Vad ska jag göra med den gamla?

KjellF

Aktiv medlem
Hej,
Vad ska jag göra med min gamla racer? Mekaniken i växelhandtagen är utsliten (det greppar inte inne i handtaget och blir ingen dragning i vajern) och det går inte att få tag på nytt. Jag en ny racer på väg in vilken månad som helst? och har då inte behov av två racercyklar. Det känns riktigt dumt att slänga en cykel som till stora delar är bra men ....
Jag behöver tips och idéer på vad det kan bli av denna.

PART_1638117903623.jpeg
PART_1638117937483.jpeg

Jag har fått en hydro SRAM Force STI och en Microshift STI (på nya cyklar) att pajja på samma sätt. Jag skaffade bar-end shifter och upptäckte till min förtjusning att det blev oerhört mkt lättare att växla med tumvantar efter det!

Nu har jag blivit tveksam till att mekaniska STI är dimensionerade till att funka år in och år ut, så elektroniskt har åkt in på önskelistan.

Slänga den är väl onödigt? Har du inget behov av en extra cykel (jag vet, löjlig tanke!) kan du ju alltid försöka sälja den.

Mina 20 år gamla STI växel handtag funkar fortfarande efter 20 år, utan underhåll. Men efter 12 år slutar alla Shimano MTB växelreglage att växla till de största drev bak för att fettet har blivit för rrögt. Lösningen där är då att spruta i lite olja och då funkar dom som nu. Vet inte om samma funkar på lvgreglage.

Mina 20 år gamla STI växel handtag funkar fortfarande efter 20 år, utan underhåll. Men efter 12 år slutar alla Shimano MTB växelreglage att växla till de största drev bak för att fettet har blivit för rrögt. Lösningen där är då att spruta i lite olja och då funkar dom som nu. Vet inte om samma funkar på lvgreglage.
Tryckluft och 5-56 räckte inte. Jag tänker att mekaniska STI kanske var mer robusta förr än nu?

Tryckluft och 5-56 räckte inte. Jag tänker att mekaniska STI kanske var mer robusta förr än nu?

Mina första, DuraAce 7400, var helt i metall, förutom dekorationsspetsen, och var troligtvis överkonstruerad. Mina Ultegra 6600, som jag har kvar, har några plastdelar men är kanske fortfarande mer robusta än nyare versioner.

Jag hade sålt, cykeln ser ut att vara en renodlad racer och passar nog bäst att förbli så. Byta ett handtag är ju inget avancerat.

Sälj. Du säger själv att du inte behöver 2 racer cyklar. Även utan fungerande växelreglage skulle jag och säkert flera andra vara intresserade av att köpa en liknande som trainercykel.

Sälj. Jag har blivit av med mina på nolltid när jag annonserat på Blocket. Sälj billigt...om alternativet är att slänga.
Ska man bygga om och ha en vintercykel, fixie, ss eller så...ja, jo, det går ju, och bra att ha en plan för det, så att det inte blir att "man skulle kunna göra en...", där sedan cykeln får stå och skämmas i ett hörn innan det blir omhändertagen.

Köp ett par begagnade reglage att byta till och sälj cykeln för några tusenlappar. Alternativt kan du slakta och sälja lite delar.

Tycker inte cykeln lämpar sig som höst/vintercykel eller pendlare då den troligtvis saknar fästen för skärmar och pakethållare. Klarar nog inte heller särskilt breda däck. Onödigt att lägga en massa energi på det som man inte känner starkt för cykeln.

det är ju ändå en rätt fin cykel, som förtjänar att tas om hand, underhållas och användas. kanske av någon annan än nuvarande ägare, och istället för att slaktas.

Hej,
Vad ska jag göra med min gamla racer? Mekaniken i växelhandtagen är utsliten (det greppar inte inne i handtaget och blir ingen dragning i vajern) och det går inte att få tag på nytt. Jag en ny racer på väg in vilken månad som helst? och har då inte behov av två racercyklar. Det känns riktigt dumt att slänga en cykel som till stora delar är bra men ....
Jag behöver tips och idéer på vad det kan bli av denna.

Visa bilaga 526007Visa bilaga 526008
Skicka hit den vetja. Betalar gärna frakten. Och ditt problem är ur världen ?

Som nämnts tidigare så är det typiskt symptom som löses genom att skölja ut det gamla fetter och spruta in nytt.
Jag har gjort det på ett exakt likadant reglage.

Tillbaka
Topp