Vad ska jag göra med den här? (gammal racer)

detvanligavartaget

Aktiv medlem
2018-04-2220.19.37.jpg

Jag råkade komma över en gammal landsvägshoj. Det är en Motobecane Super Mirage. Jag vet inte riktigt vilken årsmodell det är, men jag skulle gissa på 80-tal, senast 1987 (eftersom den har en dekal från Vätternrundan från det året). Någon som vet mer?

Är den värd något? Jag är tveksam, men jag har dålig koll på såna här cyklar; någon som vet?

Vad ska man hitta på med den då? Eftersom jag inte vill lägga några stora pengar på den funderar jag på att ta isär och göra rent drivlinan samt byta sadel och se hur långt jag kommer med det. Komponenterna verkar vara i hyfsat skick. Sen kan den få bli lite glidar-racer på byn.
Ifall jag behöver byta kedja/kassett: hur hittar jag en som passar? Det är Sachs Huret Rivet 6-delad. Och hur sjutton får man av en sådan kassett?

2018-04-2220.20.11.jpg

2018-04-2318.13.30.jpg

2018-04-2318.13.39.jpg

2018-04-2318.13.47.jpg

detvanligavartaget sa:
Ifall jag behöver byta kedja/kassett: hur hittar jag en som passar?
Kika du mer på vad det är för fabrikat på navet.
Troligen Atom eller Millard, och inte helt osannolikt heliomatic och då behöver du en ölöppnare :-) , men kolla efter fabrikat på navet.

Kan man köra med en vanlig kedja för 6/7/8-delat? Troligen lär väl inte kassetten funka om jag byter kedja, men det kan ju vara värt ett försök...

Kedjan är högst normal 1/2''-5/16'' (9/32'' funkar) men utstickande nitar.
Dock är sådana kedjor väldigt slitstarka så troligen räcker det tvätta rent och dränka i olja igen.

Drevsatsen är något mitt mellan en frikrans och en kassett - men halva internet handlar om heliomatic...
(...och andra halvan är porr är lättare att hitta och köpa.)

gör som jag, på med full campagnolo veloce, snygg klassisk look, så har du en riktigt skön pendlare/glidare/solskenshoj :-)

Bilagor

• IMG_20180407_143736 (1).jpg
    IMG_20180407_143736 (1).jpg
    485 KB · Besök: 52
Ostruktur sa:
gör som jag, på med full campagnolo veloce, snygg klassisk look, så har du en riktigt skön pendlare/glidare/solskenshoj :-)

Ja, den där är ju riktigt snygg! Men jag vill som sagt inte lägga några direkt pengar, i alla fall inte just nu. Men jag provar att göra rent drivlinan och fixa däcken, så får vi se...

om jag inte missminner mig helt så körde Motobecane med scheweizisk gängning i vevlagret, men kan ha varit tidigare på 60-70-talet,.
Satt ett fint campa-lager på min så jag har aldrig vågat kolla :-)

Ostruktur sa:
om jag inte missminner mig helt så körde Motobecane med scheweizisk gängning i vevlagret, men kan ha varit tidigare på 60-70-talet,.
Satt ett fint campa-lager på min så jag har aldrig vågat kolla :-)

Skulle det skita sig kan nog Phil Wood tillhandahålla något passande.
Om du har råd. ?

Tillbaka
Topp