Välja hjul till äldre racer.

Jocke W

Ny medlem
Jag fick nyligen "ärva" en gammal MBK Super sprint racer från svärfar. Dock så verkar man ha bytt ut framhjulet mot någonting lite bredare..och rostigare, troligtvis inte aluminium alltså. Nu letar jag alltså efter en fälg som är i samma dimesion som den orginal bakre.

Jag har kollat runt på beg marknaden utan resultat och vill verkligen börja använda cykeln nu när våren kommer. Jag har kollat med min lokala cykelhandlare på Södermalm (gunnels cykelverkstad) och hon ska ha 700 kr för en ny alu fälg, det brukar inte vara en fråga om ocker priser hos henne så jag funderar på att köpa en där.

Däremot så tar det emot att betala 700 kr för ett framhjul till en gammal cykel. Jag har hittat paket som den här http://www.wiggle.se/shimano-rs010-kanttradshjulset-for-landsvag/
dock så känns det lite tråkigt att montera moderna "flashiga" fälgar på en äldre racer.

Jag skulle uppskatta hjälp med att hitta ett begangnad 28" framhjul, jag har bil och rör mig gärna runt i stockholmsområdet för att hitta något beggat och billigare. Tips?

28" säger i princip ingenting. Kolla på däcket om det står vilken dimension det är. 622 är standard nu, men gamla hjul kan ha andra mått.

Tillbaka
Topp