Vad skall vi köpa? Behöver alla former av köpråd för elcykel!

Seerikand

Medlem
Hej,
vi är en familj med en femåring och en ettåring som bor i ett område som består av en hel del backar och har nu beslutat oss för att införskaffa en elcykel. Den kommer användas till och från förskolan (med barnsadel ibland också cykelvagn), till pendelstationen och traditionella familjeutflykter. Har försökt Googla mig fram till vettiga köpguider/tips men tycker det spretar oerhört.

Är allergisk mot att köpa skit men har heller inte behov av någon cykel a´la Ole Bramserud med "vibrationsdemmpere" etc (det har jag MTB:n till:). Jag eftersöker någon form av elcyklarnas Volvo V70/V90 skulle jag säga.

Vad behöver jag tänka på i mitt urval?
Placering av motor - hur viktigt är det?
Vad är rimlig effekt?
Hur många kwH bör man ha på batteriet?
Andra aspekter?

Budget max 23.000:-

Fyll gärna på med egenskaper som är viktiga att beakta men också konkreta cykelmodeller som ni tycker är vettiga.
Tack på förhand! :)

//Seerikand

Motorplacering:
Backar och barn kräver i stort sett en elcykel med mittmotor, så att du kan nyttja dess kraft genom växlarna.
Navmotorcyklar storknar tyvärr lätt när belastningen stiger, det är som att försöka dra med Volvon på femmans växel i 40 km/h upp för en brant backe. Man måste växla ner, men det går inte när motorn sitter i navet.

Rimlig effekt:
Alla lagliga elcyklar är begränsade till 250 W men du kanske tänker på vridmomentet som varierar. Ska du dra tungt så undvik de klenaste motorerna som Bosch Active Line och Shimano E5000, om möjligt.

Batteri:
Köp så stort som får plats i din budget. Större batteri ger inte bara längre räckvidd men också bättre livslängd på batteriet.

Andra aspekter:
Köp helst en hoj med Bosch, Shimano eller Yamaha elsystem, de är bra, håller i längden och har ett stort service- och återförsäljarnät.
Kolla så cykeln är fullkittad med bra belysning, skärmar, pakethållare m.m.
Kolla med säljaren så du kan montera fäste för cykelvagn och att barnsadel går att montera.

Hjälpte en kompis förrförra veckan att köpa hoj och det blev en Ecoride Ambassador AXS M-5 E5. Trevlig allroundhoj. "Bara" 400 Wh batteri och den klenare E5000 motorn men det kändes rätt okej, du kan väl prova en sådan och se om den känns okej. Belysningen var lite klen framåt men sånt kan man ju uppgradera senare. Vi fick 10 % rabatt på kampanj så med det priset skulle den gå in i din budget.

Den finns också med den starkare E6100-motorn (och 500 Wh batteri), då heter den Ecoride Ambassador AXS M-5 E6. Dock är det utanför din budget, men det är tyvärr lite grann där man landar om man vill ha en hoj med allt färdigt, allt i hyggligt kvalitet och stark motor.

Det du kan spara pengar på är att välja cyklar med andra elsystem såsom Bafang/E-going, då hamnar du oftast på 5-10.000 kr lägre priser men jag måste säga att dessa elsystem är på alla sätt mindre sofistikerade och trevliga. Dock fungerar de.

Motorplacering:
Backar och barn kräver i stort sett en elcykel med mittmotor, så att du kan nyttja dess kraft genom växlarna.
Navmotorcyklar storknar tyvärr lätt när belastningen stiger, det är som att försöka dra med Volvon på femmans växel i 40 km/h upp för en brant backe. Man måste växla ner, men det går inte när motorn sitter i navet.

Rimlig effekt:
Alla lagliga elcyklar är begränsade till 250 W men du kanske tänker på vridmomentet som varierar. Ska du dra tungt så undvik de klenaste motorerna som Bosch Active Line och Shimano E5000, om möjligt.

Batteri:
Köp så stort som får plats i din budget. Större batteri ger inte bara längre räckvidd men också bättre livslängd på batteriet.

Andra aspekter:
Köp helst en hoj med Bosch, Shimano eller Yamaha elsystem, de är bra, håller i längden och har ett stort service- och återförsäljarnät.
Kolla så cykeln är fullkittad med bra belysning, skärmar, pakethållare m.m.
Kolla med säljaren så du kan montera fäste för cykelvagn och att barnsadel går att montera.

Hjälpte en kompis förrförra veckan att köpa hoj och det blev en Ecoride Ambassador AXS M-5 E5. Trevlig allroundhoj. "Bara" 400 Wh batteri och den klenare E5000 motorn men det kändes rätt okej, du kan väl prova en sådan och se om den känns okej. Belysningen var lite klen framåt men sånt kan man ju uppgradera senare. Vi fick 10 % rabatt på kampanj så med det priset skulle den gå in i din budget.

Den finns också med den starkare E6100-motorn (och 500 Wh batteri), då heter den Ecoride Ambassador AXS M-5 E6. Dock är det utanför din budget, men det är tyvärr lite grann där man landar om man vill ha en hoj med allt färdigt, allt i hyggligt kvalitet och stark motor.

Det du kan spara pengar på är att välja cyklar med andra elsystem såsom Bafang/E-going, då hamnar du oftast på 5-10.000 kr lägre priser men jag måste säga att dessa elsystem är på alla sätt mindre sofistikerade och trevliga. Dock fungerar de.
Hej!
Stort tack för ett mycket bra svar med underbyggd agrumentation - uppskattas!
Givet det du beskriver är dock min känsla att det blir svårt att rymmas inom budget - kanske har jag fel?

Hej!
Stort tack för ett mycket bra svar med underbyggd agrumentation - uppskattas!
Givet det du beskriver är dock min känsla att det blir svårt att rymmas inom budget - kanske har jag fel?

Din känsla är rätt. För din budget på 23.000 kr kommer du att behöva göra någon kompromiss.
Antingen ett sämre elsystem (Bafang/E-Going) eller en klenare motor (Bosch Active Line eller Shimano E5000).
Av de valen hade jag ändå valt de senare och försökt hitta några sådana cyklar för provkörning. Kanske räcker de för dina behov.

Håller med i allt som Tompot säger.

Elcyklar är stöldbegärliga, så om du skall parkera den vid en pendelstation så skall du ta av cykeldator och batteri. Dessa delar brukar dyka upp i suspekta annonser på exempelvis Blocket och Tradera. Lås även cykeln mycket väl, exempelvis ramen i cykelställ.

Begagnade elcyklar är relativt billiga, det brukar dyka upp elcyklar med tidigare nämnda system på begahnat annonser för 8-12 tkr. Men det skall ju fungera för dig, rätt plats och rätt storlek på cykeln,

Jag har en Evobike Sport med Bafang mittmotor. Kanske har jag haft tur, men jag är jättenöjd med den motorn, och egentligen med hela cykeln. Jättetyst, problemfri motor med ganska bra vridmoment (80Nm). Har dragit cykelkärra med flera barn och packning i utan några problem. Men, eftersom jag inte haft problem så kan jag inte säga något om hur det blir om man får det. Team Sportia ville iallafall inte göra en vanlig service på den trots att det är samma motor som E-Going (som de säljer).

Håller med i allt som Tompot säger.

Elcyklar är stöldbegärliga, så om du skall parkera den vid en pendelstation så skall du ta av cykeldator och batteri. Dessa delar brukar dyka upp i suspekta annonser på exempelvis Blocket och Tradera. Lås även cykeln mycket väl, exempelvis ramen i cykelställ.

Begagnade elcyklar är relativt billiga, det brukar dyka upp elcyklar med tidigare nämnda system på begahnat annonser för 8-12 tkr. Men det skall ju fungera för dig, rätt plats och rätt storlek på cykeln,
Tack! Har tidigare letat cyklar begagnat men vägrar göda eventuellt idioterna som stjäl cyklar och sen säljer. Tycker det är svårt….

Jag har en Evobike Sport med Bafang mittmotor. Kanske har jag haft tur, men jag är jättenöjd med den motorn, och egentligen med hela cykeln. Jättetyst, problemfri motor med ganska bra vridmoment (80Nm). Har dragit cykelkärra med flera barn och packning i utan några problem. Men, eftersom jag inte haft problem så kan jag inte säga något om hur det blir om man får det. Team Sportia ville iallafall inte göra en vanlig service på den trots att det är samma motor som E-Going (som de säljer).
Tack! Tror också man kan klara sig med en ”enklare” cykel.

Din känsla är rätt. För din budget på 23.000 kr kommer du att behöva göra någon kompromiss.
Antingen ett sämre elsystem (Bafang/E-Going) eller en klenare motor (Bosch Active Line eller Shimano E5000).
Av de valen hade jag ändå valt de senare och försökt hitta några sådana cyklar för provkörning. Kanske räcker de för dina behov.
Något inspel på denna variant?

Jag skulle rekommendera att leta efter en stadig dammodell, i synnerhet om ni är man och kvinna som ska dela på elcykeln. Batavus Zonar i dammodell är rätt stabil och fullt utrustad med 10 växlar, lyse, pakethållare osv. Yamaha 70 Nm mittmotor med 400 Wh batteri. Den borde gå att hitta till rätt pris. Vill man ha navväxlar kan man leta upp en begagnad pulzar som är samma cykel fast med nexus 7 växlar.

Ser nu att zonar finns för 23995:-

ooos, my bad.. det var en pulzar. Fortfarande bra pris om du vill ha navväxel.

For what it's worth.. här finns även zonar för 23995:-
Det finns säkert fler tillverkare som har det, men på Yamaha finns inbyggt i batteriet så man kan kolla antalet laddcykler och kapacitet. Bra när man ska köpa begagnat.
Yamaha är lite ovanligt åtminstone i Sverige, men har bra rykte och anseende.
Ett tips, köp hellre ett extra 400 Wh batteri för 6000:- än höj kapaciteten från 400 Wh till 500 Wh vid nyköp. (Uppgraderingen brukar ibland kosta som ett helt extra batteri...)

Senast redigerad av en moderator:
Jag har en evobike sport 8 från 2018 och min har fungerat väldigt fint. Kom dock lite dåligt inställd från butiken med skivbromsar som låg emot och kedjan hoppade av tills en lokal cykelbutik ställde in det. Mitt egna dåliga erfarenhet är dock när jag väl började förvara cykeln utomhus då jag inte kunde ha den inomhus. Inne på min tredje display/cykeldator nu. Dom kortsluter pga av regn. Första höll i typ 8mån, andra i 2 dagar och 3e verkar vara måndags ex då en knapp inte fungerar så har mailat fram och tillbaka till deras support. Men enligt dom är alla deras cyklar bara IP45 klassade (displayen). Men farsans billiga Kina el-cykel har stått utomhus i 10år och vet flera andra som tvingas ha sina utomhus och fungerar utan problem. Så kan vara värt att ha det i beaktning.

Tillbaka
Topp