Val av racer

revolve

Ny medlem
Val av racer
Har funderat ett tag på att börja köra landsväg och fram till idag har jag helt varit inställd på att köpa en columbus pinta 08. Dessvärre fick jag ett samtal idag från cykelcity att de var påväg att sälja den sista i min storlek (54), så pga min tillfälliga pengabrist var jag tvungen att släppa den... (Dock stor cred till CC som ringde upp och sa att de var påväg att sälja den sista) Så nu är frågan vad jag ska leta upp för nåt istället för den, min budget ligger på runt 9000-10000. Kan kanske släppa till en tusenlapp till och isåfall är ju en columbus vola rätt intressant. Någon som har några andra förslag? Ska jag kanske kolla in begagnatmarknaden, eller tänker jag rätt som köper min första i butik?

/Edward

Val av racer
ett tips KÖP INGEN LVG!!! köp en DH det är så jävla myckt roligare en att sitta och trampa på en long tråkig väg.

och är inte detta ett MTB forum så va fan gör alla LVG IDIOTER HÄR!!!

ta inte illa upp:S

Val av racer
sedärja, där fick du det ur dig. vad är det med attityden hos vissa på det här forumet, man kan vara trevlig eller så kan man strunta i att svara. om du nu tror att jag kommer ändra åsikt genom att SKRIKA åt mig så tror du fel...
men som sagt jag ska köpa en lvg och ville ha lite köpråd, så är det någon annan här som har något lite vettigare tips?

Val av racer
silentpower skrev:
-------------------------------------------------------
> ett tips KÖP INGEN LVG!!! köp en DH det är så
> jävla myckt roligare en att sitta och trampa på
> en long tråkig väg.
>
> och är inte detta ett MTB forum så va fan gör
> alla LVG IDIOTER HÄR!!!
>
>
> ta inte illa upp:S

Bry dig då inte om att läsa den här tråden! Alla kan inte vara intresserade av lvg och vice versa.
Så försök acceptera att alla har olika grenar vad gäller cykling och det ena behöver inte ute-
sluta det andra.

Val av racer
De olika grenarna går nog hand i hand...

I alla fall jag köpte min första cykel (en racer) hos min LBS, enligt mig har det
fler fördelar som;

- Du får rätt storlek
- Har ett större utbud
- Får alla skillnader förklarade för dig
- Service på bättre villkor

Det var ett jäkla trixande att hitta rätt storlek för mig, felköp etc ända tills min LBS fixade
det...

Kolla om du kan hitta 07:ans modell till ett nersatt pris vilket innebär att du får mer
cykel för samma pengar. Är det en Battaglin hos CC som du har tänkt eller har andra alternativ ochså?

Det är roligare att sitta och trampa på en lång tråkig väg än vad man anar...

/Daniel

Val av racer
Det är i dem banorna jag med tänker, så det lär bli att knalla ner till CC nästa vecka och se om de har några 07:or i min storlek. Blev bara visad Columbus modeller när jag var nere hos CC senast då dem låg i min prisklass. Googlade på Battaglin precis, verkar märkligt att han inte visade upp deras modeller också.
En fråga, vad är det som skiljer en racer från en cykelcross mer än däcken?

Val av racer
Battaglin säljs ac CykelComponents
Columbus av Cykel City

Cykel City har inte Battaglin

Jag var i samma läge som dig tänkte skaffa min första räser en pinta var nere på cykel city och alla var slut i min storlek. Efter en stunds funderande och inte allt för mycket forskande blev det en vola i stället. Har bara kört den 20 mil men än vet jag inte vad som som är bättre eller sämre mot en billigare men jag har jäkligt skoj på den i alla fall :)
Ända jag hade som krav var att jag skulle köppa den av en handlare över disk så jag kunde få hjälp, då jag inte kan ett skit om räsers... och då var bästa stället cykel city (Lund) fick jag hört.

Val av racer
Då är vi i samma situation då :) lutar väl åt en vola om nu dem finns inne i min storlek eller en 07:a antingen pinta eller vola. Ska ta och kolla upp om CykelComponents finns i Göteborg.

Val av racer
Jag citerar info-sidan (http://happymtb.org/info/):

"Det är definitivt inte bara mountainbikes som diskuteras utan allt mellan landsväg, liggcyklar, barnsadlar och cykelkärror är sånt som dyker upp då och då."

Strax ovanför:
"Vi försöker hålla en trivsam nivå och lyckas rätt bra även om debatternas vågor kan gå höga ibland."

Ha en trevlig kväll.. ;)

silentpower skrev:
> en long tråkig väg.
>
>
>

Val av racer
Begreppsförvirring Battaglin säljs av CycleComponents och Columbus av CykelCity.

Skillnaden på en CX och en LVG ligger i bromsarna, ramgeometrin och däcken. Jag skulle inte rekomendera en CX till LVG om du inte tänker köra en massa grusväg. Den renodlade racern är mycket tightare att köra på gatan med.

Köp cykeln i en lokal butik så får du hjälp med alla de här frågorna. Prisskillanden mot att beställa på nätet är inte stor och blir det fel storlek så är det struligt. Sen när du skall köpa cykel nummer två kommer du ha mycket bättre koll på vad du vill ha och då kan du börja leta deals på internet.

Val av racer
De finns nog bara i Karlstad men jag vet inte om det bara är ett hämtlager eller om det är som en affär där man får lite service...

Glöm inte att det går ett par tusen (3-5) på annat lull-lull också om du är som jag helt blank på prylar innan hojen.

Liten lista
Skor
pedaler om de inte är med (cykel city säljer med pedaler)
hjälm
braller med vadd i röven
tröja med fickor på ryggen är rätt skönt att ha
sadelväska med extra slang och däckavtagare
pump
drickaflaskor
cykeldator
ljus om du ska cykla när det blir mörkt

Val av racer
wilmer skrev:
> braller med vadd i röven

Hehe.. Jag såg framför mig hur man tar en sån där korv-påse från apoteket med fetvadd...

...Okej.. fredagsölen kanske börjar göra sig påmind.. sorry.. ;)

Val av racer
CC (Cyclce componets) har en "butik" i Karlstad där man kan göra upp en tid att
komma och provcykla aktuell hoj. Det bästa med dem att man får en slags återbäring
så att man kan köpa pedaler och annat som man ändå skulle ha köpt.

Andra fördelar med dem är livstids service, startpaket med en massa lull, lull och en pren. av
tidningen kadens.

Jag var nära att köpa en Battaglin med Campa veloce, men jag kom på andra tankar.

Ursäkta min misstolkning med cyklecity.

Val av racer
Tack för alla svar, får nog ta och bli en columbus (antingen vola eller pinta) från CC sen får tiden utvisa om valet var rätt eller inte. Men jag tror nog inte att jag kommer besviken och det där med alla prylar har jag ganska bra koll på men tack för listan wilmer :) alltid lätt att missa nåt.

Val av racer
bidde ingen pinta, min storlek tog slut innan pengarna infann sig... så nu är jag på jakt igen, har hittat en bianchi med 105 komponenter. dock är vevpartiet ett Prowheel Omega MegaExo Compact 50/34, någon som vet om det är i samma klass som ett shimano 105?
blir iaf till att besöka CC rea imorgon och inhandla skor, byxor, tröja och lite annat smått och gott.

Val av racer
Omega MegaExo är ju FSA. Rätt enkelt vevparti iaf, fungerar väl men tror 105 är bättre. Även om båda säkerligen kommer fungera bra.

Val av racer
perg skrev:
> wilmer skrev:
> > braller med vadd i röven

ser framför mig hur nån stoppar bomull eller liknande i byxorna innan turen LOL :D

sorry är bara trött

:P

inmget illa ment men såg en bild framför mig

val av cykle byxor är kanske också viktigt eller har jag fel?

Senast redigerad av en moderator:
Val av racer
Har köpt all utrustning idag på CC rea och fyndat en hel del. Nu är det bara cykeln som återstår och som sagt lutar det åt en Bianchi via nirone. Funderar på om jag ska nöja mig med dem hjulen som sitter på eller välja ett par shimano wh-RH550. Verkar det vettigt eller ska jag vänta med det och spara pengarna till ett par finare hjul nästa sommar?

* Ram: Via Nirone 7 Alu 105
¤ Gaffel: Bianchi FL5-Vid Carbon/Alu 11/8"
¤ Hjul: Shimano WH-R500
¤ Däck: Michelin Dynamic 23x622
¤ Växelreglage: Shimano 105
¤ Framväxel: Shimano 105 dubbel
¤ Bakväxel:Shimano 105 10 del.
¤ Vevparti: Prowheel Omega MegaExo Compact 50/34
¤ Kassett:Shimano 105 12/25T
¤ Sadel: San Marco Ponza
¤ Sadelstolpe: Carbon Fiber 31,6 mm
¤ Styre: Aluminium rund Big Piega
¤ Styrstam: Aluminium RC DA-32 3D
¤ Styrlager:Fsa ZS4
¤ Bromsar: Aluminium RC-466E
¤ Pedaler:Look Keo Easy

Val av racer
silentpower skrev:
> en long tråkig väg.
>
>
>

Moget :-o

Val av racer
Petri skrev:
> val av cykle byxor är kanske också viktigt eller
> har jag fel?

Jepp. Har man ett par som skaver så blir det jobbigt att cykla.

I övrigt så spelar det nog ingen roll, visserligen så har en del bättre kvalitet än andra och vissa blöjor passar vissa rumpor bättre än andra och så vidare. Men det är ju bara att prova sig fram. Det är inte många brallor som är dåliga. Jag har ett par fodrade Gorebyxor som jag fick superbilligt på en rea på Sportson som är helt kalas, men de trekvartsbyxor från Gore som jag köpte i ett svagt ögonblick i våras har redan tappat sömmar, bland annat så visar den min klyfta genom ett enkronastort hål. Det är ganska respektlöst.

Men jag har kanske haft tur och det enda som skavt på mig är jeans. Jeans är dumt att cykla långt i om man är jag.

Val av racer
Ställer frågan igen: Funderar på om jag ska nöja mig med dem hjulen som sitter på eller välja ett par shimano wh-RH550. Verkar det vettigt eller ska jag vänta med det och spara pengarna till ett par finare hjul nästa vår/sommar?

Val av racer
Shimano WH-R500 har jag väldigt dålig erfarenhet av. De - mest bakhjulet - blev sneda nästan genast. I och för sig inte särskit svåra att rikta men ändå. Efter att jag riktade dem har de hållit sig något så när.

Tycker att det vikigaste hos ett par brukshjul är att de är starka. Har motståndskraft mot ett par potthål och kan ta lite olika smällar.

Om du ska ta 550-hjulen istället vet jag inte. Har inte koll på dem.
Trots allt svårt att verkligen rekommendera hur du ska göra. Om du inte behöver fler än ett par hjul så skulle jag nog ta ett par bättre.
Men 500-hjulen håller säkert till våren i alla fall och då hinner du kanske spara till häftigare saker inför nästa högsäsong. Bra hjul är en riktigt viktig del av en racer.

Val av racer
Om CC låter dig byta 500-hjulen mot 550 för bara mellanskillnaden, så föreslår jag att du gör det. 550-hjulen är tillräckligt bra för att du inte ska behöva köpa några andra.

Val av racer
tack för svaren, cykeln är beställd och ska hämtas imorgon nere i varberg :D blir så att jag kör på originalkonfigurationen med 500hjulen tills vidare och sen köper jag nåt bättre framåt vårkanten. bara att hålla tummarna för att det fina vädret som är utlovat i helgen infinner sig!

Tillbaka
Topp