Vad väger ett lätt MTB hjul?

Dave1979

Aktiv medlem
Kör idag DT Swiss X1700 resp XR1501 på XC resp stigcykeln. Dessa hjulset väger 1700 resp 1550 gr och kostar ca 3-4000kr resp ca 7000kr per set.

Letade efter lättare hjul till XC cykeln. Hittade hos DT Swiss modellen XRC1200 i karbååån som väger drygt 1400 gram
och kostar ca 18000kr. Alltså får man ge ca 11000kr för de sista 150 grammen. Är XRC1200 värda sitt pris i förhållande till vikten eller finns det bättre köp för XC race behov?

Vad är att betrakta som lätta hjul idag?

De lättaste hjulen ligger på 860g för 35k (dreamcarbino fälgar, berd ekrar och extralite nav) de får du bygga själv eller anlita berd att bygga. De bygger ett hjulpar för 60dollars. Fälgarna kostar 12k/styck

Men för runt 16k kan du bygga ett hjul på cirka 1050g. Berd ekrar, newmen nav och lightbikes fälgar. Dessa bygger du också genom berd, frakt o allt inkluderat.

När det kommer till Dt hjulen är de inte särskilt prisvärda när det kommer till vikten. Stans notubes crest mk3 med tune fälgar ligger på 1350g och 8k. Men de är säkert bra hjul som är bra utför och uppför.

Dt hjulen skulle absolut funka bra som tävlingshjul men det finns mer prisvärda lättviktshjul som är lättare än dem.

Och berd spokes som bygger hjulen och säljer världens lättaste ekrar har en GRYM customer service. Tvivlar inte en sekund på att hjulen de bygger och hela upplevelsen är extremt bra och smärtfri.

Tack för input. De sista grammen är dyra! Tar gärna fler förslag på bra XC hjul som väger mindre än 1400gram och inte kostar skjortan.

1220g 29er MTB XC 30mm asymmetric carbon wheels 22mm deep 29in clincher tubeless straight pull wheelset UD 3K 12K matte glossy
http://s.aliexpress.com/EnEB3aIn?fromSns=Copy to Clipboard

Kört på sådana fäljar i år , men med ännu lättare och dyrare nav iofs ...
Men är dom klart bästa hjul jag haft, 25mm id och runt 1200gr är inte fel .
Tommy zheng, säljarn är mycket bra att ha och göra med också.

Edit: 30% rea verkar starta om 5dar..
Edit 2 : finns med novatec, dt 240 dt 350 och extralitenav mm.

Senast ändrad:
Nu är ju vikt enbart en paramenter. För mig är styvheten i hjulet minst lika viktig. Ett lätt men flexigt hjul är inte kul att cykla på eftersom man tappar exaktheten och känslan i cyklingen.

Att göra styva hjul är billigt. Att bygga lätta hjul är billigt och enkelt. Det är när hjulet ska vara lätt och samtidigt även styvt som det kostar pengar.

Så det är som att jämföra äpplen och päron att jämföra ett flexigt Notubes Crest-hjul med ett stabilt och lätt kolfiberhjul med samma totalvikt. Man ska inte låta sig luras av bara vikten.

Normalsmala 30 mm fälgar från 2018 funkar också felfritt, men är snabbare än toksmala 20 mm fälgar från 2008.
Inte lika lätta, men snabbare.
Men vem f-n har bråttom... huvudsaken är att hjulen inte väger något.

Jag köpte de här hjulen:
https://www.ebay.co.uk/itm/Asymmetr...var=552821076880&_trksid=p2060353.m1438.l2649
Känns riktigt välbyggda och flexar inte mer än de tunga, stabila originalhjulen på min Spark RC-2017.
Jag väger ca 84 kg och har tidigare haft flera hjulpar med flexiga stan's-fälgar och inte riktigt gillat dem just pga flexet.
Tyvärr fick jag hem hjulen efter Finnmarksturen så har inte testat dem på race ännu, men hunnit med ett antal mil träning iallafall.
Jag är supernöjd än så länge, känns som riktiga kvalitetshjul och en bra säljare.
Det är bara att konfigurera dem som man vill så de passar ens cykel och användningsområde, jag valde den smala modellen pga vikten, de är ändå lite bredare, nästan 23 mm, än originalhjulen och däcken blev lite bredare också, inte Sixten approved men det gör ju inget :)

Ted_B sa:
Jag köpte de här hjulen:
https://www.ebay.co.uk/itm/Asymmetr...var=552821076880&_trksid=p2060353.m1438.l2649
Känns riktigt välbyggda och flexar inte mer än de tunga, stabila originalhjulen på min Spark RC-2017.
Jag väger ca 84 kg och har tidigare haft flera hjulpar med flexiga stan's-fälgar och inte riktigt gillat dem just pga flexet.
Tyvärr fick jag hem hjulen efter Finnmarksturen så har inte testat dem på race ännu, men hunnit med ett antal mil träning iallafall.
Jag är supernöjd än så länge, känns som riktiga kvalitetshjul och en bra säljare.
Det är bara att konfigurera dem som man vill så de passar ens cykel och användningsområde, jag valde den smala modellen pga vikten, de är ändå lite bredare, nästan 23 mm, än originalhjulen och däcken blev lite bredare också, inte Sixten approved men det gör ju inget :)

Jag vart lite sugen på dom där.. Men hittar inte på nånstans där man kan konfigurera till eget önskemål!?

Det är inte bara låg vikt som de "fina" hjulen är duktiga på. Det finns fler aspekter som gör ett hjul till ett bra hjul. T.ex: Styvhet, bred fälgbana, robusthet. Just den modellen som du nämner från DTSwiss: XRC/XCM 1200, är gjord för att tåla stryk. XRC1200 tål cyklister som väger upp till 110kg. Jämför det med ett typiskt lätt aluminumhjulset som ibland bara klarar cyklister som väger 70-75kg. Det finns lättare karbonhjul som kostar lika mycket. Här är ett exempel från Newmen som väger 1200 gram: https://www.bike-components.de/en/N...MTB-Carbon-6-bolt-Disc-Boost-Wheelset-p52154/ . Räkna dock inte med att det kommer tåla lika mycket stryk

Senast ändrad:
Fulkinesen sa:
Det är inte bara låg vikt som de "fina" hjulen är duktiga på. Det finns fler aspekter som gör ett hjul till ett bra hjul. T.ex: Styvhet, bred fälgbana, robusthet. Just den modellen som du nämner från DTSwiss: XRC/XCM 1200, är gjord för att tåla stryk. XRC1200 tål cyklister som väger upp till 110kg. Jämför det med ett typiskt lätt aluminumhjulset som ibland bara klarar cyklister som väger 70-75kg. Det finns lättare karbonhjul som kostar lika mycket. Här är ett exempel från Newmen som väger 1200 gram: https://www.bike-components.de/en/N...MTB-Carbon-6-bolt-Disc-Boost-Wheelset-p52154/ . Räkna dock inte med att det kommer tåla lika mycket stryk

Det är ju lite intressant att bike-components säger 100 kg max. När newmen själva säger 125kg.

Tycker dessa är rätt intressanta. https://r2-bike.com/PI-ROPE-Wheelset-29-RaceLine-Sqirrel-X22-Carbon

Den me alufälg var rätt lätt med me tanke på att det ä rätt kralliga fälgar https://r2-bike.com/PI-ROPE-Wheelset-29-RaceLine-One-XA25-Aluminum

DT erbjuder XRC 1200 20 mm och XMC 1200 24 mm. Nino väljer att cykla på All Mountain-hjulen XMC 24 mm. Skit också!
DT erbjuder XRC 1200 22,5 mm och XMC 1200 30 mm. Nino väljer att cykla på All Mountain-hjulen XMC 30 mm. Skit igen!
Världens bästa XCO-cyklist, för övrigt en tvärhand hög, dissar de omoderna xc-hjulen.

När skall DT vakna och komma ikapp och förbi kundernas efterfrågan?
Genom att erbjuda 30 mm XRC1200 och XR1501 hjul. Samt en lättare 30 mm XR-fälg som alternativ till XR391 25 mm och AM-fälgen XM481 30 mm. (Samt 622x35 mm AM-hjul/fälgar)

DT's asfalthjul är redan uppdaterade till 19 mm (för 25-28 mm däck) och CX/gravelhjulen till 22 mm (för 30-35 mm däck). Känns sådär att xc-hjulen för 55-60 mm däck fortfarande är lika smala som cx-hjulen.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
DT erbjuder XRC 1200 20 mm och XMC 1200 24 mm. Nino väljer att cykla på All Mountain-hjulen XMC 24 mm. Skit också!
DT erbjuder XRC 1200 22,5 mm och XMC 1200 30 mm. Nino väljer att cykla på All Mountain-hjulen XMC 30 mm. Skit igen!
Världens bästa XCO-cyklist, för övrigt en tvärhand hög, dissar de omoderna xc-hjulen.

När skall DT vakna och komma ikapp och förbi kundernas efterfrågan?
Genom att erbjuda 30 mm XRC1200 och XR1501 hjul. Samt en lättare 30 mm XR-fälg som alternativ till XR391 25 mm och AM-fälgen XM481 30 mm. (Samt 622x35 mm AM-hjul/fälgar)

DT's asfalthjul är redan uppdaterade till 19 mm (för 25-28 mm däck) och CX/gravelhjulen till 22 mm (för 30-35 mm däck). Känns sådär att xc-hjulen för 55-60 mm däck fortfarande är lika smala som cx-hjulen.
Finns ju XRC 1200 25

Lånar tråden lite, ska köpa några hjul mer utsedda för tävling. Tävlar i xc, vill ha styva och hållbara hjul men ändå så lätta som möjligt.
Vad jag tänkt mig:
*Boost
*25mm breda ca
*ca 1400 gram max.
*Runt 10 000 sek
*Helst crash replacement, att man får nya om de går sönder
*Navet ska ha kapslade lagren och inte cup & cone.
*Kanske inte hade tänkt mig några kinahjul utan nån mer känd leverantör

Nån som har några tips?

Mvh Anton

cykloton sa:
Lånar tråden lite, ska köpa några hjul mer utsedda för tävling. Tävlar i xc, vill ha styva och hållbara hjul men ändå så lätta som möjligt.
Vad jag tänkt mig:
*Boost
*25mm breda ca
*ca 1400 gram max.
*Runt 10 000 sek
*Helst crash replacement, att man får nya om de går sönder
*Navet ska ha kapslade lagren och inte cup & cone.
*Kanske inte hade tänkt mig några kinahjul utan nån mer känd leverantör

Nån som har några tips?

Mvh Anton

Jag personligen hade satsat på newmen, antingen deras egna hjul med Sapim d-light ekrar (strax över 1400 g). Eller med Sapim cx-ray ekrar 1375g). Finns båda på R2-bike.com. De har ju kraschgaranti på sina grejer i tre år om jag inte minns fel.

Var det inte Newmen som satt på Cube som det var produktåterkallelse på?
(Alufälgar med lite högre profil årsmodell -17/-18 som kunde tappa trycket lite hipp som happ om man körde slanglöst - vilket ju inte är så kul om man har lite fart...)

emmer sa:
(Alufälgar med lite högre profil årsmodell -17/-18 som kunde tappa trycket lite hipp som happ om man körde slanglöst - vilket ju inte är så kul om man har lite fart...)

Jag har haft Newmans karbonhjul på min Cube i över ett år nu: Inga problem där. Har inte blivit notifierad om någon återkallelse heller av Cube.

Fulkinesen sa:
emmer sa:

Jag har haft Newmans karbonhjul på min Cube i över ett år nu: Inga problem där. Har inte blivit notifierad om någon återkallelse heller av Cube.

Har du kolhjul i aluminium? Intressant. Kan du berätta mer om dom.

Jag köpte ett par AM-hjul från Nextie för ett år sedan. Bra, engelskspråking, kundservice, de byggde ihop det jag vill ha. (NXT29AM40, DT350 nav, DT ekrar) tror det slutade på ca 7-8k inkl frakt, moms osv.

Är supernöjd med kvalitén, fortfarande lika raka och ekrarna lika spända som när de var nya. Trots ett års mindre varsam cykling med en cyklist som pendlar mellan 90-100 kg.

Kan vara värt att kolla upp om de har några lämpliga XC-hjul.

Fulkinesen sa:
emmer sa:
Har du kolhjul i aluminium? Intressant. Kan du berätta mer om dom.

Du är medveten om att tråden handlar om kolfiberhjul? Läs första inlägget annars

Jo men du hakade ju upp dig på newmenrecallen som rörde aluminiumfälgar och använde anekdotisk bevisföring om kolfiberfälgar på det nog inte är någon recall osså blir du störd för att man pepåkar det; så jag begriper inte riktigt hur det står till med dig...

emmer sa:

Var en återkallelse på treckingfälg om jag inte minns fel. Men det är väll sunt att inte bara stoppa huvudet under armen

Anders Lantz sa:
Bprct sa:
https://www.acros.de/en/xc-race-carbon-sls/
1200gr
Håller bra i hårt stök med kroppsvikt på +80kg

Jag kör Acros jag med och dom är riktigt fina.
Enduro modellen i 29" 1500gr och har fått massor med stryk utan ett enda problem.
Funderar på dessa hjul men blir osäker eftersom de INTE passar fox step cast 2017 enligt shopen. Har en Spark RC 900 ultimate 2017 med fox 32 factory kashima. Hur vet jag om det är en step cast-gaffel eller ej?

sbmeg sa:
Anders Lantz sa:
Bprct sa:
https://www.acros.de/en/xc-race-carbon-sls/
1200gr
Håller bra i hårt stök med kroppsvikt på +80kg

Jag kör Acros jag med och dom är riktigt fina.
Enduro modellen i 29" 1500gr och har fått massor med stryk utan ett enda problem.
Funderar på dessa hjul men blir osäker eftersom de INTE passar fox step cast 2017 enligt shopen. Har en Spark RC 900 ultimate 2017 med fox 32 factory kashima. Hur vet jag om det är en step cast-gaffel eller ej?

Låter ju väldigt märkligt att det inte skulle passa , vad är det som det skulle kunna bero på .?

Tillbaka
Topp