Vänerleden, 63 mil nationell cykelled runt sjön Vänern.

tobo

Aktiv medlem
Snart kommer det vara möjligt att cykla runt Vänern på en 63 mil lång sammanhållen cykelled. Den nya Vänerleden är planerad bli Sveriges femte nationella cykelled. Invigning är tänkt nästa år (2021).
Leden kommer att gå på cykelvägar, lågtrafikerade asfalterade vägar samt grusvägar (kanske är leden perfekt för en gravelhoj? ;))

Info om leden:

Redan i år finns det gpx-filer för "teststräckor" av leden (inga vägskyltar sitter uppe i sommar). (Man kan även anmäla sig som testcyklist, för att komma med synpunkter om sträckning m.m.).

Vilka är de övriga fyra?

Edit: lyckades googla fram tre iaf; Kattegattleden, Sydostleden och Sydkustleden.

Ja, de är väl bara tre va? Men kul med mer leder med bra standard på både underlag och övrigt.

För min del är det intressant om det finns en sida där man kan gå in och tydligt se vad det är för typ av väg (bilväg, GC-bana, cykelbana, grusväg, ...) på olika delar, gärna färgkodat på en zoombar karta. Detta då jag typiskt inte följer en sådan led slaviskt men kan tänka mig att utnyttja delar om det är ungefär där jag tänkt åka.

Typiskt är att jag har en transportsträcka och om jag då vet att det är asfalterat och huvudsakligen en sträckning som gör att man kan hålla hygglig fart så är det rätt skönt att följa en väl utmärkt led. Om det däremot leder till att man hamnar på konstiga små gruspartier som man inte vet hur långa det är eller om sträckningen påminner om en villaområdeslabyrint ledsnar jag rätt fort. Likaså om märkningen är så dålig att det ät svårt att följa leden utan karta/GPS.

Senast ändrad:
För min del är det intressant om det finns en sida där man kan gå in och tydligt se vad det är för typ av väg (bilväg, GC-bana, cykelbana, grusväg, ...) på olika delar, gärna färgkodat på en zoombar karta.

Ja, det vore väldigt välkommet.
Jag misstänker att stora delar av leden kommer att vara på grus t.ex. mellan Karlstad och Mariestad finns det få asfalterade alternativ till E18 och RV26, de som finns innebär ofta långa omvägar.

Googlar jag så kallas Vänerleden för den 6:e nationella cykelleden. Vilken är i så fall den 5:e?

Enligt trafikverket:

1664198469359.png

En sak som är lite synd är att allt skall asfalteras för vissa tror det höjer standarden men jag tycker det blir tvärtom, visst det går lätt att cykla på asfalt men det går det även grus om man lagt rätt storlek på gruset och mycket trevligare tycker jag :)

Grus är billigast i underhåll.
Jag tänkte inte kostnad primärt utan hur ofta underhåll behövs. En nyasfalterad väg behöver väl rimligen under ett antal år inte så mkt underhåll medan det i alla fall på vissa grusvägar utförs underhållsåtgärder flera gånger per år. Om de får anläggandet betalt från en speciell pott kanske det i så fall är lockande att asfaltera för att under ett antal år sänka underhållsbehovet.

Kul!
Hur ligger till med mat?
...eller är man förvisad till CirkleK, pizza, kebab o thaihak?

Någon som cyklat den och kan uttala sig om gruset?
Är det fingrus och fungerar fint med lvg hojen eller är det sprängsten?

Ja, det vore väldigt välkommet.
Jag misstänker att stora delar av leden kommer att vara på grus t.ex. mellan Karlstad och Mariestad finns det få asfalterade alternativ till E18 och RV26, de som finns innebär ofta långa omvägar.
Möjligtvis mellan Kristinehamn och Mariestad.
Mellan Karlstad och Kristinehamn är det fin cyklingsbar väg.

Har någon cyklat hela Vänern runt i ett svep alltså utan hotellnätter och tält?

24 timmar, behöver ett snitt på 30km/h om man ska hinna med pauser på 640km

Känns inte helt omöjligt även om det kanske tar några timmar extra

Har någon cyklat hela Vänern runt i ett svep alltså utan hotellnätter och tält?

24 timmar, behöver ett snitt på 30km/h om man ska hinna med pauser på 640km

Känns inte helt omöjligt även om det kanske tar några timmar ext
Om man skippar leden och nöjer sig med att bara cykla runt sjön så är det bara ca 45mil för att ta sig runt. Fin väg förutom ca fyra mil med mycket trafik på 26an.

För ett år sedan var det en kvinna som solocyklade runt Vänern på tre dagar o sammanlagt 50 mil
Hon skrev även en RR

Tillbaka
Topp