Välja motion eller tävlingsklass i långloppscupen

Kristoffer R

Aktiv medlem
Hej

Möjligen dum fråga, men kanske aktuell med tanke på de senaste trådarna.

Jag har cyklat mtb i några år och tänkte köra min första organiserade mtb-"tävling" i år, Ränneslättsturen i Eksjö. I första hand för att det vore kul att prova på.

När jag skall anmäla mig finns valet tävlingsklass och motionsklass. Tävlingsklass är dyrare och kräver att jag löser en engångslicens. Vilket alternativ skall jag välja och varför?

I motionsklass, startar man "samtidigt" och får en tid och placering eller är det mer som öppet spår i Vasaloppet?

Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> I motionsklass, startar man "samtidigt" och får
> en tid och placering

Japp.

Motionsklasserna startar ibland 5 minuter efter tävlingsklasserna, bland annat är det så på Lida Loop. Annars är det ingen större skillnad mellan tävling och motion.

Välj efter utrustning. Nu lär det inte vara så himla kallt då Ränneslättsturen går, men är det så och du bara har knickers eller om du har en udda färg på regnjackan så bör du välja motionsklassen.

Känner du att du har den farten så ditt resultat kommer seeda upp dig någon fålla till nästa gång du skall köra kan det vara idé att välja tävlingsklass. Kör du motionsklass och vill köra i tävlingsklass nästa gång brukar det gå bra att maila arrangören tiden du haft i motionsklass och står den sig för en uppseedning brukar det inte vara några problem.
Så testa du i motionsklass är nog mitt råd så sparar du samtidigt några kronor.

Motion det är. :)

Bra poäng att se hur fort jag åker. Har ingen aning om hur det står sig mot andra, blir emellanåt kränkt av pendlarsvetton som mig själv men det är allt. ;)

Tillbaka
Topp