Välja 2-hjulig lastcykel med elassist omkring 20-25 000?

Gloria

Medlem
Det är inte krångligare än rubriken egentligen. Jag tänkte köpa mig en lastcykel med 2 hjul och elassist. Ska i princip ersätta vanlig cykel, och ta över det mesta jobb som bilen utför.

Bullitt - är nog så fin men lite över budget.
Cargobike - har jag läst lite mindre positivt om.
Babboe - var jag inne på ganska länge, men läste och såg något om klen ram och blev lite tveksam.. Fel?
Christianiabike - tipsade någon om, men jag vet inte?

Jag tackar på förhand för tankar, råd eller erfarenheter.

Finns omnium också, tycker dock att flaket sitter lite väl högt.
Ska du ha bomb-proof är det en gammal dansk Long John du ska ha.

Bomb-proof vet jag inte, men jag vill inte att det börja rosta här och där efter ett år för den stått ute i regn ibland. Eller att ramen viker sig vid styret.

Du menar gammal som i "gammal"?

Jag står nog och velar mellan Babboe och Christiania just nu. Ingen med erfarenheter?

Hej! Jag har en christiania med elmotor. Visserligen med tre och inte två hjul. Hursomhelst är jag väldigt nöjd med kvaliteten. Cyklar minst 1 mil om dagen åretrunt sen två år tillbaka. Den går som en klocka. Bortsett från ett kedjebyte har jag inte behövt göra något med den. Kan starkt rekommendera märket.

Gloria sa:
Bomb-proof vet jag inte, men jag vill inte att det börja rosta här och där efter ett år för den stått ute i regn ibland. Eller att ramen viker sig vid styret.

Du menar gammal som i "gammal"?

Jag står nog och velar mellan Babboe och Christiania just nu. Ingen med erfarenheter?

Rasmus menar nog gammal som i gammal. Finns Long Johns öht med elassist?
http://www.longjohn.org/rahmen/rahmen_en.html
Att de håller kan jag intyga, däremot är de inte särskild lättcyklade.

Mikva sa:
Ytterligare två alternativ är...

Big Dummy med elmotor
http://transportsykkel.no/surly-big-dummy-bafang-bbs01/

Eller Xtracycles egna, men litet bakhjul för lägre tyngdpunkt
http://www.xtracycle.com/edgerunner-electric/?_ga=1.170777254.701890244.1481481275

Om det ryms inom budget eller ej låter jag vara osagt. Rent allmänt tror jag kombinationen elassist och transportcykel är en mycket lyckad kombination.

Jag har, efter tungt vingel med vanlig cykel med last fram och bak, tänkt mig med låg lastyta. Fast Big Dummy är ju rätt cool..

Senast ändrad:
Gustafsson1 sa:
Hej! Jag har en christiania med elmotor. Visserligen med tre och inte två hjul. Hursomhelst är jag väldigt nöjd med kvaliteten. Cyklar minst 1 mil om dagen åretrunt sen två år tillbaka. Den går som en klocka. Bortsett från ett kedjebyte har jag inte behövt göra något med den. Kan starkt rekommendera märket.

Tack! Var köpte du din? De ÅF jag hittat har ganska klent med info, och ganska vag sådan:)

Med din budget hade jag köpt en xtracycles Leap och konverterat nån klassisk stålmtb.

Själv kör jag Bullitt med bakhjulsmotor, det är en grym laståsna.

Kör själv en Babooe el city - och känner mig nöjd ,så när på svaga bromsar "som har blivit åtgärdade på senare modeller .Har plockat mellan 5-7 mil med gynsamma förhållande -bytte styre till rak modell sen har jag bara trampat på ,Häls Joachim

Gloria sa:
Jag har, efter tungt vingel med vanlig cykel med last fram och bak, tänkt mig med låg lastyta. Fast Big Dummy är ju rätt cool..

Om du vill ha ett lastflak eller LT (long tail) som Xtracycle/Big Dummy beror givetvis på vad du ska lasta.

Jag har en Xtracycle-kitad cykel som fungerar utmärkt för att transportera barn, väskor och matkassar. Utan last rullar den som en vanlig cykel. Den långa hjulbasen gör att jag upplever att den är stabilare än en vanlig cykel.

https://happyride.se/forum/read.php/1/948256/

Ni som har testat. Är det goast att packning bak eller fram?
Det är ju lättare att få till en bra ram med packning fram och dessutom blir det väl bättre fördelat men är det lättare att ha det framför sig eller bakom sig?

Mikva sa:
Gloria sa:

Om du vill ha ett lastflak eller LT (long tail) som Xtracycle/Big Dummy beror givetvis på vad du ska lasta.

Jag har en Xtracycle-kitad cykel som fungerar utmärkt för att transportera barn, väskor och matkassar. Utan last rullar den som en vanlig cykel. Den långa hjulbasen gör att jag upplever att den är stabilare än en vanlig cykel.

https://happyride.se/forum/read.php/1/948256/

Jag har kikat på Long John-modeller eftersom det verkar smidigt att snabbt och enkelt ställa tunga kassar och lådor med låg tyngdpunkt och centrerat (och med överblick). För att få lasten lika lågt ned bak så måste den ju hänga på sidan, och då blir det snedbelastning och drygt vid parkering osv. Tänker jag, men jag kanske överdriver? Kanske Xtracyclekit vore något, med två rejäla korgar var sida.

gumraröracing sa:
Kör själv en Babooe el city - och känner mig nöjd ,så när på svaga bromsar "som har blivit åtgärdade på senare modeller .Har plockat mellan 5-7 mil med gynsamma förhållande -bytte styre till rak modell sen har jag bara trampat på ,Häls Joachim

Tack! Inga tendenser till svaj i ramen?:) Såg någon bild och läste något, men det kanske är överdrivet?

/Ola

Tillbaka
Topp