Vad heter denna del?

andber

Medlem
Vad heter denna del?
Hej.
När man köper lite billigare prylar (ja jag vet...) så finns ju risken att kvalitén är lite bristande och i detta fallet var det visst så.
Jag skulle behöva köpa en ny sådan här del men vet inte vad den heter och då är det ju inte så lätt att hitta den på nätet, hoppas nu någon här kan hjälpa mig innan jag går in till en riktig cykelreparatör och blir utskrattad.
Det är alltså den silverfärgade delen som jag letar.
Problemet uppstod när jag lossade bulten vid pilen på bild1, om man tittar på bild2 ser man att vid pilen så är gängorna inte speciellt bra och jag antar att själva metallen inte var av bästa kvalité.

/anders

Bilagor

• bild1.jpg
    bild1.jpg
    576.4 KB · Besök: 92
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    575.5 KB · Besök: 81
Vad heter denna del?
Metallen är kass pga att den där delen är gjord i aluminium = den lilla billiga delen ska gå sönder istället för att ram eller bakväxel går sönder. Rätt smart.

Det finns en miljard olika växelöron. Det enklaste är att kontakta dem du köpte ramen av (om du nu köpte hojen ny) och fråga vilket öra du ska beställa. Eller såklart köpa över disk om det var en fysisk cykelaffär.

Vad heter denna del?
Hej.
När man köper lite billigare prylar (ja jag vet...) så finns ju risken att kvalitén är lite bristande och i detta fallet var det visst så.
Jag skulle behöva köpa en ny sådan här del men vet inte vad den heter och då är det ju inte så lätt att hitta den på nätet, hoppas nu någon här kan hjälpa mig innan jag går in till en riktig cykelreparatör och blir utskrattad.
Det är alltså den silverfärgade delen som jag letar.
Problemet uppstod när jag lossade bulten vid pilen på bild1, om man tittar på bild2 ser man att vid pilen så är gängorna inte speciellt bra och jag antar att själva metallen inte var av bästa kvalité.

/anders
Delen kallas för ”växelöra” och finns i ett närmast oändligt antal varianter. Ofta specifik för ett visst märke eller modell.

Vad heter denna del?
Oj vilka snabba svar.
Beställt billigt från utlandet så jag får se hur det går att beställa ny därifrån.
Är ni lika snabba på att ge mig det engelska namnet :) ?

Vad heter denna del?
Tack, vilket engagemang!
Förstår att det heter "Sveriges trevligaste cykelforum".
Då går jakten vidare på att hitta något som liknar det eller via kontakt med "kinesisk" webbsida.
Om jag sedan behöver uppsöka en fysisk butik så verkar jag ju lite smartare om jag i alla fall vet vad det är jag behöver hjälp med.

Vad heter denna del?
Tack, vilket engagemang!
Förstår att det heter "Sveriges trevligaste cykelforum".
Då går jakten vidare på att hitta något som liknar det eller via kontakt med "kinesisk" webbsida.
Om jag sedan behöver uppsöka en fysisk butik så verkar jag ju lite smartare om jag i alla fall vet vad det är jag behöver hjälp med.
Dessa var väldigt lika..

Vad heter denna del?
Vad heter denna del?
Tycker det ser ut som samma.

TS får gärna plocka av växelörat så man kan jämföra andra sidan också.
Åter igen, vilket engagemang!
Jag lyckades troligen temporärt skruva dit den bara ca hälften av gängorna kvar så jag gissar att jag kommer att stå där endera dan och få leda cykeln hem om jag inte byter den.
Planen nu är att försöka kontakta säljaren och se om det går att beställa en reservdel. Annars beställer jag nog en av de ni länkade till eller om jag tycker mig hitta en som liknar mer när jag kollat runt lite själv.
Återkommer säkert när något annat rasar...

Vad heter denna del?
Och reservörat har du alltid med dig på cykeln. Jag har mitt inne i styrstammen (inte alltid det fungerar beroende på örats storlek/utformning). ;-)

Vad heter denna del?
Metallen är kass pga att den där delen är gjord i aluminium = den lilla billiga delen ska gå sönder istället för att ram eller bakväxel går sönder. Rätt smart.

Det finns en miljard olika växelöron. Det enklaste är att kontakta dem du köpte ramen av (om du nu köpte hojen ny) och fråga vilket öra du ska beställa. Eller såklart köpa över disk om det var en fysisk cykelaffär.
dock finns det olika kvaliteer av dessa aluminiumfästen, som på tyska förresten heter schaltauge alltså växelöga. bra utbud och billiga frakter därifrån.

de i blank metall böjs enligt min erfarenhet lättare sönder, de cnc-frästa och något dyrare tycks motståndskraftigare.

under tiden ts väntar på gärna tre styck av denna viktiga försäkring kan han rensa den skadade gängningen i det befintliga örat genom att ta loss det, och tillfälligt skruva i växeln ända in i botten från andra hållet. sedan bör växeln med tungan rätt i mun åtminstone provisoriskt gå att återmontera:)

Tillbaka
Topp