Vad ska man tänka på?

Spuute

Ny medlem
Vad ska man tänka på?
Hejsan!

Som ni kanske läst i mina tidigare trådar så är jag helt grön inom detta med cykling.
Har ni 2st billiga "skit" MTBs som jag ska börja träna med, har cyklat lite på dom redan och måste säga att det är hur underbart som helst att bara susa iväg på cykeln, så när semesterkassan trillar in i juni så blir det till att köpa en racer, begagnad då jag kommer ha runt 8000 att lägga på cykeln.

Men nu till mina funderingar.

* Hur gör man för att träna / bränna bäst? Trampa trampa trampa hela tiden dör man ju av.

* Vad ska man tänka på när man börja träna cykling? Något speciellt? Har läst något om kadens lr något sånt, vad nu det är?

* Varför spänner ni fast fötterna i pedalerna? Verkar ju totalt livsfarligt.

Ja, jag skulle behöva veta precis allt inom cykling, vet inte riktigt hur man ska ställa frågorna. Så ni erfarna lvg cyklister kanske kan komma med några fina inlägg med bra information om hur man ska börja med denna träning.

Ska sätta som mål att cykla Vättern om 2 - 3 år kanske.

Men ja, kom med all tips och information ni tror jag kan behöva.

Mvh
Patric

Vad ska man tänka på?
Ett bra tränings hjälpmedel är en pulsklocka..

Att man väljer att sitta fast i pedalerna är för att man vill få ett "rundtramp" dvs att man ävan kan använda baksidan av låren och "dra" upp pedalerna...

Vad ska man tänka på?
1. Man kan köra intervall-träning o köra kort o hårt eller längre o lite lugnare.
2. Ang fötterna så är det för att få såkallat rundtramp. Man drar pedalen uppåt samtidigt som man trycker nedåt med den andra. Dock kan man ställa in hur lätt man kommer loss från SPD-pedalerna. Korgar kan vara knepigare kanske att komma ur men mest fixie-folk som kör med det idag tror jag.
3. Kadens kan jämföras med "varvtal" typ =)

4. Det viktigaste som jag blev påmind om senast igår över några öl. Att man framförallt ska ha mer roligt än ta det seriöst. Det jag menar med det är att man kan träna seriöst o hårt men har mna inte roligt så blir resultatet däefter. =)

Du kommer förhoppningsvis få mer tips från folk som faktiskt kör lvg, jag kör bara nedför =)
Lycka till!
mvh.

Vad ska man tänka på?
Hejsan!

Nu har jag fått lite svar på va kadens är iaf :) samt varför man spänner fast fötterna ( vilket verkar ganska logiskt när man nu vet varför )

Och ja, självklart ska man ha roligt när man gör det, som med allt man gör:)

Hoppas på fler smaskiga inlägg.

Vad ska man tänka på?
Ett tips är att redan nu ta kontakt med någon lokal cykelklubb, där kommer du finna träningskamrater och fina råd om utrustning och träningsmetoder.

Välkommen i cykelträsket :-)

Vad ska man tänka på?
Jag tror faktiskt inte det finns någon cykelklubb här i Lysekil, dock har jag ingen aning.. Men först så får jag börja ensam så man kommer in i det :)

Vad ska man tänka på?
För mig är den främsta anledningen till att klicka fast skorna i pedalerna, att jag inte riskerar att glida av pedalerna i ett kritiskt ögonblick. Det där med rundtrampet är en positiv sidoeffekt.

Vad ska man tänka på?
Okej, men om du stannar vid ett övergångsställe då t.ex? då är de ju kört, då ligger man ju på backen å trampar luft istället?:)

Vad ska man tänka på?
Spuute skrev:
-------------------------------------------------------
> Okej, men om du stannar vid ett övergångsställe
> då t.ex? då är de ju kört, då ligger man ju
> på backen å trampar luft istället?:)

Nähädu, man klickar ur på bråkdelen av en sekund. Hur enkelt som helst. Klicka i kan däremot ta nån sekund ibland, men det spelar ju mindre roll. Har hittills inte missat att klicka ur under de år jag använt såna.

Tillbaka
Topp