Vända styrstam på Canyon AL racer

nikon

Medlem
Nej, lagret i sig behöver du inte lossa. Men du måste återspänna lagerspänningen, när du väl har vänt på styrstammen då denna påverkar lagerspänningen.

Lossa styrstamm, ta bort topppluppen, vänd styrstam, på med kålfiberpasta, återmontera styrstam, på med topplupp, justera lagersänning.

Pm:a din mailadress, så kan jag skicka en manual/beskrivning om du inte redan har en?

/E

Jag skulle justera lagerspänningen innan jag monterade dit styrstammen.

lossa styrstamm
ta bort topppluppen
vänd styrstam
på med kålfiberpasta
sätt dit styrstam
på med topplupp
justera lagersänning.
dra åt styrstammen

Helt rätt, sorry, inte vaknat än, bakfull, rabies, ebola!
Lyssna på mzi!

lossa styrstamm
ta bort topppluppen
vänd styrstam
på med kålfiberpasta
sätt dit styrstam
på med topplupp
justera lagersänning.
dra åt styrstammen

/E

Och "justera lagerspänningen" betyder att gaffeln ska kunna glida smidigt utan motstånd men utan att glappa. Om du bara sätter dit toppluppen väldigt löst så vet du vad "glappa" betyder. Dra åt pluppen till glappet upphör. Ställ dig över ramen och bromsa med frambromsen och tryck cykeln frammåt ganska hårt. Då ska det inte heller glappa. Lyft framhjulet från marken genom att hålla i överröret och sväng på styret. Det ska gå lätt och inte kärva.

Tack för tipsen!

MZI, blir lite fundersam... Toppluppen kan jag inte "dra" åt, det ser ut som att den endast sitter där som skydd. Se bilden ovan, det är bara ett hål. I manualen så tolkar jag det som att jag först skall dra åt strystammen och sedan justera lagerspänningen med en liten insexnyckel.

Eli, har jag tolkat det rätt?

/nikon

Den beryktade pluppen har inget med lagersänningen att göra. Den är bara utsmyckning/askkopp.
Som jag förstår det så samverkar sytrstam med styrlagret. Lagersänningen justeras mycket riktigt mha den lilla 2mm-insexskruven.
När jag bytte styrstam såg jag till att pressa ner styrstammen så mkt jag kunde och drog fast den relativt tight.
Därefter justerade jag lagerspänning med hjälp av lilla skruven.
Slutligen drog jag fast sytrstammen slutgiltigt.
Funkade bra.

När jag senare har justerat lagersänning, har jag lossat lite på styrstam, justerat lagersänning, dragit åt styrstam.

/E

Tillbaka
Topp