Vad rekomenderas inom gps/klock-väg?

Hej!
Jag har kört ett bra tag med en garmin 130 edge men upplever att batteritiden är rätt så kass och att själva gps funktionen inte är bättre än den i mobilen, gps funktionen gillar att lagga ganska mycket så att man måste ha bra tajming för att kunna få realistiska segment på strava.
Det jag är ute efter är en cykeldator/klocka som man kan använda som både cykeldator och gärna smartwatch. Den ska gärna ha funktioner som pulsmätning, att den ska kunna tracka stravasegment, gärna inte se ut som något från någon 90-tals rymdfilm, vattentät och även kunna ha någon sorts tidtagning för om man har banor utan segment på. Har någon erfarenhet eller tips så tar jag gärna emot?

Hej!
Jag har kört ett bra tag med en garmin 130 edge men upplever att batteritiden är rätt så kass och att själva gps funktionen inte är bättre än den i mobilen, gps funktionen gillar att lagga ganska mycket så att man måste ha bra tajming för att kunna få realistiska segment på strava.
Det jag är ute efter är en cykeldator/klocka som man kan använda som både cykeldator och gärna smartwatch. Den ska gärna ha funktioner som pulsmätning, att den ska kunna tracka stravasegment, gärna inte se ut som något från någon 90-tals rymdfilm, vattentät och även kunna ha någon sorts tidtagning för om man har banor utan segment på. Har någon erfarenhet eller tips så tar jag gärna emot?
Det här klarar väl valfri Garmin-enhet bra precis som den edge 130 du redan har. Möjligen smart-funktionerna som inte fanns på 130, men de har jag ändå aldrig använt.

Jag använder inte strava så mycket men i skogen blir det dålig precision på gps:en oavsett vad. I öppen terräng har jag aldrig märkt av några problem. Hade en 130 tidigare, har en 530 nu, märker ingen skillnad i gps-prestanda.

Tack för tips, jag hade tittat på en garmin fenix 5x plus som verkade bra, är den någon du har erfarenhet av? https://www.stadium.se/sport/elektr...raRd7ZAhWcSBFtF9eMRoC35UQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Den har några år på nacken, de nyare modellerna har fått fler/mer renodlade funktioner, lite bättre batteritid etc. Dock är skillnaderna inte stora, det händer, precis som med mobiltelefoner, ganska lite mellan generationerna numera. Det är fortfarande en väldigt bra klocka. Jag hade dock gått på en Fenix 6 som säljs för nån hundralapp mindre (Nyare modell, större skärm trots nättare format. Dock inte safirglas med det finns skärmskydd i härdat glas om man är orolig för repor)

Värt att tänka på är att skärmen på klockan är ganska liten jämfört med skärmen på en cykeldator. Nu är ju Edge 130 inte den största datorn heller men ska man navigera efter en karta när man sitter på cykeln så är det ganska trevlig med stor skärm.
Sen behöver du fästa klockan på styret om du ska kunna titta klockan samtidigt som du cyklar vilket innebär att du inte kan logga pulsen med klockans optiska mätare. Det går att spegla klockan till din Edge 130 med "Extended Display"-funktionen. Dock är det funktionen enbart begränsad till datafältet så det går inte spegla kartor etc.

Senast ändrad:
Det bästa är när någon kör Strava-segment med klocka och har 80 i puls och ett rakt gps-streck på kartan.?

Klockor verkar lite svajiga minst sagt. Kanske bättre med de riktigt fina/dyra, men en sak som är väldigt säker är att pulsmätningen vid handleden är dålig. Vissa säger att det fungerar någorlunda, men för de allra flesta verkar det alldeles för dåligt för att använda i träningssammanhang. Enkelt löst med pulsband såklart!

Tillbaka
Topp