Vägval Ramundberget - Sylarna

Grodan

Medlem
Hej, ska upp med sonen och cykla med packning (vi tältar så det blir en del) i juli.
Efter att ha surfat runt lite så tror jag att följande väg är bra att cykla:
Ramundberget - Svaaletjakke - Fältjägarstugan - Helags - Ljungan vindskydd - Stigen efter gåsån till Gåsån vindskydd och sen leden till Gamla Sylstationen och senSsylstationen.
Kom gärna med kommentarer på vägvalet.
Kommentera gärna hur det vore att på hemvägen (elelr ditvägen) variera med at åka direkt mellan Sylarna och Helags. Antingen via Ekorrdörren eller inte.
Annat alternativ (för att få variation) vore att från Gåsån åka ner mot Helags via Hulke.
Tacksam för alla tips.
Cykla säkert,
Patrik

Ska dit senare delen av Juli. Lite park och lite fjäll. Har inte heller cyklat där förr så jag tillför inget. Men nästa år när någon frågar, då jäklar!

Mellan Helags och Ljungans vindskydd är det en smal och småkuperad stig som med mina skills knappt är cykelbar. Ljungans vindskydd upp till Gåsåns vindskydd är fantastisk åtminstone tills man passerat högsta punkten (cyklade motsatt riktning för några år sen).
/Eric

Doctor C sa:
Grodan sa:
Raka vägen mellan Helags och Sylarna - några tips?
/Patrik
Jag har cyklat den sträckan och kan inte rekommendera den. Föredrar i sådant fall sträckan Helags-Gåsån via Hulke även om den också är delvis bökig.
Jag cyklade den sträckan 2004 och kan inte minnas annat än att den var klart cyklingsbar. Minns också att det var ett riktigt skettväder och blåste rejält under natten när jag tältade i närheten av hulke.

Ok. Ja, den är klart cyklingsbar. Riktigt bra på sina håll dessutom, dock inte lika fin som sträckan från Helags till Kläppen. Har för mig att den har vissa tekniska inslag.

Sträckan mellan Helags och Sylarna går också att cykla men jag minns den inte som särskilt kul. För dåligt flow helt enkelt; stenigt, smalt och snårigt. Det var några år sedan nu och jag kan ha haft en dålig dag men jag tyckte inte att det var någon höjdare då i alla fall. Och den tog avsevärt längre tid att cykla än vi räknat med. Ett samtal till den trevliga personalen på Sylarnas Fjällstation räddade situationen och när vi kom fram till vår destination sent på kvällen, myggbitna, hungriga, trötta och allmänt förbannade så väntade ett par kalla folköl på oss på vårt rum. Så slutade även den historien lyckligt. Jag kommer dock inte cykla den sträckan igen.

Doctor C sa:
Ok. Ja, den är klart cyklingsbar. Riktigt bra på sina håll dessutom, dock inte lika fin som sträckan från Helags till Kläppen. Har för mig att den har vissa tekniska inslag.

Sträckan mellan Helags och Sylarna går också att cykla men jag minns den inte som särskilt kul. För dåligt flow helt enkelt; stenigt, smalt och snårigt. Det var några år sedan nu och jag kan ha haft en dålig dag men jag tyckte inte att det var någon höjdare då i alla fall. Och den tog avsevärt längre tid att cykla än vi räknat med. Ett samtal till den trevliga personalen på Sylarnas Fjällstation räddade situationen och när vi kom fram till vår destination sent på kvällen, myggbitna, hungriga, trötta och allmänt förbannade så väntade ett par kalla folköl på oss på vårt rum. Så slutade även den historien lyckligt. Jag kommer dock inte cykla den sträckan igen.
Dito om sträckan Gåsen-Sylarna. Från Gåsens fjällstation till Gåsens vindskydd (som är en riktigt trevlig liten stuga, suttit fast där i en svår storm) och vidare mot Handölan är det helt ok, men från H tills dit leden möter upp leden Storulvån-Sylarna är det rätt räligt, med kortare helt underbara sträckor. Första halvan från vindskyddet är väl sådär (tokbrant passage över H), men andra halvan är bara skrå utan någon tydlig stig och surt även torra somrar. Sista biten upp mot Sylarna är bara sten från babyskallar och uppåt.

Edit: jag har tyvärr inget bra alternativ att erbjuda.

Senast ändrad:
Jag har kört Gamla sylen - gåsån och åt det hållet var det helt okej, tror att det är fint även åt andra hållet. Ljungans vindskydd till gåsån har jag bara kört halva sträckan men jag tror att den är rätt fin den också.

Det är ju fjäll så att putta och bära ingår ju, det får man liksom vara medveten om.

Ok, så det låter som att om man ska till Sylarna får man slita och släpa ifall man kommer från söder/öster.
Tack för alla tips och hoppas jag snart får förstahandsuppgifter att förmedla från området.
/Patrik

Cannondale jekyl 1000 sa:
Har dom fått till den där bron mellan gåsen och Storulvån?
Funderar på att cykla ljungris-Storulvån i år. Eventuellt därifrån till blåhammarn eller sylarna.

Nej! Bron över Handölan är inte återuppbyggd och kommer inte att bli det heller. Dom ska dra leden en annan väg och när och hur framgår inte. Info från Länsstyrelsen Jämtland.

Halloj, jag återuppväcker denna tråd!
Jag tänkte slänga med tjejen och cykla kläppen-helags-sylarna för att ta en topptur, tid finns.
Vad rekommenderar ni för vägval, egentligen är ju sträckan som tar just minst tid den vi föredrar, jag räknar med 2h till helags och ca 4h eller mer till Sylarna. hur pass knepig är direktvägen Helags-Sylarna?

Tillbaka
Topp