Våga köpa cykel på nätet?

Ny här! Köpte precis en praktisk city bike, big mistake! Nu när jag cyklat ett tag vill jag ha en CX efter att ha läst massa på forum. Jag är ny på cyklar men vill köra snabbare från och till jobbet. Vill cykla överallt! Men vill ha en roligare cykel nu.

Verkar finnas en uppsjö med sidor som säljer cyklar mycket billigare än i butik i Sverige. Men har även läst skräckhistorier också. Frågan är om jag som nybörjare vågar köpa en cykel från nätet? Vad kan gå fel? Förstår att det är dem som är missnöjda som hörs mest men blir lite nojig ändå då det handlar om en del pengar.

Kollat in denna cykel https://www.evanscycles.com/cannondale-caadx-105-disc-2016-cyclocross-bike-EV214055

Har ni några tips på att handla utanför Sverige? Borde jag låta bli och köpa samma cykel för mer pengar i butik istället? Eller testa i butik och köpa på nätet?

Tack!

Testa i butik och handla online anses nog som dålig moral här på happy ☺.

Men om du letar recensioner på butikerna i fråga, så brukar det visa sig om de är pålitliga eller inte. Just evanns verkar ha haft mycket dålig kritik. Långsamma kan man nog sammanfatta det som. Både leverans och kundservice.

Annars så finns det massor av bra webbutiker som sköter allt bättre. Jag har väldigt god erfarenhet av bike discont. Brukar vara bra att ha att göra med om något går snett. Tänker man inte skruva med cykeln själv så brukar en deal med lokalt köpt cykel vara väl så god och du vill ju stötta din lokala verkstad så att den kan fortsätta finnas.

Mvh
Magnus

Av mina senast köpta 7 cyklar har 5 varit nätköp. Inga problem.

Allt kan gå fel, men men - det kan strula i butik också. Såg ut som en trevlig cykel btw. Promax Render R bromsar vet jag inte hur bra de är, men googla och försök få en uppfattning. Jag hade hellre haft compactvev istället för 46/36, men men det är du och inte jag som skall ha cykeln!

tropfrog sa:
Ja det håller jag med om! Just nu lutar det åt att handla i butik.

tropfrog sa:
Men om du letar recensioner på butikerna i fråga, så brukar det visa sig om de är pålitliga eller inte. Just evanns verkar ha haft mycket dålig kritik. Långsamma kan man nog sammanfatta det som. Både leverans och kundservice.
Ja det är just de dåliga recensionerna jag är rädd för, då de typ alla nätbutiker har en massa dåliga recensioner. Ofta klagar dem på att kundservicen är dålig.

tropfrog sa:
Annars så finns det massor av bra webbutiker som sköter allt bättre. Jag har väldigt god erfarenhet av bike discont. Brukar vara bra att ha att göra med om något går snett. Tänker man inte skruva med cykeln själv så brukar en deal med lokalt köpt cykel vara väl så god och du vill ju stötta din lokala verkstad så att den kan fortsätta finnas.
Då ska jag spana in bike discount! Tack för tipset! Ja man vill ju stödja de lokala! Samtidigt som jag vill ha en bra cykel till bra pris då jag inte är jätterik just nu.

Bengt-re sa:
Av mina senast köpta 7 cyklar har 5 varit nätköp. Inga problem.
Var har du handlat? Låter lovande!

Bengt-re sa:
Allt kan gå fel, men men - det kan strula i butik också. Såg ut som en trevlig cykel btw. Promax Render R bromsar vet jag inte hur bra de är, men googla och försök få en uppfattning. Jag hade hellre haft compactvev istället för 46/36, men men det är du och inte jag som skall ha cykeln!
Ja jag får googla det! Det verkar som att mekaniska bromsar är de som gäller om man vill ha bromsar som är effektiva i alla väder och lätta att juster och byta ut.

har köpt en enduro cykel för 2170 eur http://www.radon-bikes.de/en/bikes-2016/mountainbike/superenduro/swoop-175/swoop-170-80/
är riktigt nöjd men det har inte varit helt oproblematiskt: vad gäller köpprocessen så har DHL Freight visat sig vara skit av skitigaste slaget (nästan 2 veckors leverans varav drygt en veckan studsat i Stockholm mellan deras lager. 2 veckor är lång tid att vänta under maj månad.). När jag väl fått det så har det känns som väldigt mycket värde för pengarna, jag fick bättre däck än vad det ser ut på deras sida (bästa continental som är 350-400:- dyrare per st). Men så har en distinkt oljud också kommit från länkaget till bakre dämpning som var svår att sätta finger på. Efter en del olje-sprayande så har en stor skruv nästan gått ut när jag upptäckt det utan att cyklat så mycket alls. Nu har jag skruvat tillbaka den och håller koll på länkaget men det säger lite om mig och hur jag ser på det. Är du mer petig/känslig än jag så kanske du vill titta in på din lokala affär en extra gång.

jag ska tillägga att jag kört hårt med cykeln också, köpt downhill liftkort och cyklat där ett tiotal gånger samt tvättat med högt tryck, inser nu att jag inte skulle gjort det.

Wiggle och Bikester har jag köpt cykel ifrån och det har inte varit några som helst problem, under en veckans leveranstid. De stora webbshopparna (Evan's, CRC, Bike Discount, Rose, Canyon mfl) skulle jag inte tveka alls att handla ifrån. Det är snarare posten eller DHL som fuckar upp om det skulle vara nåt...

Jag handlar i princip bara på nätet om det inte är akut. Ser inte poängen med att behöva ta mig till en butik som kanske har prylarna jag vill titta på inne och kanske har dem i lager i rätt storlek osv, när det är enklare att beställa hem, testa i lugn och ro och skicka tillbaka om det inte passar.

Nu är det ju lite knepigare att applicera på cyklar som oftast kostar en mindre förmögenhet att skicka tillbaka, så där blir det viktigare med en grundlig research. Man bör också vara beredd på strul, t ex att något som stod som lagervara faktiskt inte var det och leveransen drar ut rejält på tiden. Bättre då att planera för det och i så fall avbeställa och beställa från någon annan.

Garantier och sånt har jag inte behövt utnyttja, så där vet jag inte riktigt vad som gäller med frakt osv.

tropfrog sa:

Mvh
Magnus

Jag har aldrig haft mer problem med Evans än andra prisdumpare...

+1 På Rose.
Om du bor nära Stockholm har de som sagt ett showroom i Barkarby. Så du kan t om testa cykeln!
Och de har fina cyklar, bra rykte och vettiga priser

Klart du vågar handla på nätet. Strular nog mindre där, de har väldigt många fler kunder än en butik så det hörs när det händer. Och de som köper är ju bevisligen på nätet och berättar. Jag har handlat cyklar från evans, Bike Discount, rose, utan problem.

Om man hittar det man vill ha i en lokal butik kan man alltid ge dem en chans. Berätta vad du får betala på nätet och fråga vad de kan göra.
Jag fick lägsta nätpriset utan tjafs, dessutom tog leveransen bara 20 sekunder ungefär.

briareus sa:
Om man hittar det man vill ha i en lokal butik kan man alltid ge dem en chans. Berätta vad du får betala på nätet och fråga vad de kan göra.
Jag fick lägsta nätpriset utan tjafs, dessutom tog leveransen bara 20 sekunder ungefär.
Fast var det en cykel? Tycker butiker överlag brukar vara extremt ovilliga att prismatcha eller rabattera cyklar om man inte har väldigt bra relation med butiken i fråga. Vilket jag förstår till 100%, kan inte vara superlätt att snurra runt cykelbutik då alla jämför med nätpriser...

Räknar man på totalkostnaden (tid, pengar, mm) för leverans, justeringar av cykeln, service av cykeln, garantiärenden, mm så är en fysiskt cykelhandlare inte alls dyr jämfört med tyskarna, engelsmännen och andra utländska webbshopparna.

-Andy- sa:
Räknar man på totalkostnaden (tid, pengar, mm) för leverans, justeringar av cykeln, service av cykeln, garantiärenden, mm så är en fysiskt cykelhandlare inte alls dyr jämfört med tyskarna, engelsmännen och andra utländska webbshopparna.
Vill hävda att det beror på.
Leverans och framförallt justeringar kan ibland gå snabbare vid internetköp. Skillnaden är som du påpekar att man får skruva själv, men vid efterjusteringar så föredrar iafall jag att justera själv framför att köra cykeln till butik.
Garantiärenden är väl den stora elefanten, då det underlättar att ha någon lokalt som kan kika på problemet och sköta ev. förhandlingar med tillverkaren.

Allt ovanstående förutsätter naturligtvis en situation där cykeln man vill ha över huvud taget finns i butik, vilket brukar vara där det går åt pipan för mig. Tycker utbudet ofta är för begränsat.

Köpte direkt från Rose 2015 nu ca 30-40% dyrare pga kronor ej populär valuta.
Ring prata med någon rådgivare på cykel fsg.
Fungerar mkt bra.(de sätter bara rutinerade personer på denna tjänst ej för upplärning som tex Wigly mfl.)
Passar på och köp utgående modell utställnings cykel eller en som de används som uthyrning på läger.
De säljer bra cyklar som är genomgången och nya delar där det behövs.
Kolla bara vid beställning av reservdelar sedan att de ej bytt något till andra delar än på webbplatsen (beställde bromsbelägg efter att tillverkare uppgradering av modellen med fel på och har nu 4 belägg som ej passar)

hs sa:
Köpte direkt från Rose 2015 nu ca 30-40% dyrare pga kronor ej populär valuta.
Ring prata med någon rådgivare på cykel fsg.
Fungerar mkt bra.(de sätter bara rutinerade personer på denna tjänst ej för upplärning som tex Wigly mfl.)
Passar på och köp utgående modell utställnings cykel eller en som de används som uthyrning på läger.
De säljer bra cyklar som är genomgången och nya delar där det behövs.
Kolla bara vid beställning av reservdelar sedan att de ej bytt något till andra delar än på webbplatsen (beställde bromsbelägg efter att tillverkare uppgradering av modellen med fel på och har nu 4 belägg som ej passar)
"Ej populär" var ju också ett sätt att beskriva raset i kronans värde. Kronans värde speglar helt enkelt hur bra (eller snarare dåligt) det går för Sverige och hur marknaden bedömer våra framtidsutsikter. Att det inte är mer debatt om detta här hemma är ett mysterium.

det stämmer inte helt ooms.

kronan dyker i första hand eftersom vi har en konstgjort låg ränta med syfte närmast av religiös karaktär upprätthålla en sas privat inflation i sverige på 2 procent. i ett läge när det inte är samma inflation hos våra handelspartners.

räntan medför att alla placerare lyfter alla pengar de kan ut ur landet. mer kronor säljs än vad som finns efterfrågan på, priset sjunker.

syftet är väl att få ner stadsskulden. men det kommer bli riktigt svårt att stimulera ekonomin med sänkt ränta när det kommer lågkonjunktur. då om inte förr kommer ett kronfall av helt annan dimension än det vi ser idag, när hjulen egentligen rullar på bra.

jag tror historiens dom över dagens räntepolitik kommer bli hård.

Nej, ej heller jag. Anledningen till den låga räntan och de QE som finns är att medvetet trycka ner växelkursen så att vi ska, som det kallas, importera inflation. Allt för att hålla oss på 2% inflation.

Edit: grammatik.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Kan inte påminna mig att jag hört riksbanken motivera sina räntebeslut med att de vill ha ner statsskulden.
+1
ECB har nästan lika låg styrränta som Sverige (0.00% vs -0.25%), jag har mycket svårt att se att den lilla skillnaden motiverar det enorma tapp kronan gjort mot euron de senaste 2-3 åren. Nä, det handlar om hur det går för AB Sverige, och de offentliga utgifter vi står inför de kommande åren/decennierna.
Edit: Danmark har -0.65% styrränta, men även mot danska kronan har den svenska tappat.

Senast ändrad:
Ooms, du missar att räkna med de kvantitativa lättnaderna; det går inte att jämföra enbart ränta mot ränta.

Tilläggas bör dessutom att danskarna har låst sin krona mot Euron, så deras ränta måste vara där den är för att de inte ska få ett för stort in-/utväxlingstryck.

Har inte jag hört exportindustrins företrädare tycka väl om låg kronkurs? Och ett intresse av att behålla den låg med god hjälp av Riksbank och regering?
” vad som är bra för Volvo är bra för Sverige” är en Strängsk maxim som fortfarande tycks härska.

vad som var bra för sträng var inte bra för sverige. över 100 procent skatt för astrid lindgren och andra företagare talar sitt tydliga språk. även rätt vanliga löntagare hade ofattbara 81 procents marginalskatt under hans tid. resultatet blev fiffel och kapitalflykt.

vad riksbanken -egentligen- grundar sina räntebeslut på är höljt i dunkel, men ett konstgjort inflationsmål på 2 procent kostar oss alla dyrt när det gäller kronans värde.

som när man ska importera en cykel t ex.

ts kan ändå helt lugnt göra det. kolla bara upp av vem du köper, precis som i sverige. har köpt ett tiotal begagnade cyklar privat åt familjen senaste decenniet, i tyskland, frankrike och england. goda erfarenheter av detta och tittar knappt ens i sverige längre. mest för att utbudet är begränsat.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp