Välja FS när man väger 100kg+

Tjenare!
I år kommer jag byta ut min gamla Scott scale 920 HT mot en FS cykel.
Cyklar egentligen mest enklare stigar, grusväg och inland lite besvärligare stigar.
Jag har siktat in mig på en blandning mellan XC och trail, där jag önskar lite mer komfort än vad en ren XC hoj har.
Tänker nått i stil med Spark, allebike alpha eller kanske en trek top fuel.

Nu till min fråga. Vad ska jag tänka på iom att jag väger drygt 100kg naken. Tänker på framför allt dämpare. Pallar dom det? Bör man kolla på lite mer gedigna grejer än instegsmodellerna? Nått annat att tänka på?

Budget runt 40k.

Mvh

Är det inte i och för sig så att cyklar är optimerade utifrån en vikt? Tycker mig ha läst om xc-racers där man har siktat på åkare som väger 70 kg - där funkar dämperiet optimalt.

Med det sagt så är 100 kg ingen ovanlighet som ovanstående talare nämner. Tror det kan vara idé att välja en cykel med komponenter av kvalitét. D v s välj ingen cykel med X Fusion eller liknande.

Jag har dessutom dragit en slutsats efter att ha testat ett 30-40-tal eMTB genom åren att dämpare av lite klenare karaktär inte fungerar speciellt bra på hojar på ca 23-25 kg. Det blir ingen vidare skön känsla/funktion. Min tumregel är att en full fat eMTB ska ha en piggyback-dämpare bak för att det ska fungera. Och dessutom ger en tjockare gaffel med längre fjädringsväg större marginaler att fungera väl. Jag nämner detta eftersom jag tror att vikt absolut påverkar val av komponenter även om du nu siktar på en analog hoj.

Canyon Neuron kanske? Väldigt allsidig hoj. Jag tycker den känns som en DC-hoj fast med ngt längre fjärdringsväg.

Tjenare!
I år kommer jag byta ut min gamla Scott scale 920 HT mot en FS cykel.
Cyklar egentligen mest enklare stigar, grusväg och inland lite besvärligare stigar.
Jag har siktat in mig på en blandning mellan XC och trail, där jag önskar lite mer komfort än vad en ren XC hoj har.
Tänker nått i stil med Spark, allebike alpha eller kanske en trek top fuel.

Nu till min fråga. Vad ska jag tänka på iom att jag väger drygt 100kg naken. Tänker på framför allt dämpare. Pallar dom det? Bör man kolla på lite mer gedigna grejer än instegsmodellerna? Nått annat att tänka på?

Budget runt 40k.

Mvh
Kolla upp en hoj du vill ha. Läs cykelns manual ang om maxvikt finns. Köp med en dämparpump.

Jag har vägt 100+ hela min cykelkarriär och roar mig enbart med lättvikts-XC. Hittills har en ram gått på 20+ aktiva år, den drogs tillbaka pga tillverkningsfel. Sakerna håller om du inte kör extremt. Än så länge har inte någon dämpare gett upp. Man kanske kunde schisma om dem för optimal prestanda, men för XC har det inte stört mig.

Ja, alltså systemvikten för de flesta MTB ligger på 120 Kg o uppåt så ur den synvinkeln spelar det inte så stor roll vilken hoj man väljer.

120 blir tight om man väger 100 men det är inga problem. 10 -15 kg hit och dit på en mtb, de flesta väger ju inte 70. Dämparoptimering är intressant men tror 100 är enklare än 45

Tog livet av en Top Fuel(2020) för ett par år sedan, tveksam om det var viktrelaterat men det löste sig smidigt via Trek Store GBG.
Nya ramen från 2022 är betydligt kralligare runt vevpartiet där min sprack.

Om nåt går sönder o garanti ska diskuteras får man hålla in magen eller hålla fast vid att man cyklar naken

Tycker jag ser 125kg systemvikt på många men minns kanske fel

Vad cykeln klarar av och vad som är rolig cykling är olika. Har pratat lite med en kille som väger 130+ när han bytte till coil och 27.5/29+ däck så fick han en aha-upplevelse av ett fungerande dämperi

down country coil? Jag tror att för XC / DC börjar problemen om man inte kan få tillräckligt tryck i dämparen. Kanske går att trycka in nåt skit i negativa för att lösa det. Golvpump som klarar 350 psi är nog lika bra att inhandla. 300+ är drygt med minipump.
Med reservation för att jag inte vet vad en xc dämpare maxar ut på men på super deluxe är det väl 325 vilket "man" när långt innan 100Kg med meg neg.

Tillbaka
Topp