Välja ny pulsklocka

orpon

Medlem
Välja ny pulsklocka
Har idag en Polar S725X som har börjat bete sig lite konstigt. (Hänger sig och tappar klockan)
Funderar på om det är dags för en ny.

Jag använder 725:an i varje dag när jag pendlar, samt i skogen vid MTB träning och tävling.
Tittar mest på pulsen under träning/tävling, och lägger inte så mycket krut på att analysera i efterhand i datorn.
Men jag tycker det är lite trevligt att se hur många timmar och mil det blir på ett år.

Letar nu efter en ny, och skulle vilja ha tips på vilken man ska ha.
Vill att det ska vara ett smidigt armbands ur.
Har egentligen inget behov av GPS funktion, eftersom jag har en Garmin eTrex 30 som jag hänger på styret när jag har behov. Ser dock ingen nackdel om det finns GPS, eftersom jag anatar att jag kan kasta bort hastighets sensorerna som jag har på dom olika cyklarna/hjulen.
Om den har GPS, så kan det kanske vara fördel om det är en Garmin eftersom det kanske underlättar om jag vill flytta gpx-filer mellan den och eTrexen.
Antar att det är Gramins löp klockor jag ska kolla på?
Några tips?

Välja ny pulsklocka
Om du redan har en eTrex 30 så kan du komplettera med ett ANT+ pulsband bara. Så kör jag på cykel, det funkar toppen. Då får du all data i samma GPX.

Välja ny pulsklocka
JON410 skrev:
-------------------------------------------------------
> Suunto Ambit är riktigt bra och snygg!

Ok, hur smidigt är Suunto att plocka ut ev. GPX:er för att sen slänga in dom i en Garmin (min eTrex)?
Bör jag välja en Garmin, så att jag kan koppla både min eTrex och en ev. puls klocka till exempelvis Base Camp programmet?

jomper skrev:
> Om du redan har en eTrex 30 så kan du komplettera
> med ett ANT+ pulsband bara. Så kör jag på
> cykel, det funkar toppen. Då får du all data i
> samma GPX.

Skulle kunna vara ett alternativ, men jag priotiterar smidigheten med ett armbandsur när man pendlar till jobb och hämtar och lämnar på skolan. Man slipper haka av eTrexen och bära med sig den.

Välja ny pulsklocka
orpon skrev:
>
> Antar att det är Gramins löp klockor jag ska
> kolla på?
> Några tips?

Jag har en FR70 (ej GPS) med kadensgivare för cykelfart, och en fotpod för löpning. Jag loggar all träning med den. Den har ganska basic funktioner, men fungerar utmärkt. Jag gillar batteritiden på 1 år, och använder den även som klocka (men särskilt snygg är den inte). Ibland saknar jag gps, större display, bättre knappar och lite mer avancerade funktioner som finns på 310XT och 910XT.

http://www.dcrainmaker.com/2011/10/look-at-garmins-new-forerunner-fr70.html

Välja ny pulsklocka
kolla på en garmin som funkar med snabbfäste. Då sätter ett fäste på cykeln och så har du ett armband. Kan ta med min 310xt till jobbet i morgon så kan du ta en koll.

Välja ny pulsklocka
Mycketvillhamer skrev:
> kolla på en garmin som funkar med snabbfäste.
> Då sätter ett fäste på cykeln och så har du
> ett armband. Kan ta med min 310xt till jobbet i
> morgon så kan du ta en koll.

Tack för visningen.
Har kommit fram till följande.
Enda anledningen till att jag vill ha GPS, är för att slippa hastighetssensorn på min olika cyklar/hjul. (Eftersom jag har min eTrex när jag har GPS behov)
Verkar smidigt med att 310XT automatiskt tankar över filerna till datorn (jag är rätt dålig på att tömma min polar idag, så ibland när man ska sticka iväg så är minnet fullt)
Jag kommer ev. tycka att uppstartstiden med en GSP är ett problem när jag ska iväg till/från jobbet vid pendling.

Välja ny pulsklocka
Var på Cykel City idag, och pratade både med deras säljare och en representant från Polar.
Var mycket hjälpsamma och trevliga.
Kom fram till jag inte ska ha GPS i puls klockan, p.g.a. bl.a. uppstartstiden.
Plus att jag nog värderar nogrannheten man får med hastighetssensor högre än att slippa den.
Polar representanten pratade varmt om deras service verkstad, och menade att det nog inte behövde bli så dyrt att reparera min S725X även om garantin gått ut.
Så eftersom jag är nöjd med funktionerna i min S725X så blir nog första steget att skicka in till reparation och fixa den om den fortsätter strula.
Annars blir det nog en Polar RCX3, om det skulle visa sig att det blir dyrt att reparera.

Välja ny pulsklocka
Uppstartstiden? Polar har ju inte lyckats så bra med sina GPS-äventyr så jag kan förstå att de gärna dissar detta, men uppstartstiden är ju verkligen ett visset argument mot GPS måste jag säga... d

Välja ny pulsklocka
fredrikw skrev:
> Uppstartstiden? Polar har ju inte lyckats så bra
> med sina GPS-äventyr så jag kan förstå att de
> gärna dissar detta, men uppstartstiden är ju
> verkligen ett visset argument mot GPS måste jag
> säga... d

+1

10-20 sek orkar jag vänta utan att bli allt för uttråkad.

Välja ny pulsklocka
Tänk på att det blir nya sensorer för RCX3, Polar kör med Wind nuförtiden som kommunikation mellan enheterna (å andra sidan finns det inga bra klockor som inte kör Wind + att du slipper störningar från elledningar.

Polar kör nu också med en WEB-tjänst, dvs det gamla PC-programmet fungerar inte (jag kör RS800, en av de sista klockorna som kan köras mot PC-programmet)

/Lars

Välja ny pulsklocka
Ja, att Polar pratar sig varm för non-gps produkter är ju inte så konstigt ;) Jag hade själv en 725 innan (och gjorde mest som du, kollade pulsen under träningen) men bytte till en Garmin 305 och det är en helt annan grej. Kul att logga turen efteråt och gå in och kolla pulskurva samt var man körde vilse etc.

Fast till vardagspendlingsträningen använder jag inte klockan, registrerar bara tränings/pendlingstiden manuellt.

Har varit ngr Garmin 305 och 310 på köpochsälj det senaste f k, överkomliga priser

Välja ny pulsklocka
En Ambit användare jag frågade kunde ibland cykla nån kilometer innan den kom igång.
Och en 310XT användare brukar lägga den i fönstret innan användning för att den ska komma igång.
När jag pendlar till och från jobb så vill jag bara gå rakt ut från dörren, sätta mig på cykeln och trycka igång klockan. (oftast är man lite stressade för att lämna/hämta barn på skolan, så 10-20s kan kännas som en evighet.)
Tror bara att jag kommer bli frustrerad av att jag inte bara kan trycka igång den och sticka, men jag kan ju ha fel.
Ang. Polar och Pro Trainer, så står det i en broschyr jag har att ProTrainer 5 programvaran följer med RCX3, så det bör ju funka.

Bruce, vad är anledningen till att du inte använder klockan till vardagspendlingsträningen?

Välja ny pulsklocka
Har både Garmin Sunto och Polar.
Sunto = Klockren om man nöjer sig med de funktioner som finns. Enkel att använda. Genomtänkt Movescount är riktigt bra.
Polar = Suger. Inget stöd vid uppgraderingar av operativsystem (Mac?) ologisk och vissa tillbehör stödjer bara vissa produkter. Har även en förmåga att sluta fungera efter något år utan anledning.
Garmin = Maximal kompatibilitet med tränings sajter på nätet. Bra. Har inget negativt att säga och är den jag använder normalt.

Om min Sunto hade GPS skulle jag alltid använda den

Välja ny pulsklocka
orpon skrev:
> En Ambit användare jag frågade kunde ibland
> cykla nån kilometer innan den kom igång.
> Och en 310XT användare brukar lägga den i
> fönstret innan användning för att den ska komma
> igång.
> När jag pendlar till och från jobb så vill jag
> bara gå rakt ut från dörren, sätta mig på
> cykeln och trycka igång klockan. (oftast är man
> lite stressade för att lämna/hämta barn på
> skolan, så 10-20s kan kännas som en evighet.)
> Tror bara att jag kommer bli frustrerad av att jag
> inte bara kan trycka igång den och sticka, men
> jag kan ju ha fel.
> Ang. Polar och Pro Trainer, så står det i en
> broschyr jag har att ProTrainer 5 programvaran
> följer med RCX3, så det bör ju funka.
>
> Bruce, vad är anledningen till att du inte
> använder klockan till vardagspendlingsträningen?

Känner inte behovet, pressar på så mycket jag orkar 2 ggr/dag och nöjer mig med det, utan att behöva se pulskurva eller pendlingsvägen på karta efteråt. Fast jag skriver in tidsåtgång på Garmin connect för varje träningspendling, för att kunna se hur många timmar jag tuggat på till och från jobbet under året.

Men visst, med din användning så skulle jag kanske inte heller välja 305/310, tar en stund att starta, fast skapar man å andra sidan en rutin att alltid slå på den när man stiger upp, innan kaffet eller medan man borstar gaddarna så funkar det ju.

Välja ny pulsklocka
suunto quest. Vet inte vad som skiljer men säkert inte mycket. Otroligt lättanvänd och överskådlig även om man springer. Nackdelar med webb skulle väll vara om de upphör med tjänsten. Går att exportera träningar utan problem från Movescount

Välja ny pulsklocka
Välj bara inte en Garmin FR410. Batteriet suger, klarar inte Vätternrundan. Blir ringen svettig (!) går det inte att använda funktionerna. Har svårt att hitta satelliter i början.

Välja ny pulsklocka
Nyare Garmin är ju problemet med uppstartstid i princip borta på ifall man inte envisas med att stänga av den först när man kommit in och förlorat GPS-signal och den gör en grundsökning.

Välja ny pulsklocka
Med senaste uppdateringarna är det sällan min Ambit tar mer än någon sekund på sig att hitta satelliter. Kan ta längre tid om den legat länge oanvänd eller att man byter ort/land. Dock är movescount rätt uselt - det märks att det är byggt av några som har mer fokus på antasl features ön på att det ska vara smidigt att använda. Det är dock enkelt om man bara behöver lagra träningar utan att bry sig så mycket om analys.

Klockan i sig tycker jag fungerar riktigt bra. Den känns väldigt stabil.

Välja ny pulsklocka
Talar väldigt varmt om Garmin 910xt, grym klocka, snabb i uppstart och enkla menyer!
Har haft Polar Rs800cx samt Rcx5 klockan, å dessa funkar ju ok, men jobbigt att ha en extra gps sändare på armen, samt att du måste byta batteri relativt ofta när du använder gps sensorn till den.
Tok skönt att kunna ladda klockan själv hemma, är hur nöjd som helst, som sagt talar hur varmt som helst om 910 xt!

Använder min i både löpning cykling gym simning till i stort sett allt, hur bra som helst!

Välja ny pulsklocka
tegfors skrev:
> Talar väldigt varmt om Garmin 910xt, grym klocka,
> snabb i uppstart och enkla menyer!
> Har haft Polar Rs800cx samt Rcx5 klockan, å dessa
> funkar ju ok, men jobbigt att ha en extra gps
> sändare på armen, samt att du måste byta
> batteri relativt ofta när du använder gps
> sensorn till den.
> Tok skönt att kunna ladda klockan själv hemma,
> är hur nöjd som helst, som sagt talar hur varmt
> som helst om 910 xt!
>
> Använder min i både löpning cykling gym simning
> till i stort sett allt, hur bra som helst!

Instämmer helt! Den är grym! Förr var det cykeldatorer, pulsklockor med lös gps-sändare och mobilappar... Allt skulle sen in i samma program...
Nu har jag endast 910xt till allt och det funkar klockrent :-)

Välja ny pulsklocka
Byter infallsvinkel för att se om jag kan bestämma mig för ny klocka.

Vilken mjukvara eller webbtjänst är bäst/enklast för att få en överblick av sina träningar?
Tycker dom flesta är bra för att analysera varje träning detaljerat, men tycker jag saknar total överblick.
Det jag vill kunnna göra är:
T.ex. hur mycket många timmar/kilometer man cyklat ett visst år, eller en viss månad (eller totalt sedan man börjat logga).
Hur många pass blev det ett visst år, eller en viss månad (eller totalt sedan man börjat logga).

Har insett nu när jag googlat runt lite att mina sparade Polar Pro Trainer 5 filer är lite svåra att få in i nån annan tjänst, men det borde ju finnas någon tjänst/mjukvara som jag kan få in dessa filer samt få en bra överblick i (enl. ovan).

Välja ny pulsklocka
orpon skrev:
> Byter infallsvinkel för att se om jag kan
> bestämma mig för ny klocka.
>
> Vilken mjukvara eller webbtjänst är
> bäst/enklast för att få en överblick av sina
> träningar?
> Tycker dom flesta är bra för att analysera varje
> träning detaljerat, men tycker jag saknar total
> överblick.
> Det jag vill kunnna göra är:
> T.ex. hur mycket många timmar/kilometer man
> cyklat ett visst år, eller en viss månad (eller
> totalt sedan man börjat logga).
> Hur många pass blev det ett visst år, eller en
> viss månad (eller totalt sedan man börjat
> logga).
>
> Har insett nu när jag googlat runt lite att mina
> sparade Polar Pro Trainer 5 filer är lite svåra
> att få in i nån annan tjänst, men det borde ju
> finnas någon tjänst/mjukvara som jag kan få in
> dessa filer samt få en bra överblick i (enl.
> ovan).

Totaler går att se enkelt i garmin connect.
(Iaf alla totaler sedan man började logga. Minns inte hur det är med år eller månad)

Välja ny pulsklocka
lundatok skrev:
> Jag dunkar in allt mitt i Funbeat som läser från
> min Garmin direkt. Enkelt att sätta årsmål och
> totaler etc.

Ok, går det att dunka in Polarfilerna till Funbeat?

Välja ny pulsklocka
Har googlat och googlat, testat olika converters och diverse Java mojänger m.m.
Har även testat att ladda upp Polar Pro Trainer filer till bl.a Funbeat och Trainingpeaks.
Hur jag än gör så får jag inte in distansen om jag har gjort mer än 1 pass på en dag. Är något med hur hrm filen är länkad till pdd filen, och filnamnen tror jag.
Förstår inte riktigt vad polar håller på med när dom inte gjort så att man kan ladda upp gamla hrm till personaltrainer, samtidigt som dom nya klockorna inte går att använda till Pro Trainer.
Är det någon som lyckats få in Pro Trainer filer till något överhuvudtaget där det går att se sträcka, tid, puls och allt det där även om man har 2 pass om dagen?

Tillbaka
Topp