Var hitta DOT 5.1 bromsvätska i Sthlm innerstad (mellan Hötorget och Solna helst)

nikasp

Aktiv medlem
Var hitta DOT 5.1 bromsvätska i Sthlm innerstad (mellan Hötorget och Solna helst)
Någon som vet om Cykloteket Norrtull har mindre flaskor med bromsvätska? Annars tänkte jag köra på den här från firman jag var till mycket förut. http://mcvaruhuset.jetshop.se/motul-brake-fluid-51-p-1943-c-183.aspx Funkar?

En till fråga:
Någon som har erfarenhet om det där med att bromsvätska ev. suger åt sig fukt med tiden efter man öppnat flaskan. Är det lugnt att köpa en liter och använda den under 2-3 år eller ska man köpa nytt varje gång?

Utan vetenskapliga belägg skulle jag nog säga att för normalt cykelbruk så är det lugnt att använda samma flaska ett tag bara man inte låter den stå öppen medan man jobbar och så.

De flesta kommer ju undan med att inte byta vätska i sina bromsar på åratal (varken på cykeln eller bilen) och spontant känns det som att den borde dra åt sig mer fukt där än i en öppnad men återförsluten flaska.

Det finns väl en del större bilfirmor/verkstäder (Lexus bl a) vid Norrtull, N.Stationsgatan på väg mot Sveavägen..

Yep, fast de tar 180 spänn för en liter. MC Varuhuset hade Motul för 106 i alla fall. Har rätt nära till båda. Får ringa Cykloteket senare.

happy86 skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/olja-och-v
> atska/bromsvatska/bromsvatska-promeister-dot51-ps6
> 496a205170sv
>
> Det borde finnas i någon av Mekonomens innerstans
> butiker tycker jag :D

Åk till någon verkstad och fråga om du får köpa en slatt.
ta med lämpligt kärl bara.

Sökte själv en liten flaska för några veckor t. Avidbromsen inte lätt men OKQ8 hade DOT 4 halvliter 50-60 kr är ju blandbar m. DOT 5.1 funkar fint tror finns en OKQ8 mack i Solna :)

Alright. Är så "anal" så nu måste det blir 5.1. Har läst att de är blandbara men en hundralapp känns OK. 180 däremot kändes sådär. Hoppas på tredje gången gillt nu på bakbromsen.

Hmm..
Det står 139 kr/litern på Mekonomen när jag kollar??
BTW. MCvaruhuset säljer 500ml för 109 kr

Det är ganska enkelt för mig att reda ut vilken som är billigare ;)

nikasp skrev:
> Alright. Är så "anal" så nu måste det blir
> 5.1. Har läst att de är blandbara men en
> hundralapp känns OK. 180 däremot kändes
> sådär. Hoppas på tredje gången gillt nu på
> bakbromsen.

Nice catch, ska se om jag passerar Biltema närmsta tiden då. Väntar på lite mek/nitrilhandskar ändå. Det var lite grylligt att tömma sprutorna i Avids kit på luft. Var i princip insmord i bromsvätska till slut :)

jonja skrev:
> Annars finns den här om du kan hoja en bit
> söderut och spara en hundring för besväret?
> http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemi
> kalier/Smorjmedel/Bromsvatska-DOT-51-36459/

Blev finfin Motul på MC Varuhuset så nu är det dags att lufta om bakbromsen inför Bogesund imorrn!

Tillbaka
Topp