Val av Orbea MTB

Erra

Aktiv medlem
Val av Orbea MTB
Hej, nu är det dags att prova på MTB, efter ett par år med racer, vilket inte riktigt bit på mig =)
Jag har sådan tur, att via min arbetsgivare få möjlighet att köpa en förmånscykel. Vi har hela Orbeas modellprogram att välje mellan.
Jag kanske har lite höga krav för att vara min första MTB? Men kollar på en Stigcykel alternativt en all mountain.
Jag kommer främst cykla på skogsstigar och grusvägar, och självklart transportsträckor.
Är det överdrivet att gå direkt in på en heldämpad Kolfiberram?
När jag kollar på Orbeas modeller på Bikester så verkar det som att Stig och All mountain ligger i samma kategori?

Jag har kikat en hel del på ORBEA Occam AM M30, tror 27,5” kommer passa bra bland sten och rötter.
Ska tydligen gå att uppgradera till 29” i efterhand?

https://www.orbea.com/se-en/bicycles/mountain/occam-am/cat/occam-am-m30-19

Vad säger ni, kommer denna cykel att passa mig som nybörjare, och även hålla några år framöver?
Väger 95kg och är 186cm lång.

Mvh Erik.

Senast ändrad:
Val av Orbea MTB
Blev nyfiken då du säger att den går att uppgradera till 29. Hade nämligen för mig att det inte är en plushoj. Vilket den heller inte är. Så svaret på den frågan är negativt. Detta är en 27.5cykel och kan inte byta hjulstorlek.

Jag tycker inte det låter som att du ska sikta på en 150mm 27.5 till cykel. Låter mer som om du är en som söker 120mm 29a.
150mm är mkt dämpning och mer är inte bättre. Då hade alla cyklat omkring på 200mm eftersom det finns. Kring 120mm ger cykeln dämpning, filtrering av vibrationer men ger även en respons och stigfeedback som långslagiga saknar i de farter som nås på grusväg och plana stigar.

Orbea verkar göra riktigt läckra cyklar och en seriös mtb idag är fulldämpad. Så rätt där.

Senast ändrad:
Val av Orbea MTB
Jag har en Occam AM M30 2017 med 140mm fjädringsväg. Det är en toppenhoj men för mig och där jag cyklar är 140mm overkill. Så jag skulle tro att Occam TR skulle passa dig bättre. Själv har jag en beställning på nya Oiz M10 TR, den har remote lockout för fram o bakdämparen vilket jag tycker är grymt smidigt att ha. Men priset springer iväg norrut med den modellen.

Val av Orbea MTB
Hej och tack för alla svar. Jag har som sagt inger tidigare erfarenhet av MTB, och uppskattar verkligen alla trevliga svar här.
Att en TR är mer passande för mig verkar dom flesta vara överens om :)

Angående växlarna, så verkar NX eagle vara ganska standard på denna prisklass.

Senast ändrad:
Val av Orbea MTB
Ang växlar, se det såhär. Kan du få eagle är det det senaste. Shimano har inget 12växlat system i mellanprisnivå än.
Nx är ett bra system. Så ha inga frågetecken kring den drivlinan.
Har du bara råd med 11delat är det oxå en väldigt bra drivlina.

Gaffeln är det många tillverkare snålar på i denna prisklass.

Val av Orbea MTB
Jag nöjer mig med dessa växlar. Finns ingen anledning för mig som nybörjare att ner göra det. På landsvägshojar kan man få Ultegra på en hoj för under 20k.
Motsvarande på en MTB så är man uppe i 60k? Förstår att det är dyrare grejer, då dom ska hålla för betydligt hårdare körning.
Gaffeln ser jag inte heller som ett större problem, visst den duger säkert dom första 2 åren. Sen kan jag alltid uppgradera.

Val av Orbea MTB
M30 (kolfiber) har billigare växel grupp(NX), GX som H10(alu) har är nivån upp från det. I övrit verkar det vara samma med undantag för att H10 har ett annat styre men det är svårt att säga vilket som är bättre där utan att känna på dem.

Val av Orbea MTB
TR verkar komma med 29" standard till skillnad från AM?
Vilket iofs inte är något negativt, speciellt inte med tanke på 186cm cyklist, 95kg kommer ju dessutom kanske kräva att
du inte kör toklågt tryck i däcken och då blir 27,5+ lätt jobbigt studsigt.

NX/GX hade jag nog inte lagt alltför stor vikt på, det skulle vara kassetten möjligtvis som är lite tråkig men tror inte du kommer ha mindre roligt i sommar med en lite tyngre 11-51 (NX) än med en allt annat än lätt 10-50 (GX).
När det sen är dags att byta kassett så eftersom det sitter DT swisshjul på bara att byta frihjulsbodyn till Xd om man vill uppgradera, visst får du ett lite dyrare kassettbyte men tror bodyn ligger på runt 700kr så inga fantasisummor

Val av Orbea MTB
Hej och tack för alla svar, ja 29” låter vettigare faktiskt.
Jag har 3st jobbarkompisar som kör TR och AM, dock har dom alla aluramar. Jag funderar på om det kanske inte är klokare att stiga in på en sådan? Finns 3st Alumodeller som ligger ganska nära varandra i pris.
Vad säger ni om dom?

TR H30 —-28.200kr https://www.orbea.com/se-en/bicycles/mountain/occam-tr/cat/occam-tr-h30-19

TR H20 Plus —-30.400kr https://www.orbea.com/se-en/bicycles/mountain/occam-tr/cat/occam-tr-h20plus-19

TR H10 —-33.700kr https://www.orbea.com/se-en/bicycles/mountain/occam-tr/cat/occam-tr-h10-19

Val av Orbea MTB
Problemet jag ser här är att du egentligen knappt vet vad du vill ha, men ska köpa via jobbet så den bör bli kvar i typ 3 år...
Det är svårt. Kan du inte hyra en cykel och ut och hoja lite så du vet vad du tycker om mer?
"första cykeln blir alltid fel". Orbea är snygga!

Val av Orbea MTB
NickPick sa:
Problemet jag ser här är att du egentligen knappt vet vad du vill ha, men ska köpa via jobbet så den bör bli kvar i typ 3 år...
Det är svårt. Kan du inte hyra en cykel och ut och hoja lite så du vet vad du tycker om mer?
"första cykeln blir alltid fel". Orbea är snygga!

Hur fel kan det bli? Han har jobbarkompisar som har tr eller am som går att testa och någon sorts deal på dessa. Orbea är fina cyklar. Han är nybörjare och vill köra stig/grus med landsvägsbakgrund, alltså förmodligen mer race än utför till att börja med. TR blir bra - allround o passar till det mesta och ”håller” tillräckligt länge att köra på till dess TS kommer på vad han verkligen gillar.. dvs om han fortsatt vill köra trail = behåll TR, alternativt lutar åt xc (oiz) eller gå åt enduro (rallon). TR blir bra ;-)

Val av Orbea MTB
Tror att TR är det bästa alternativet för ts, har kört liknande hoj ett år och var jäkligt nöjd med den. Snabb på platten men kapabel utför, om än inte i klass med en all mountain hoj.

Val av Orbea MTB
Tack för alla svar och tips. Det jag går och grubblar över är ramen.
Kolfibercykeln är 5000kr dyrare, samtidigt som den har sämre hjul, ett snäpp sämre växlar.
Alucykeln är billigare, men har bättre hjul och växlar, men är tyngre.

På något vis känns kolfibercykeln som ett bättre köp. Något som jag utan problem kan cykla på som den är i minst ett par år, för att sedan byta hjul, gaffel osv o när jag känner att jag vill ha bättre grejer.

TR m30 kostar 39.000kr, men jag betalar bara 22.000kr totalt, resten betalar arbetsgivaren.

Jag ber om ursäkt om jag uppfattas som velig, men känns som en bra ram är grunden i allt.

Mvh Erik.

Senast ändrad:
Val av Orbea MTB
Ser inte vilka alu version du menar. Hjul verkar att vara samma. Och var hittar du vikten? Viktskillnaden mellan alu och karbån ram kan vara samma som mellan olika komponenter.
Jag föredrar alu, för att jag är rädd att jag inte kan ser eller bedöma skadorna på en karbånram efter impact. Men det är personligt.

Val av Orbea MTB
Berk sa:
Ser inte vilka alu version du menar. Hjul verkar att vara samma. Och var hittar du vikten? Viktskillnaden mellan alu och karbån ram kan vara samma som mellan olika komponenter.
Jag föredrar alu, för att jag är rädd att jag inte kan ser eller bedöma skadorna på en karbånram efter impact. Men det är personligt.
Denna Alu https://www.orbea.com/se-en/bicycles/mountain/occam-tr/cat/occam-tr-h10-19

Jag tog bara höjd för att själva ramarna skiljer i vikt, inte totala cykeln.
Japp hjulen var samma, jag såg det nu.

Senast ändrad:
Val av Orbea MTB
Erra sa:
Hej och tack för alla svar, ja 29” låter vettigare faktiskt.
Jag har 3st jobbarkompisar som kör TR och AM, dock har dom alla aluramar. Jag funderar på om det kanske inte är klokare att stiga in på en sådan? Finns 3st Alumodeller som ligger ganska nära varandra i pris.
Vad säger ni om dom?

TR H30 —-28.200kr https://www.orbea.com/se-en/bicycles/mountain/occam-tr/cat/occam-tr-h30-19

TR H20 Plus —-30.400kr https://www.orbea.com/se-en/bicycles/mountain/occam-tr/cat/occam-tr-h20plus-19

TR H10 —-33.700kr https://www.orbea.com/se-en/bicycles/mountain/occam-tr/cat/occam-tr-h10-19

Ska du lägga uppåt 33 papp så är nya ibis ripley ett alternativ. 32969 tills imorgon på Cykelkraft

Tillbaka
Topp