Val av pendlarcykel

Mrpenta

Medlem
Val av pendlarcykel
Jag köpte en billig kinesbyggd Trinx X1 Mtb i höstas för att få lite motion på väg till jobbet (5km), satte på ett par dubbdäck och stänkskärmar och cyklade under vintern, den har blivit rätt sliten så jag tänkte ha den som vintercykel och en till som pendlar samt motionscykel resten av året. Väglaget är asfalt med en 20 meter grusväg.

Har kikat runt en del och blir inte så mycket klokare på vad man ska köpa, gick in på sportson och testade några av deras gravel modeller på runt 15 tusen men det kändes som att något fattades.

Tror att jag skulle föredra 2 delad frontklinga för mer nyanser och kraft i nerförsbackar. Behöver även stänkskärmar då jag cyklar i alla väder men ingen pakethållare. Någon som kan ge tips på en snabb och pålitlig pendlare? Budget ligger på 15-30 tusen.

Val av pendlarcykel
Mrpenta sa:
Jag köpte en billig kinesbyggd Trinx X1 Mtb i höstas för att få lite motion på väg till jobbet (5km), satte på ett par dubbdäck och stänkskärmar och cyklade under vintern, den har blivit rätt sliten så jag tänkte ha den som vintercykel och en till som pendlar samt motionscykel resten av året. Väglaget är asfalt med en 20 meter grusväg.

Har kikat runt en del och blir inte så mycket klokare på vad man ska köpa, gick in på sportson och testade några av deras gravel modeller på runt 15 tusen men det kändes som att något fattades.

Tror att jag skulle föredra 2 delad frontklinga för mer nyanser och kraft i nerförsbackar. Behöver även stänkskärmar då jag cyklar i alla väder men ingen pakethållare. Någon som kan ge tips på en snabb och pålitlig pendlare? Budget ligger på 15-30 tusen.

Själv köpte jag en begagnad racer från 2000-talet för 2000kr. Snabb, billig och man kan ställa den utanför Ica om man behöver.

Val av pendlarcykel
Leffe sa:
Mrpenta sa:

Själv köpte jag en begagnad racer från 2000-talet för 2000kr. Snabb, billig och man kan ställa den utanför Ica om man behöver.

Det är nog en geografisk fråga, när en dos heroin sjunkit under 100kr så stjäls det mesta tyvärr, dock gillar jag metoden i övrigt.

Val av pendlarcykel
Mrpenta sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Köp en racer och en ass-saver. Du behöver ingen gravelcykel för tjugo meter.

Vilken racer skulle du rekommendera?

Alla tycker vi olika och har olika prioriteringar. Men rejäla skärmar (med egolapp) på en pendlare är trevligt tycker jag. Om inte annat för att spara drivlinan och hålla skor och byxor lite renare och torrare. Även gärna att det får plats minst 35 mm däck. Kör du med t.ex. 32 mm GP5000 rullar det nog hyggligt. Men det är bara min åsikt.

Val av pendlarcykel
Jag använder min CX (en crux) till samma grej. Går utmärkt!
Kolla begagnat är ett tips också. Jag har alltid möjlighet att låsa in min cykel för övrigt.

Val av pendlarcykel
Jag bygger mina cyklar själv utifrån mina preferenser. En ram+gaffel och sedan fyndas det i mina gömmor samt inköp av diverse prylar. Billigt och bra med återbruk.

Tillbaka
Topp