Vad ska man tänka på när man bygger ny cykel?

ScootcH

Ny medlem
Hej

Nu har jag blivit med ny ram (har inte fått hem den) och undrar vad man ska tänka på när bestället komponenter?

Alltså vad kommer behövas? Tänkte mest så man inte missar någon liten pinal också står man där med en obrukbar cykel.

Era tankar kring komponentval i ett lite större perspektiv?

Tack på förhand

CD

Om du inte tycker om att slösa pengar så jämför vikt-pris-prestanda mellan olika delar. Framväxel är till exempel en sån pryl där dyrare grejer sällan funkar bättre eller är lättare.

Jag provade göra samma sak förra hösten. Jag ville lära mig hur man mekar med en cykel och tänkte att det bästa sättet är väll att bygga upp den från början så man verkligen vet hur den fungerar.

Det jag tyckte var svårast var att hålla kolla på alla standarder. det tog flera beställningar och ett par felköp innan jag fick rätt.

Det andra var att jag glömde hur många prylar som finns på en hoj, många småsaker som sadelklämmor och spacers till framgaffeln. Jag valde att lägga lite mer pengar på stora saker, som gaffel och hjul och spara in på små grejor. jag menar hur mycket pengar vill man egentligen slösa på qr-skewers t.ex http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=181

Styret, som man faktiskt håller i väldigt ofta, la jag lite mer pengar på och jag ångrar att jag inte köpte en bättre sadel. Så det kan va ett tips, se till så att du är nöjd med styre/handtag, sadel och pedaler. de saker som du faktiskt är i kontakt med nästan hela tiden.

Sex, brudar och bärs är ju alltid kul att tänka på.

När det gäller komponenter, kan man fundera på hur mycket det får kosta ...-sen kan man fundera vidare.

Tänk tyskt.
Det innebär två aspekter.
1. Komponenter är ofta billiga i tyska webbutiker
2. Organisation! En lista i excel med alla komponenter i en kolumn, priset per komponent i nästa kolumn och vikt per komponent i nästa.

Listan gör att det är mindre risk att man missar någon komponent. Titta på en bild på en cykel och räkna delarna. Du kan också jämföra pris och vikt mellan olika alternativ med en excellista.
Nördigt? Ja.

/K

Kontrollera så att du har alla verktyg du behöver också. Och snåla inte på kvalitén. Det finns få saker som är värre än skitverktyg som förstör nya fina delar.

gandhi skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänk tyskt.
> Det innebär två aspekter.
> 1. Komponenter är ofta billiga i tyska
> webbutiker
> 2. Organisation! En lista i excel med alla
> komponenter i en kolumn, priset per komponent i
> nästa kolumn och vikt per komponent i nästa.
>
> Listan gör att det är mindre risk att man missar
> någon komponent. Titta på en bild på en cykel
> och räkna delarna. Du kan också jämföra pris
> och vikt mellan olika alternativ med en
> excellista.
> Nördigt? Ja.
>
> /K

+1

Vad vore livet utan Excell? Det är ett underbart verktyg :)

gandhi skrev:
> Tänk tyskt.
> Det innebär två aspekter.
> 1. Komponenter är ofta billiga i tyska
> webbutiker
> 2. Organisation! En lista i excel med alla
> komponenter i en kolumn, priset per komponent i
> nästa kolumn och vikt per komponent i nästa.
>
> Listan gör att det är mindre risk att man missar
> någon komponent. Titta på en bild på en cykel
> och räkna delarna. Du kan också jämföra pris
> och vikt mellan olika alternativ med en
> excellista.
> Nördigt? Ja.
>
> /K

Jag gillar nördigt :) Ska göra ett excelark!

Vad finns det för bra tyska butiker då?

ScootcH skrev:

> Jag gillar nördigt :) Ska göra ett excelark!
>
> Vad finns det för bra tyska butiker då?

www.rosebikes.se

Grymt bra priser! Som exempel kan jag nämna att en SLX bakväxel kostar 340 spänn, crc tar 400. Deore v-bromshandtag kostar 117 kr, det dubbla på andra ställen. Nya klingor är ap-billigt.. Fast då får man grejerna packade i fula påsar och inte de fina förpackningarna som man får i "riktiga" butiker.

Hej

Tänkte bara lägga upp lite bilder på cykeln som återkoppling för tråden.

Ramen är en Kona heihei supreme. Sen blev det XT till vevparti och allt med växleriet mest för att det kändes enkelt och beprövat. Avidbromsarna tog jag från förra cykeln. Dämparna är fram rockshox reba RLT 100mm och bak rockshox monarch RT3 165mm vilket är längre än ramen egentligen skall ta men det gick bara prima.

Första turen i höstmörkret i kväll och än så länge är jag riktigt nöjd!!

Bilagor

• IMAG0558.jpg
    IMAG0558.jpg
    99.4 KB · Besök: 19
  • IMAG0560.jpg
    IMAG0560.jpg
    201.8 KB · Besök: 20
Kompatibiliteten för prylarna, blir lätt att man kan råka köpa något som inte passar om man är för snabb. Tex en konad framgaffel eller fel reglage till växlarna.

stiligt bygge, verkar va en bra kompromiss av komponenter. när du kapat bromsslangarna blir den kanon

Jo men jag tänkte lämna in den och kapa bromsslangarna.. De tog inte mycket för det på lokala handlaren + att det verkade rätt bökigt..

Tillbaka
Topp