Vanligaste diameter på sadelstolpe (MRB)?

henkan_2001

Aktiv medlem
Hej!

Hej!

Funderar på att köpa en dropper till minstingen. Han har en Trek idag med sadelstolpe med en diameter på 31.6 mm. Är det den vanligaste diametern? Min egen AlleBike har 30.9mm.

Anledning till att jag frågar är att jag skulle gärna vilja kunna flytta droppern till nästa cykel. Grabben väger bara 30kg och det är inte alla droppers som fungerar så bra för så pass lätta cyklister. Lutar åt en OneUp.

Kan köpa tex köpa den i 31.6mm eller i 30.9 mm och använda en adapter.

Jag har en MTB cykel med 30,9 mm sadelstolpesdiameter och en annan MTB med 31,6 mm. I min erfarenhet är den större diametern marginellt populärare. Det är mitt intryck när jag kollade på nya stolpar för dem.

Kan nog stämma att det är marginellt mer populärt och sen finns det fler varianter.
Dock ovanligt med 31.6 när man väger 30kg är min känsla. Vi har haft 27.2 från 16-26''. Nu 30.9.
Fortsätter man på samma märke kanske chansen är större.

Det beror eventuellt på vilken kategori av cyklar man tittar på. Inom trail/am/enduro är min bild att 30,9 mest finns som undantag och att 31,6 är normen. Då har jag primärt kollat på cyklar 130-160 mm inför nyköp nyss.

Men svaret är att köpa en BikeYoke som går att bygga om med nytt rör för ett par hundralappar. Den kräver också väldigt lite vikt för att trycka ner.

Nackdelen är väl priset ihop med att han ändå kommer vilja ha längre dropp sen vad det lider men det är väl fler år fram kanske .

mm, att kunna shimsa så mycket som möjligt är en annan parameter. Gamla oneup tog ju 50mm vilket är kanon. v2 20mm?

30,9 är nog inte ovanligt på katalogramar fortfarande. Jag tror någon av katalogfirmorna hade 30.9 på en och 31.6 den andra. Gäller att läsa katalogen ordentligt.
Sen har allebike av någon anledning 30.9 på nya rescue.

Tack för alla bra svar.

Just OneUp kan man justera längden på med 20mm, så jag kan köpa en 120mm dropper och justera ned den till 100 mm (vilket är max för honom nu), så då har han en han skulle kunna använda relativt länge.

Intressant alternativt med BikeYoke... värt att hålla koll på.

Såg annars att Bike24 har bra pris på RockShox Reverb Stealth 1X (https://www.bike24.com/p2328963.html), men är hydralisk och verkar kunna ge problem när temperaturen sjunker.

Tillbaka
Topp