Vanligt med fotproblem pga spd?

Tinis

Ny medlem
Hej,

jag har börjat cykla MTB nu i år och redan från början fick jag ont i nåt ledband i foten eftersom jag vrider den när jag ska snabbt ta mig ur spd:n. Nu har det blivit så illa att jag inte kan cykla för foten är helsvullen. Är detta nåt vanligt fotproblem vid MTB? Hur tar man sig ur spd:n utan att skada foten? Nån som har bra råd? Synd på min träning som precis kommit igång :-(.

Vill gärna ha lite tips eftersom läkare knappast har koll på tekniker vid MTB cykling. Söka får jag nog göra också, men jag behöver veta om jag gör fel.

Efter doktorsbesöket kan du kanske skruva lite på pedalerna så att du inte behöver ta i så mycket för att lossa fötterna...

vet inte hur du gör när du ska ur, men om du nu i princip bara vrider foten kan du ju testa att vrida mer på resten av benet också. Då blir belastningen mindre på själva fotleden.

eller oxå kan du pröva med SM-SH56 klossen som gör att du kan dra den uppåt och på så vis lossar foten. eller på vanligt vis kör själv med den då jag oxå känner av ena foten ibland

Tack för alla råd snälla ni! Jag ska prova allt. Det är ju som du säger agge - läkare kommer bara rekommendera vila, deras standardfras:::-(.

Är du säker på att det är pedalen och inte skorna? Jag har själv haft problem med värkande fötter med då har det berott på för smala skor. Centrera klossen så att mitten på klossen är i höjd med stortåledens mitt. Att man sitter för högt kan leda till domningar i fötterna. Men jag tror som sagt på att du har för smala skor. Efter mitt senaste motionslopp hade jag så ont i fötterna att jag knappt kunde stödja på fötterna på ett dygn. Hur hårt man spänner skorna spelar oxå in. Har du breda fötter går iaf hela sidis sortiment bort, även dom breda modellerna. Northwave har breda skor men även vissa shimano. Jag kommer aldrig mer sätta på mig ett par sidiskor, dom gav mig domningar värk och svullnad.

Tinis skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för alla råd snälla ni! Jag ska prova
> allt. Det är ju som du säger agge - läkare
> kommer bara rekommendera vila, deras
> standardfras:::-(.

Det är väl inte alls säkert att de säger även om det är vanligt. Är det så illa att du inte kan cykla för att det är för svullet (första posten) så kanske det behövs lite medicinering också (=kortare vila).

Om svullnaden inte går över och du fortfarande inte kan cykla så kan du PM:a mig så ska jag skicka dig namn på en MTB-cyklande idrottsläkare som har lite koll.

Fick en del värk i ena foten vilket berodde på att den klossen inte satt tillräckligt hårt i skon (och flexade lite). Men jag antar att du kollat att klossarna sitter fast :)

/Mats

Om det inte räcker att lossa på pedalspänningen så kan du prova CB Eggbeaters som är väldigt lätta att klicka ur. Jag fick ont i ena knät av mina spd:er i stökig terräng men med Eggbeaters så försvann det onda. Man får dock ge över tusenlappen om man vill ha en variant av dom som tål smällar och tramp på stenar.

Tillbaka
Topp