Val av smörjmedel? CRC besvarar.

T.R.S.

Ny medlem
Val av smörjmedel kan ju diskuteras mellanåt, vi har förespråkarna för kopparpasta (Bosse bildoktorns anhängare) till mycket o lite till och de som hävdar motsatsen för att kemiska reaktioner uppstår och cykeln kommer att självupplösas inom några timmar, typ.

Slängde iväg ett mail till CRC om val av smörjmedel för de vanligt förekommande materialen/områdena på en cykel, de svarade:

"Hej
Angående smörmedel
(Kort version. Mineralfetter för metaller och silikonfeter för plaster)

Om vi börjar med växel och nav så kommer du troligen att hitta ett svart fett (CRC Fett MoS2 3010) på de flesta cyklarna. Anledningen är att belastningen är intermittent, så länge du trampar bildas en tunn film mellan ytorna, men när du inte trampar sjunker fettet bort och du får en metallkontakt, detta förhindrar det svarta fettet eftersom det finns fasta partiklar som bildar ett trycksäkert mellanlägg.

Kedjor belastas till största delen där sprinten går igenom som fog mellan länkarna. Det är viktigt att smörjmedlet kryper in här, samtidigt är det viktigt att oljan sitter kvar och inte kastas av då kedjan rundar kuggkransarna. CRC 1082 Klisterolja är så tunn att den kan krypa in i kedjan, efter ca 30 minuter övergår konsistensen till en starkt vidhäftande olja som klarar höga periferihastigheter och översköljning av vatten. Denna olja är dessutom snäll mot o-ringar och de flesta plaster.

Demonteringspastor för skruvar som ska lossa efter lång tid

På järn rekommenderar vi CRC 3075 Kopparpasta. Denna klarar de flesta miljöer under lång tid. Har du ädlare metaller som Titan, Rfr, Al tycker jag du ska använda CRC 3050 Metallfri Pasta, detta är en keram med lång stabilitet som isolerar bra och har utmärkta separerande egenskaper.

Då det gäller plaster så är de flesta mineralsäkrade (lång ifrån alla) och tål de flesta oljor och pastor.

Kolfiber däremot kan vara mycket känsligt för kemikalier beroende vilken ytbehandling de har.

Har du möjlighet så utsätt spillbitar eller kasserade delar för test under längre tid. Kemikalier kan försvaga strukturen i kolfibermaterialet

Gå in på vår hemsida och leta upp TEKNISK INFORMATION för de produkter du använder, här finns troligen många svar på dina frågor

www.crc.se

Med vänliga hälsningar

CRC Industries Sweden AB"

MVH

TRS skrev:
-------------------------------------------------------

> Kedjor belastas till största delen där sprinten
> går igenom som fog mellan länkarna. Det är
> viktigt att smörjmedlet kryper in här, samtidigt
> är det viktigt att oljan sitter kvar och inte
> kastas av då kedjan rundar kuggkransarna. CRC
> 1082 Klisterolja är så tunn att den kan krypa in
> i kedjan, efter ca 30 minuter övergår
> konsistensen till en starkt vidhäftande olja som
> klarar höga periferihastigheter och
> översköljning av vatten. Denna olja är dessutom
> snäll mot o-ringar och de flesta plaster.

Det låter som ett vettigt resonemang när det gäller mc-kedjor.

Jag vet inte vilken typ av cyklar CRC-representanten skruvat på,
men jag hittar sällan smörjmedel med fasta tillsatser på cyklar.
T.ex. i många nya nav hittar man ofta ett "universalfett".
Detta är ofta mineraloljebaserat och har NLGI-tal 2, samt oljeviskositet på 100-300 cSt.
Om man matar in data för cykelnav i program som LubeSelect får man ofta
rekommendationer på smörjmedel med fasta tillsatser eller annars avsedda för högt tryck.
Den vanligaste fasta tillsatsen är molybdendisulfid (MoS2), som egenskapsmässigt liknar grafit.

Några smörjmedel med fasta tillsatser:
CRC MoS2
Castrol Energrease L21M
Mobil Centaur Moly 2
Mobilith SHC 1000 Special (Hög viskositet)
Shell Retinax HDX 2
SKF LGEM 2
SKF LGEV 2 (Hög viskositet)
"Drivknutsfett" från biltillbehörsaffären.
Biltema MoS2 Fett

Några smörjmedel utan fasta tillsatser:
SKF LGHB 2
SKF LGWA 2
Mobilith SHC PM (Avsett för våtänden på pappersmaskiner, använder själv detta i nav)
Mobilith SHC 1500 (Mycket hög viskositet, använder detta till styrlager samt montage)
Biltemas Hjullagerfett (Klart godkänt för cykelbruk)

Detta är bara ett litet urval som jag själv kommit i kontakt med.
Det finns massor av andra likvärdiga smörjmedel på marknaden.
Shimano, Motorex, Finish Line, Weldtite har smörjmedel specifikt för cyklar.
Dessa leverantörer är dock dåliga på att lämna specifikationer och skyddsdatablad på sina produkter.

Generellt kan man i cykelnav använda ett fett med basoljeviskositet på 100-400 cSt och NLGI 2. Fettet bör stå emot vatten och inte ha alltför hög oljeseparation.
Ett riktigt billigt universalfett tappar ofta oljan och navet blir "torrt".

För vev- och styrlager kan man använda ett fett med basoljeviskositet 400-1500, NLGI 3.
Man kan naturligtvis använda samma fett som i naven om man inte vill samla på sig fettburkar.

NLGI 2 är ungefär som bordsmargarin i konsistens. (med Bregott som undantag)
NLGI 3 är ungefär som jordnötssmör i konsistens. (alltså segare/tjockare)

Försvarets Vapenfett 101 har för mig har NLGI runt 0, dvs samma konsistens som ketchup eller vaniljsås.
Detta bör man i regel undvika att använda i lager på cyklar. (Gäller både vapenfett och vaniljsås)
Däremot fungerar det ypperligt att använda i frihjulsbody. (Vapenfett alltså, inte vaniljsås)
Själv har jag använt det i shimanobody utan problem ner till -10°C (blev inte kallare än så förra vintern)

När det gäller applicering av fett kan jag rekommendera apotekets dosersprutor (20ml, ca 13kr)

Har jag bara haft tur, eller stämmer det att man på en cykel nästan inte behöver bry sig ett skit för det håller i alla fall? Wet lube är det enda jag använt för smörjning av kedjan och jag fick 18 månaders driftstid ur drivpaketet (snitt 2.5 pass/vecka) innan det började kugga över.
Klisterolja är det sista jag skulle använda på cykeln för det drar till sig fåglar och små barn, för att inte tala om all skit som fastnar.

[edit]: Äsch! Glömde... Tyckte det var ett bra initiativ av trådskaparen =)
Lite overkill i MTB-sammanhang dock.

Senast redigerad av en moderator:
plumse skrev:
> Har jag bara haft tur, eller stämmer det att man
> på en cykel nästan inte behöver bry sig ett
> skit för det håller i alla fall?

Jag har nog haft flyt jag med.

Min ninjateknik är som följer:

Blå gänglåsning på små detaljer som man inte vill ska lossna eller rosta fast. Skrivbromsskurvar, SPD-kloss-skruvar etc. etc.

Kopparpasta eller fett på stora detaljer man inte vill ska fastna för hårt. Pedalgängor, vevlager etc. etc.

Tjockt fett i kullager som nav och styrlager, tunt fett i bodyn (Manitou Prep-M gör min body tyst men ändock fullt fungerande).

Inget klet alls på vanliga små skruvar som styrstam och pressytor som styrlager mot ramen, vevaxel mot vevarm och styrstam mot gaffel.

Fett eller kopparpasta på sadelstolpen innan den går i ramen, oxid eller galvaniska element är riktigt trist där.

En olja som tränger in i kedjan utan att göra utsidan klibbig, avtorkning efter smörjning. Personlig favorit är Finish Line XC med grön kork.

Lite gaffelolja på utsidan av gaffelns innerben, några kompressioner och sedan avtorkning.

Lågtrycksvatten och disksvamp med lite diskmedel på om jag mot förmodan skulle få för mig att tvätta cykeln. :D

Mycketvillhamer skrev:
> Carlzon78, har du skrivit något inlägg i "Visa
> din nördiga hobby"-tråden?

Nej, dock passar detta in under "Berätta om dina yrkesskador"-kategorin :-)
Jag hoppades att mitt inlägg kunde hjälpa någon då jag sett frågor om detta otaliga gånger.

the_TnT skrev:
> Blå gänglåsning på små detaljer som man inte
> vill ska lossna eller rosta fast.
> Skrivbromsskurvar, SPD-kloss-skruvar etc. etc.
check

> Kopparpasta eller fett på stora detaljer man inte
> vill ska fastna för hårt. Pedalgängor, vevlager
> etc. etc.
check på vevlager. Kör med fett på pedalgängorna

> Tjockt fett i kullager som nav och styrlager, tunt
> fett i bodyn (Manitou Prep-M gör min body tyst
> men ändock fullt fungerande).
check då jag var tvungen att öppna mitt baknav och skicka iväg bodyn. Mycket fett där nu.

> Inget klet alls på vanliga små skruvar som
> styrstam och pressytor som styrlager mot ramen,
> vevaxel mot vevarm och styrstam mot gaffel.
check

> Fett eller kopparpasta på sadelstolpen innan den
> går i ramen, oxid eller galvaniska element är
> riktigt trist där.
check

> En olja som tränger in i kedjan utan att göra
> utsidan klibbig, avtorkning efter smörjning.
> Personlig favorit är Finish Line XC med grön
> kork.
check. Visserligen Biltemas olja men den har funkat super i tre år på de kedjor jag haft.

> Lite gaffelolja på utsidan av gaffelns innerben,
> några kompressioner och sedan avtorkning.
Ingen check. Vad är syftet med att ha olja på utsidan? För bussningarnas skull??

> Lågtrycksvatten och disksvamp med lite diskmedel
> på om jag mot förmodan skulle få för mig att
> tvätta cykeln. :D
check

Johan A skrev:
> Ingen check. Vad är syftet med att ha olja på utsidan? För bussningarnas skull??

Nä packboxarna. Bussningarna har sannolikt olja från insidan. Men det är som med kedjan, torka rent, smörj, komprimera några gånger, torka bort överflödet. Samma med bakdämparen men har man coil är det för jobbigt för att jag ska orka bry mig.

Just det, aldrig smörja vajrarna heller, det drar bara till sig smuts. Byt hölje och vajer årligen istället.

Jag skulle garanterat ha fett på skruvarna i styrstammen innan jag drar dom, det är väldigt lätt att dom rostfria skruvarna skär i aluminiumen annars...

the_TnT skrev:
> Nä packboxarna. Bussningarna har sannolikt olja
> från insidan. Men det är som med kedjan, torka
> rent, smörj, komprimera några gånger, torka
> bort överflödet. Samma med bakdämparen men har
> man coil är det för jobbigt för att jag ska
> orka bry mig.

Bra tips där. Ska köpa gaffelolja i veckan då jag ändå tänkte göra en helrengöring av Trancen i veckan.

Jag skulle vara försiktig med att använda kopparpasta på aluminium. Risken är att en galvanisk cell uppstår, med andra ord ett batteri. Skillnaden i elektronegativitet hos metallerna kan leda till att aluminiumet löses upp och bildar en hård skorpa av aluminiumhydroxid -oxid. Men jag skulle inte tveka att använda kopparpasta på min gamla militärcykel som är gjord av stål.

/Pelle

oxr skrev:
>
> Det låter som ett vettigt resonemang när det
> gäller mc-kedjor.

Du anar inte hur fort jag cyklar. Det sprutar olja från den torraste kedja när jag börjar snurra runt den.

För övrigt en fet(t) skopa cred till Carlzon78 för ett välskrivet och informativt inlägg

Faktum är ju att det skulle vara billigare för mig att följa crc rekommendationerna än fortsätta pyttsa på Pedros cykelfett på allt.. MOS2 fettet var ju jämfört mot fett med cykelklibba rätt billigt.

Finns det anledning att ta varningen med kolfiber och kemikalier på allvar? Åtminstone gaffeln borde ju utsättas för en del fettrester från styrlagret (när röret är av kolfiber).

Kvarts skrev:
> Jag skulle vara försiktig med att använda
> kopparpasta på aluminium. Risken är att en
> galvanisk cell uppstår, med andra ord ett
> batteri. Skillnaden i elektronegativitet hos
> metallerna kan leda till att aluminiumet löses
> upp och bildar en hård skorpa av
> aluminiumhydroxid -oxid. Men jag skulle inte tveka
> att använda kopparpasta på min gamla
> militärcykel som är gjord av stål.
>
> /Pelle

Är det någon som har varit med om detta i verkligheten. Jag har av och till (numera av) klenat biltema kopparpasta i stål/aluminium kopplingar utan problem.
CRC representanten föreslog ju enligt trådskaparen att man skulle använda CRC 3050 Metallfri Pasta, bör man byta till dylikt?

Senast redigerad av en moderator:
Jösses...

Nä, jag håller nog fast vid min 1kg burk med rött gojsigt fett till allt, både lager och gängor. Torr kedjeolja med teflon i frihjulet verkar funka det också - vill absolut inte ha segt fett där. Faceplants pga frihjulsskippande lockar inte...

Tillbaka
Topp