Val av pendlingscykel
Pendling till jobb står på schemat, vi pratar 17km enkel resa med en höjdskillnad runt 70meter.Jag har bestämt att cykeln ska vara elassisterad och utbudet av förmånscyklar styr mig. Nu är jag på jakt efter fördelar, nackdelar och erfarenheter mellan att välja en gravelmodell med navmotor och en vikt runt 16kg jämfört med en mer traditionell hybrid med mittmotor som väger närmare 25kg. Exempel på modeller att jämföra är Bianchi Impulso E-Allroad och Crescent Elder 50S eller Bianchi E-Omnia T.
Gravelhojen lockar mer då jag kan se mig själv använda den till träning utöver pendlingen, det samma verkar inte lika lockande med hybrid eller touringalternativen. Men, kommer gravelhojen att vara bekväm nog och erbjuda tillräcklig assistans de där dåliga dagarna?
Gravelhojen lockar mer då jag kan se mig själv använda den till träning utöver pendlingen, det samma verkar inte lika lockande med hybrid eller touringalternativen. Men, kommer gravelhojen att vara bekväm nog och erbjuda tillräcklig assistans de där dåliga dagarna?