Val av pendlingscykel

Fusag

Aktiv medlem
Val av pendlingscykel
Pendling till jobb står på schemat, vi pratar 17km enkel resa med en höjdskillnad runt 70meter.Jag har bestämt att cykeln ska vara elassisterad och utbudet av förmånscyklar styr mig. Nu är jag på jakt efter fördelar, nackdelar och erfarenheter mellan att välja en gravelmodell med navmotor och en vikt runt 16kg jämfört med en mer traditionell hybrid med mittmotor som väger närmare 25kg. Exempel på modeller att jämföra är Bianchi Impulso E-Allroad och Crescent Elder 50S eller Bianchi E-Omnia T.

Gravelhojen lockar mer då jag kan se mig själv använda den till träning utöver pendlingen, det samma verkar inte lika lockande med hybrid eller touringalternativen. Men, kommer gravelhojen att vara bekväm nog och erbjuda tillräcklig assistans de där dåliga dagarna?

Val av pendlingscykel
Jag har ingen erfarenhet av gravelcyklar, så frågorna kring dem får andra svara på.

Om cykeln skall ge tillräcklig assistans när det är tungt (uppför/motvind) är mest beroende av vridmomentet hos motorn. Alla cyklar du länkar till borde ha mer än tillräckligt vridmoment.

Satsa helst på en känd premiumtillverkare av motor/el/batterisystem, ex Bosch, Shimano, Yamaha + några till.

Motorn/batteri hos gravelbiken är för mig okänd.

Crescent systemet är Bafang's, som en del verkar få problem med. En tråd här beskriver motorproblem för två olika ägare, båda har blivit rekommenderade motorbyte.

Bosch verkar vara ett säkert kort. Hybriden du länkar till har en av de vridmomentstarkaste motorerna som finns, och dessutom ett av de kraftfullaste batterierna. Räkna med att det behövs om du cyklar mycket i motvind, det drar ström.

Det finns slimmade hybrider/gravelbikes med lätta motorer och litet batteri. De är ofta svagare, ger mindre motstånd, men ger inte heller den assistans du kan få från exempelvis Bosch motorn.

Val av pendlingscykel
Tillägg till föregående svar är att batterikapaciteten går ner markant när det är kallt. Om jag inte minns fel har crescent 400wh, vilket vintertid kan blir tight för dig. Lägg till att du passar på att göra ett ärende på hemvägen så finns definitivt risk att det tar slut. Och även om det går att cykla utan el så är det tuuuungt.

En grej till jag personligen hade valt att få till på el-pendlare är remdrift. Den lilla effektivitetsförlusten är mindre kännbar med el.

Val av pendlingscykel
Tillägg till föregående svar är att batterikapaciteten går ner markant när det är kallt. Om jag inte minns fel har crescent 400wh, vilket vintertid kan blir tight för dig. Lägg till att du passar på att göra ett ärende på hemvägen så finns definitivt risk att det tar slut. Och även om det går att cykla utan el så är det tuuuungt.

En grej till jag personligen hade valt att få till på el-pendlare är remdrift. Den lilla effektivitetsförlusten är mindre kännbar med el.
250, 400 respektive 500wh har de olika alternativen. Finns också någon fulldämpad märklig modell med 750wh. Men du tror alltså att 400wh är för lite för ca 34km?

Tyvärr finns inget alternativ med remdrift i mitt utbud.

Val av pendlingscykel
Jag har ingen erfarenhet av gravelcyklar, så frågorna kring dem får andra svara på.

Om cykeln skall ge tillräcklig assistans när det är tungt (uppför/motvind) är mest beroende av vridmomentet hos motorn. Alla cyklar du länkar till borde ha mer än tillräckligt vridmoment.

Satsa helst på en känd premiumtillverkare av motor/el/batterisystem, ex Bosch, Shimano, Yamaha + några till.

Motorn/batteri hos gravelbiken är för mig okänd.

Crescent systemet är Bafang's, som en del verkar få problem med. En tråd här beskriver motorproblem för två olika ägare, båda har blivit rekommenderade motorbyte.

Bosch verkar vara ett säkert kort. Hybriden du länkar till har en av de vridmomentstarkaste motorerna som finns, och dessutom ett av de kraftfullaste batterierna. Räkna med att det behövs om du cyklar mycket i motvind, det drar ström.

Det finns slimmade hybrider/gravelbikes med lätta motorer och litet batteri. De är ofta svagare, ger mindre motstånd, men ger inte heller den assistans du kan få från exempelvis Bosch motorn.

Mahle X35 verkar vara bland det vanligaste alternativet på lättare e road och gravelbikes. Den är mer än 10kg lättare än mer renodlade elcyklar med mittmotor. Jag har dock svårt att hitta svenska eller relevanta omdömen/erfarenheter av att pendla med sådan.

Val av pendlingscykel
250, 400 respektive 500wh har de olika alternativen. Finns också någon fulldämpad märklig modell med 750wh. Men du tror alltså att 400wh är för lite för ca 34km?

Tyvärr finns inget alternativ med remdrift i mitt utbud.
Jag tror det funkar i de flesta fall men personligen gillar jag att ha marginalen på rätt sida. Jag tror 400 blir tight på vintern i motvind, speciellt om du får för dig att ta en omväg av någon anledning. Men det är ju inte värre än att du får köra på mindre assistans i värsta fall.

Det är värre för mig om krämen tar slut då jag trampar lådcykel men även en vanlig elcykel kan vara ganska tungtrampad

Val av pendlingscykel
400 Wh räcker mer än väl i normala fall. Men om det blåser mycket, säg 10-15 sekundmeter, så ökar luftmotståndet dramatiskt. Det går att tömma ett mindre batteri på 25-30 kilometers cykling under sådana förhållanden. Och då får man exempelvis dra ner på hastigheten och assistansnivån. Inte riktigt vad som är avsikten med en elcykel. Men det går att acceptera, det händer kanske inte så ofta.

Jag tycker du börjar i fel ända. Du får ett erbjudande som du vill utnyttja, och ser att du inte kan välja så mycket inom ramarna för erbjudandet.

Börja i andra ändan istället. Gör en kravlista på vad du vill ha, se vad marknaden erbjuder. Det kan bli billigare att köpa på kampanjer än att utnyttja förmånscykel erbjudande. Du slutar kanske med en elcykel som bara används för jobbpendling + en gravelcykel utan elmotor för motion.

Val av pendlingscykel
Jag hade en Crescent Elton. Som Elder fast utan dämpare i framgaffeln. Jag laddade den en gång i veckan, åkte jag lite extra blev det två. Då pendlade jag 18 km enkel väg, men jag trampade en del själv också, så jag låg ofta över 25 km/h. Just den sista parametern kommer avgöra hur långt du kommer.

Tillbaka
Topp