Var går gränsen för slanglöst?

BuTTuS

Aktiv medlem
Är en noob på tubeless, kör det bara på ett hjulpar och där funkar det bra. Men vad tror ni om dessa, är det ens lönt att försöka när de i princip läcker överallt, eller kommer jag bara att bli kladdig och arg? Däcken är väl egentligen inte tubeless ready, ett par Panaracer Fat B Nimble 29x3 (jo tjena, 64mm på 30 fälg...)
Edit: Jag menar, om vi bortser från rullet, mängden gucka som behövs kanske ändå kommer att ge samma vikt som en lätt slang, eller?

IMG_5535.JPG

Senast ändrad:
Risken är väl att du mest blir kladdig och arg men när det väl tätat första gången brukar det hålla sig.
Slanglöst åker man inte pga att det väger mindre än slang imho.

Sådär såg det ut för mig en gång, tror att det var med de Trail Boss som satt på nuvarande cykel som original. Tunna sidoväggar som mest kändes som lite tyg utan gummi, men det tätade direkt utan problem.

Det verkar faan lovande! Någon enstaka bubbla nu bara, men ska låta dom ligga på sidan ett tag och det ska även jag... Pulsen på max och svetten rinner efter allt skakande, är hemma med mancold idag men kunde inte hålla mig :-)

Edit: däcken har nu svält till 66mm med 2 bar i

Senast ändrad:
FAaaaan... köpte precis ett sånt däck men glömde kolla att det var TLR. Trodde typ alla däck var det numer.

Jaha... nån som har nåt tips på vad man kan smeta på insidan innan man monterar det så att det inte läcker så mycket? Nåt som är kletigt, flexibelt och inte kostar mer än däcket.

Stalle

Kung Stalle sa:
FAaaaan... köpte precis ett sånt däck men glömde kolla att det var TLR. Trodde typ alla däck var det numer.

Jaha... nån som har nåt tips på vad man kan smeta på insidan innan man monterar det så att det inte läcker så mycket? Nåt som är kletigt, flexibelt och inte kostar mer än däcket.

Stalle
Tubelessvätska?

Kung Stalle sa:

Stalle

Har haft däck som inte varit TLR och det har funkat bra, läcker i början men efter att man varit ute och cyklat lite så brukar det bli tätt. Man kanske får ha i lite mer tubelessvätska än om man haft TLR. Kan du inte lämna tillbaka däcken och köpa TLR så skulle jag bara testa och hoppas på att det funkar

Senast ändrad:
Jag kan som sagt inte testa på några dagar än men är hoppfull, har skakat och nu monterat och snurrat med jämna mellanrum och inga nya droppar. Time will tell...

Det bästa är nog att prepa med juicen från en kebabrulle. Det är tyvärr för få som känner till det. Jag råkade göra det av misstag för länge sen och det blev hela 18,7% bättre. Jag har inte ångrat mig sen dess!
#kebabrulle

Man körde ju med gucka i däck innan någon uppfann TLR-akronymen. Vis av erfarenhet (Conti RK-gate) skulle jag dock vara lite mer försiktig och skrubba insidan med nåt innan montering.

Kung Stalle sa:

Stalle
Det är nog bara att testa, mina är nu i princip täta och då har jag inte ens cyklat på dom än. De hade tappat 0,02 bar under 15 timmar när jag kollade i morse

Tillbaka
Topp