Val av motionscykel (inomhus)

MTB-Mongulen

Ny medlem
Hej!

Funderar på att skaffa en motionscykel. Har tittat en del på Kettler Racer och Monark 827E. Någon som har erfarenhet av dessa eller kan rekomendera någon annan.

Viktigast för min del är att den går tyst eftersom jag ska flytta till lägenhet. Cykeln ska också ha tillräckligt motstånd för att kunna köra styrkeintervaller på låg kadens. Men det ska väl inte vara några problem på en cykel i denna prisklass.

Hur mycket oväsen gör en motionscykel?
Någon som har erfarenhet av irriterade grannar i en lägenhet?
En trainer borde väl föra mer oväsen.

har inte erfarenhet av kettlern, men har erfarenhet av monark 818E som är systermodell med 827E. ruskigt fina motionshojjar, de använder ju band för att bromsa hjulet o borde därmed få en större anläggningsyta mot svänghjulet o få jämnare gång.

har kettlern frihjul? att pedlerna inte snurrar med svänghjulet när man inte trampar alltså. för frihjul, det vill man ha, jag lovar, i alla fall om man ska bedriva seriös cykelliknande träning. det har monarken, frihjul alltså, precis som det ska vara.

monarkens ram är kraftig som få, o hjulet är tungt, vilket är precis som det ska vara. svänghjulet ska vara tungt. ända man kan klaga på monarken är ju styret o sadeln, men det byter man ju direkt till ett rakt styre o rätt sadel :D

sjukhusen har ofta monarks hojjar, massa testcentran använder monark i tester. borde ju vara argument nog att köpa en monark.

deusstom äre en hel del standardelar på monarken. det vill säga bra om nått går sönder, om det nu går att ha sänder nått. jag tvivlar på det. det enda jag lyckats med är nöta ut ett band på 6 års användande :D

o tyst, det tycker ja helt klart att den är.

så min röst faller helt klart på monarken.

Senast redigerad av en moderator:
Baltazar var lite inne på reservdelar så jag följer upp det spåret lite.

Som sagt använder MOnark många standard delar men alla motionscyklar har något som är speciellt för fabrikater, drivremmar, belägg m.m.

Det är något som talar för Monarken, du kan gå in till i princip vilken LBS som hällst och beställa delar. Vad gäller Kettlern tror jag inte att du får tag på delar lika lätt.

Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Baltazar var lite inne på reservdelar så jag
> följer upp det spåret lite.
>
> Som sagt använder MOnark många standard delar men
> alla motionscyklar har något som är speciellt för
> fabrikater, drivremmar, belägg m.m.
>
> Det är något som talar för Monarken, du kan gå in
> till i princip vilken LBS som hällst och beställa
> delar. Vad gäller Kettlern tror jag inte att du
> får tag på delar lika lätt.

nu äre så att går remmen av på en monark, o man behöver en snabbt, då går man till sin lokala frilufsaffär o köper klätterlina som tål nötning lite bättre än vanligt rep. finns till o med platt sådant. köper man runt låtar man linan gå 2 var runt hjulet. funkar precis lika bra o tror att bland annat Livi (testcenter) i falun har så på sina. ett litet tips :D

men visst, resten av delarna måste man beställa, men det mesta som kan slitas eller gå sönder är standarddelar. visst, hjulet är inte det o inte ramen, men det är ju byggt så att det är bombsäkert :P

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp