Vågar jag gå Tubeless?

AndersJB

Aktiv medlem
Vågar jag gå Tubeless?
En liten fråga från en som bara kört slang i däcken av ren tradition och enkelhet...
Har fått för mej jag ska testa tubeless,det sägs ju ge fördelar mot slang,om jag märker eller ej vette f*n,men måste testa för att bilda mej en uppfattning.

MEN...krängde på nya däck,(Spec Purgatory Grid/Butcher Grid) och pumpade upp till 1,8bar och lät ligga. Ej fyllt i sealant än.
Nån halvttimme senare nere på 1bar...WTF? Var är läckan??
Pensla såpvatten,det visar sej att däcksidorna har mikroskopiska småporer,blir små,små bubblor mest överallt....

Kommer vätskan täta detta? Har Joe's No Flats.

Vette fasen om jag vill söla ner allt för att sen ha konstant svettandes däck som man får pumpa varje dag,...och man får ta isär,tvätta bort skiten när man tröttnat och peta i en slang.
Eller nojar jag och detta är normalt som tätar sej finfint?
Som sagt...aldrig kört Tubeless,men vill verkligen testa detta.
Anders.

jonte987

Aktiv medlem
Vågar jag gå Tubeless?
Med tanke på din kompetens vågar jag nog säga att du reder ut det.
Med det sagt så skiljer det på olika däck. De maxxis och schwalbe jag testat håller tät utan vätska. Trail däck.

Akronym

Aktiv medlem
Vågar jag gå Tubeless?
En liten fråga från en som bara kört slang i däcken av ren tradition och enkelhet...
Har fått för mej jag ska testa tubeless,det sägs ju ge fördelar mot slang,om jag märker eller ej vette f*n,men måste testa för att bilda mej en uppfattning.

MEN...krängde på nya däck,(Spec Purgatory Grid/Butcher Grid) och pumpade upp till 1,8bar och lät ligga. Ej fyllt i sealant än.
Nån halvttimme senare nere på 1bar...WTF? Var är läckan??
Pensla såpvatten,det visar sej att däcksidorna har mikroskopiska småporer,blir små,små bubblor mest överallt....

Kommer vätskan täta detta? Har Joe's No Flats.

Vette fasen om jag vill söla ner allt för att sen ha konstant svettandes däck som man får pumpa varje dag,...och man får ta isär,tvätta bort skiten när man tröttnat och peta i en slang.
Eller nojar jag och detta är normalt som tätar sej finfint?
Som sagt...aldrig kört Tubeless,men vill verkligen testa detta.
Anders.

Precis sådär var det med mina WTB byway. Tog kanske 3 dagar innan dom var helt täta. Cyklade på dom varje dag under den tiden så vätskan skulle få skvalpa runt ordentligt.

Jag har precis tagit av dom däcken efter ca 90 mil och kanske 6 månader med tubeless vätska i. Var bara spola i duschen nån minut så var allt borta

Edit: mina läckte så pass mycket att det hördes lysande i däcksidorna

Valhalla_

Aktiv medlem
Vågar jag gå Tubeless?
Tubeless är skitbra. Men strunta i inserts om du inte gillar att söla, det kan vara ett helsike med cushcore och annat. Men i med guckan nu så tätar det. Gucka är ett måste för annars läcker det, som du märker. Lämna en öppning i botten, i med "5 ekrar" med gucka. Stäng igen, pumpa upp så det poppar, skaka däcket i alla möjliga och omöjliga vinklar. Klart.

Rassemouse

Aktiv medlem
Vågar jag gå Tubeless?
Precis sådär var det med mina WTB byway. Tog kanske 3 dagar innan dom var helt täta. Cyklade på dom varje dag under den tiden så vätskan skulle få skvalpa runt ordentligt.

Jag har precis tagit av dom däcken efter ca 90 mil och kanske 6 månader med tubeless vätska i. Var bara spola i duschen nån minut så var allt borta

Är det bra att spola ner det i avloppet?!?

AndersJB

Aktiv medlem
Vågar jag gå Tubeless?
Med tanke på din kompetens vågar jag nog säga att du reder ut det.
Med det sagt så skiljer det på olika däck. De maxxis och schwalbe jag testat håller tät utan vätska. Trail däck.
Haha,nja...här är jag helt grön!:ROFLMAO:
Men läst att Spec däck tydligen är "porösa" i sidorna,Grid-casing ska tydligen vara bättre.
Får väl testa,hälla i och skaka runt,cykla och hoppas det går tätt...jag SKA köra tubeless!

AndersJB

Aktiv medlem
Vågar jag gå Tubeless?
Tubeless är skitbra. Men strunta i inserts om du inte gillar att söla, det kan vara ett helsike med cushcore och annat. Men i med guckan nu så tätar det. Gucka är ett måste för annars läcker det, som du märker. Lämna en öppning i botten, i med "5 ekrar" med gucka. Stäng igen, pumpa upp så det poppar, skaka däcket i alla möjliga och omöjliga vinklar. Klart.

Låter ju precis som jag hoppas det ska vara....då kör vi skarpt läge och fyller på imorrn!!

AndersJB

Aktiv medlem
Vågar jag gå Tubeless?

Mina hörs inget ifrån,bara ser små,små bubblor i såpvatten.
Var bara osäker om det tätar alla små porer helt och hållet.
Bara hälla i och cykla runt tills det tätar då!(y)

Akronym

Aktiv medlem
Vågar jag gå Tubeless?
Tänkte mest på miljön
Erkänner att jag inte tänkte på det just då :/ och det var ju dumt.

Edit: var tvungen att Googla lite. Inte bra men kanske inte så dåligt som man tänker (om man, till skillnad från mig hade tänkt då :/ )

Senast ändrad:

__jp

Aktiv medlem
Vågar jag gå Tubeless?
Erkänner att jag inte tänkte på det just då :/ och det var ju dumt.
Hr gör ni om ni rengör däck?

Spontant skulle jag säga att det är bättre att lägga i flaska och skicka till förbränning än att spola ner i avloppet. Helst ska det väl återvinnas på något sätt men det vet jag inget om. Tänker mest på mikroplasterna i guckan...

Såg för övrigt att det hade kommit någon mindre miljöfarligt variant. Inte testat men sugen. Känns sådär när det rinner ut rosa muc-off med svarta små plastbollar i skogen när man har fått feting-punka.

Akronym

Aktiv medlem
Vågar jag gå Tubeless?
Spontant skulle jag säga att det är bättre att lägga i flaska och skicka till förbränning än att spola ner i avloppet. Helst ska det väl återvinnas på något sätt men det vet jag inget om. Tänker mest på mikroplasterna i guckan...

Såg för övrigt att det hade kommit någon mindre miljöfarligt variant. Inte testat men sugen. Känns sådär när det rinner ut rosa muc-off med svarta små plastbollar i skogen när man har fått feting-punka.

Kanske skulle varit lite mer specifik. Det var inte direkt så det rann ur däcket. Men ja jag skulle väl torkat ur det med ett papper istället.

Är ni lika noggranna med all olja/fett/vägdamm när ni tvättar av era cyklar i badkaret eller ute garageuppfarten?

__jp

Aktiv medlem
Vågar jag gå Tubeless?
Kanske skulle varit lite mer specifik. Det var inte direkt så det rann ur däcket. Men ja jag skulle väl torkat ur det med ett papper istället.

Är ni lika noggranna med all olja/fett/vägdamm när ni tvättar av era cyklar i badkaret eller ute garageuppfarten?

Önskar att jag kunde svara ja på det haha 😆

har också hällt ut min beskärda del gucka i badkaret, tyvärr..

DanielS

Aktiv medlem
Vågar jag gå Tubeless?

En 100ml flaska olja har räckt för mig i mer än 5 år (pendlar på cykel varje dag året om med väl underhållen kedja). Mängden olja som hamnar på/i marken vid en cykeltvätt är nog rätt försumbar..

Tubbe86

Medlem
Vågar jag gå Tubeless?
Tänker också prova det här med slanglöst, har conti trailking. Har köpt muc offs ventiler och orange seal endurance, fälgarna är giants p am2, vad tror happy om det?

Akronym

Aktiv medlem
Vågar jag gå Tubeless?
En 100ml flaska olja har räckt för mig i mer än 5 år (pendlar på cykel varje dag året om med väl underhållen kedja). Mängden olja som hamnar på/i marken vid en cykeltvätt är nog rätt försumbar..
Det är nog ungefär lika försumbart som dom få ml som hamnar i avloppet om man spolar ur däcken 1 eller 2 gånger per år...förutsatt att man häller ur det som går innan man spolar med vatten...

Akronym

Aktiv medlem
Vågar jag gå Tubeless?
Låter ju precis som jag hoppas det ska vara....då kör vi skarpt läge och fyller på imorrn!!
Min mening var alltså bara att säga att det inte behöver vara svårt att tvätta ur fälgar och däck om du skulle ångra dig.
Sen får du fråga någon annan om hur du ska separera tublesvötskan från eventuellt vatten du tvättar med. Sorry för OT..

AndersJB

Aktiv medlem
Vågar jag gå Tubeless?
Min mening var alltså bara att säga att det inte behöver vara svårt att tvätta ur fälgar och däck om du skulle ångra dig.
Sen får du fråga någon annan om hur du ska separera tublesvötskan från eventuellt vatten du tvättar med. Sorry för OT..

Låter bra,har inte hittat just vad man tvättar ur Joe's med,men det löser sej nog den dan det blir aktuellt.👍
Och tror min garageuppfart i grus här på landet överlever,och absorberar vätskan fint...är nog värre saker som droppat där.😉😉
Miljöaspekten är väl inte direkt det första jag bryr mej om när jag vill prova tubeless.🤣

Der Kaiser

Aktiv medlem
Vågar jag gå Tubeless?
Tänker också prova det här med slanglöst, har conti trailking. Har köpt muc offs ventiler och orange seal endurance, fälgarna är giants p am2, vad tror happy om det?

Kan bara svara för min upplevelse av Conti-däck, med rätt fälg så var både mitt trailking2 TLE och Der baron TLE helt täta, redan utan vätska, när jag monterade dem, körde med dem i flera veckor innan jag skvätte i lite vätska (Joes Eco sealant).

Framfall

Medlem
Vågar jag gå Tubeless?
Jag vågade Tubeless, Schwalbes nya däck gick att poppa med vanlig pump!
BA29554C-8117-49B4-9261-636A6B3ADAB2.jpeg

AndersJB

Aktiv medlem
Vågar jag gå Tubeless?
Kan meddela att det gick alldeles utmärkt fint!
Tappade ur luft,öppnade ena sidan lite...häll i runt 1dl gucka,sen kränga på och pumpa upp!
Snortätt minsann efter ett dygn.
Kommer bli kul att prova dom nya DT-Swisshjulen med tubeless,blir säkert toksnabb nu! 🤪

Tack för all input!!
Anders

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer