Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är inte konstigt, men det är konstigt att framställa det som att det är lite synd om personen som ”var tvungen” att åka dit.
Jag åker inte fem mil i min bil för att köpa en pryl som jag lika gärna kan beställa på nätet, om det inte är livsviktigt. Men det är ju jag.
Att bo på landet är ett val. Att bo i en storstadsregion är också ett val. Det är inte synd om någon, mer än om den som tvingas bo där den inte vill bo.
Jag hade bestämt mig för att inte kommentera mera i den här tråden, men du tycks verkligen anstränga dig för att missförstå? Jag behövde pumpen. Då. På dagen. Mitt val.Jag tror att ni glömt något: LBS kommer nästan alltid vara dyrare än motsvarande butiker på nätet, och det är ok, så länge de har KUNSKAP. Utan att kunna sina produkter eller sina cyklar finns det ingen anledning att handla lokalt (om man inte har fruktansvärt bråttom). Jag är personligen helt ointresserad av att stötta en LBS som exempelvis Sundstorps Cykel, vilka är dyra och har anställda som inte vet vad ett styrlager är för någonting, trots att de ska vara en specialbutik för MTB och LVG.
Sedan är det nog inte alltid lika svårt som många tror för LBS att matcha priserna på nätet för vissa produkter. Köpte en Wahoo Bolt v.2 hos Erlan i Varberg, de låg några hundralappar högre men gav mig samma pris för den som Bikeable eller vilka det nu var. Självklart uppskattar jag gesten och kommer att handla av dem igen, vilket jag gärna betalar lite extra för. Erlan kan jag för övrigt varmt rekommendera - kunniga, duktiga, trevliga och inte säljiga för fem öre, samt med en stor och välsorterad verkstad som verkar användas flitigt till mer än bara punkor och byte av vevlager.
För övrigt tycker jag att det är mer fanatiskt att köra fem mil enkel väg för en pump, än att betala dubbelt för densamma. Det är inte synd om dem som bor på landet, även om många gärna vill framställa det så (oj oj oj, nu drabbas landsbygden av de höga drivmedelspriserna).
Den är inte meningslös. Du skrev att du körde fem mil enkel väg för att köpa en pump (japp, jag läste in ett gnäll där), och sedan fortsatte du med att beklaga dig över priserna på din LBS. De som kan tänka sig att betala dubbelt för något var ”fanatiker”. Något inlägg längre ned valde du att raljera över storstadsbor som inte fattar att alla inte har allt på nära håll (något du för övrigt gjorde nu igen) och avslutade med en liten känga åt mig för att jag lever i en ”bubbla”. Och så är du företagare också. Och vuxen, vilket någon annan happyit inte var.Jag hade bestämt mig för att inte kommentera mera i den här tråden, men du tycks verkligen anstränga dig för att missförstå? Jag behövde pumpen. Då. På dagen. Mitt val.
Var i hela tråden kan du läsa minsta tillstymmelse till att jag gnällt över resvägen?
Jag bor centralt i en mellanstor stad, utan LBS. Mitt val att bo här? Ja, visst.
Men kom för fan inte och vrid det till att någon påstått att det är synd om oss som endera fötts här eller valt att bosätta oss här.
Men, du har fel i att alla kan välja var man vill bo.
Arbetstillfällen, utbildningar, familj, socialt nätverk, etc. påverkar i allra högsta grad valmöjligheterna att flytta.
För att inte tala om dom ekonomiska förutsättningarna.
Jag antar att du är en akademiker i en storstad? Det brukar vara sådana som du som totalt saknar insikt om hur saker och ting ser ut i övriga landet, utanför din egen bubbla.
-Se där! Nu generaliserade jag. Precis som du gjorde när du raljerade och ventilerade dina förutfattade meningar.
Och drivmedelspriserna bekommer mig inte ett förbannade dugg. Jag kör elbil. (Ja, i Norrland. Kan du tänka dig).
Kan vi avsluta den här meningslösa diskussionen nu?
varför så ömma tår? meningslösa diskussioner är ett av happys kärnvärden. det finns desutom mer likheter mellan din och kashmirens bostadsort än du möjligen trorJag hade bestämt mig för att inte kommentera mera i den här tråden, men du tycks verkligen anstränga dig för att missförstå? Jag behövde pumpen. Då. På dagen. Mitt val.
Var i hela tråden kan du läsa minsta tillstymmelse till att jag gnällt över resvägen?
Jag bor centralt i en mellanstor stad, utan LBS. Mitt val att bo här? Ja, visst.
Men kom för fan inte och vrid det till att någon påstått att det är synd om oss som endera fötts här eller valt att bosätta oss här.
Men, du har fel i att alla kan välja var man vill bo.
Arbetstillfällen, utbildningar, familj, socialt nätverk, etc. påverkar i allra högsta grad valmöjligheterna att flytta.
För att inte tala om dom ekonomiska förutsättningarna.
Jag antar att du är en akademiker i en storstad? Det brukar vara sådana som du som totalt saknar insikt om hur saker och ting ser ut i övriga landet, utanför din egen bubbla.
-Se där! Nu generaliserade jag. Precis som du gjorde när du raljerade och ventilerade dina förutfattade meningar.
Och drivmedelspriserna bekommer mig inte ett förbannade dugg. Jag kör elbil. (Ja, i Norrland. Kan du tänka dig).
Kan vi avsluta den här meningslösa diskussionen nu?

Fasen vilka snygga! Men de heter Adamas, vad? Har haft någon sådan bakväxel.varför så ömma tår? meningslösa diskussioner är ett av happys kärnvärden. det finns desutom mer likheter mellan din och kashmirens bostadsort än du möjligen tror
liksom er längtan efter kunskap
mitt bidrag till diskussionen blir att en del för framfarten livsviktiga verktyg skaffar man gärna mer än ett exemplar av. och inte i helvete skulle jag ge mig ut i skogen utan en medhavd gaffelpump.
för övrigt är de behagligaste och bästa plattispedalerna jag mött shimano adamis från 80talet. självbalanserande, alltid rätt sida upp. smalare nedtill minskar risken för islag.
här ses aluversionen. snygg förstås, men plastversionen är ännu bättre.
.Visa bilaga 739836Visa bilaga 739837
Jag var kanske onödigt het… Det ber jag om ursäkt för.varför så ömma tår? meningslösa diskussioner är ett av happys kärnvärden. det finns desutom mer likheter mellan din och kashmirens bostadsort än du möjligen tror
liksom er längtan efter kunskap
mitt bidrag till diskussionen blir att en del för framfarten livsviktiga verktyg skaffar man gärna mer än ett exemplar av. och inte i helvete skulle jag ge mig ut i skogen utan en medhavd gaffelpump.
för övrigt är de behagligaste och bästa plattispedalerna jag mött shimano adamis från 80talet. självbalanserande, alltid rätt sida upp. smalare nedtill minskar risken för islag.
här ses aluversionen. snygg förstås, men plastversionen är ännu bättre.
.Visa bilaga 739836Visa bilaga 739837
Jag har sådana och de känns gedigna, bara en miss och det är att det krävs en specialhylsa för att montera isär och serva dem och den är ganska dyr tror jag. Jag löste det med att borra ett litet hål i locket på yttersidan och trycker in nytt fett med en fettspruta den vägen istället för att ta isär, det smutsiga fettet kommer ut på andra sidan vid tätningen när det nya trycks in. En lite plåtskruv tätar sen hålet. Funkar faktiskt riktigt bra :)Nya "vanliga pedaler"
Köpt hos LBS! (Sportson) (349:-
Ska nu tvätta strapsen från mossa, och alger, smuts.
(Det vita är salt mot ogräs som fastighetsskötaren strött ut)
Visa bilaga 787740
Jag har dem. De är ganska breda, vilket gör att de kan slå i marken om man cyklar lite inspirerat och trampar sig genom en kurva.Shimano PD-EF202 är väl typ de roligaste "vanliga" pedalerna jag har hittat i alla fall. Inga piggar som på mtb pedaler så de är snälla mot skorna. Dock kanske inte de lättaste av pedaler, men det är väl alltid en avvägning.