Välja däck till lätt Mtb cyklist.

Santacruz1

Medlem
Hej

Är i farten att köpa ny tubeless däck till en uppsättning 27,5. Cyklisten i fråga är en lätt junior 30-35kg, man kan ju hamna var som hels när man cyklar, men det tenderar att va mest lätta skogsstigar, grus i brist på xc-banor hur skulle ni resonera här?
Vill ju ha ett så lätt däck som möjligt, men ändå ok fäste, finns ju en mängd däck i 2.10 som inte är så grovmönstrade ex thunder Burt addix speed (27,5x2.10) på 480g

Blir det ett feltänk? eller är 2.25 med grövre mönster fast tyngre mer lämpligt åt en cyklisten i fråga.
Hur skulle ni resonera?
Mvh Micke

Dottern kör NobbyNic fram och RocketRon bak på stig. Tror det är 2.25" med snake skin casing och det funkar bra även om fälgarna våra är in smalaste laget... Går ner till runt 0.8 bar i tryck (hon väger väl en 30 nu tror jag).

Viktigt för oss har varit fästet så att det ska kännas säkert vid lite halare rötter och stenar. Ska man tävla kanske man vill tänka annorlunda.

Som du skriver är säkerhet en viktig parameter, och de är här jag känner att jag inte har koll på om en lätt cyklist kan prioritera andra parametrar på ett däck än en tyngre.
Guaruska exakt det man inte vill ha, och det kanske även är så att en lätt cyklist inte får ner tillräckligt med kraft vs en tyngre så att de är lämpligare att ha grövre däck för fjäderviktarna.

Min Dotter 35kg tävlar på Rocket Ron Liteskin fram och bak.
0,7-0,8. tubeless.
Grepp=Självförtroende=fart?
Grepp=självförtroende=fart klockrent?
Dessa däck är ett av de jag har tyckt vart klokast när jag tittat runt.
Verkar finnas flera olika modeller av 2.25 an
Liteskin har jag inte sätt som tubeless?

Tillbaka
Topp