Vågar man byta växelvajer själv?

Grytet

Medlem
Hej!
Min växelvajer till min bakväxel (ultegra 6800) gick sönder i veckan, tur att det hände nu och inte under VR :) Då det är fullt på alla verkstäder kommer jag missa helgens VR-genrep vilket jag inte vill. Jag har därför bestämt mig för att byta vajern själv, är det dumt?
Det finns ju bra filmer på Youtube och själva ingreppet i växelreglaget och ställa in växling ser jag inte som några problem. Det som jag är lite osäker på att plasthöljet som sitter om växelvajern inne i ramen.
- Ska detta följa med ut eller är det integrerat i själva ramen?
- Ska det bytas ut eller använder man samma när man byter vajer?

Tack på förhand!

Om växlingen fungerade problemfritt innan vajern gick av är höljet troligen i tillräckligt gott skick att du bara kan dra igenom en ny vajer. Över tid slits höljet på insidan av vajern så att det bildas fåror vilket gör att vajern löper med sämre precision vilket märks på funktionen.

Du skriver inte vad det är för cykel. Det finns många olika varianter av intern vajerdragning, på vissa cyklar kan det vara lite pilligt att få igenom vajern men tålamod och lite klurighet bör lösa eventuella problem.

Hej.

Tack för snabb respons, det är inget fel på själva växling utan det har fungerat problemfritt, tills vajerhuvudet gick av :(

Cykeln jag använder mig är en eddy merckx san remo.

Jag tror inte det är något fel på vajerhöljet, dvs det som sitter inne i ramen. Hur får jag ut detta ur ramen, följer det med vajer ut eller ska försöka få det att sitta kvar inuti ramen? Jag förstår att det är lite pilligt men det finns en liten inspektionslucka nere vid vevpartiet som har tror man kan nytta av :)

Ta lite bilder på in- och utgångarna i ramen och lägg upp här. Om det är heldraget hölje i ramen så ska det nog helst sitta kvar, är min gissning.

Om vajern bara gick av uppe i reglaget och växlingarna innan dess fungerade bra så skulle jag börja med att bara byta innervajer.
Dvs växla ner till minsta, lossa vajern vid växeln, ta loss vajerhylsan eller klipp av strax innan och dra ut vajern uppifrån (från reglaget) och rensa ut eventuella gamla vajerrester innan du sen installerar den nya vajern.

Edit: Detta förutsatt att höljena är heldragna genom ramen, annars får du som andra skrivit använda hjälpmedel som tråd (och kanske dammsugare) för att dra igenom nya vajern.

Senast ändrad:
Grytet sa:
- Ska detta följa med ut eller är det integrerat i själva ramen?
- Ska det bytas ut eller använder man samma när man byter vajer?
Bör sitta kvar och inte bytas ut om det inte är redigt sjabbigt.
Jag brukar försöka dra med en tråd när jag dar ut vajern och ha den för att leda tillbaka vajern - skiter det sig så är vajerändan magnetisk så man kan leda den rätt med en "supermagnet" om det kniper.
Ställ växelreglaget rätt innan du börjar så slipper det muppa sig där.

Byt även "höljestumparna" - väl använda minuter.

Allt borde inte ta många minuter för en van mek så det borde dom hinna klämma in om de vill :-)

Om det inte är heldraget hölje i ramen (vilket det ofta inte är) och du drar ur vajern så kan du få stora problem att få i nya vajern, kolla ordentligt först hur det ser ut innan du drar ur den gamla

Du kan koppla ihop gamla och nya wiren med tex krympslang och sedan dra igenom ramen, iaf om höljet i ramen är stort nog.

/T

okej, tack för bra tips! Är tyvärr på jobbet så jag har inga bilder, dessutom har jag cykeln på landet, utan mobiltäckning så jag har för avsikt att lösa alla eventuell bekymmer innan ;)

Men hur gör jag om jag är i behov av att byta innehöljet, eller rengöra det? Ligger det löst i ramen eller är det fastnitat/fastspänt i ramen?

Det beror på... jag vet inte hur det är på just den cykeln. Om det sitter en ändhylsa där höljet går in i ramen så stoppar höljet där och det som händer inne i ramen är då något du inte kan göra något åt. Deet KAN vara så att det finns någon form av integrerade guides men det kan också vara så att vajern löper löst genom ramen fram till det hål där den går ut (och en ny ändhylsa och hölje tar vid). Vad jag kan se på bilder (som jag dock inte hittat i tillräckligt hög upplösning för att se exakt hur dragningen är gjord) så tycks vajern inte komma ut förrän bak på kedjestaget, vilket rimligen innebär att någon form av guide (om inte heldraget hölje) finns inne i ramen för att lotsa vajern förbi knäcken vid vevlagret.

Men som skrivits tidigare - om det bara är vajern som gått av och funktionen i övrigt varit bra så behöver du inte byta något annat än vajern.

Kanske läge att (på sikt) byta hölje & vajer till Jagwire Elite Sealed Shift/Link ? Då får man men ett tunnare innerhölje som borde funkar fint att köra heldraget med även internt i ramen och sen trä över ytterhöljen på de bitar som är utanför ramen (te.x. mellan reglage och styrhuvud + ram och växel).

Om TS är osäker på sin kompetens att byta en växelvajer själv är det nog dumt att råda till att även ta höljet, som jumed interna dragning är det som kan var besvärligt även för en van mekaniker.
Har allt funkat normalt innan vajerbrott och det är snålt om tid så byt bra innervajern.

Ring till Trispot i Sjöstaden (Stockholm). De säljer Merckx i massor och vet garanterat hur det ser ut. Be att få prata med Colin (han pratar bara engelska).

Lycka till!
/Rickard

Tillbaka
Topp