigt osköna skador från det fliset som användes.

Tillbaka
Topp