Var hitta fläskiga Maxxis-däck? [fixat]

Makten

Aktiv medlem
Har grävt runt på nätet efter vettiga däck och hittat vad jag vill ha hos Maxxis. Men det verkar vara väldigt svårt att finna just dessa modeller i lager nånstans:

Minion DHF 29x2,5 3C MaxxTerra EXO/TR
Minion DHR II 29x2,4WT (WT = casing för bred fälg) Dual EXO/TR

Sen blir man inte riktigt klok på gummiblandningarna. "Dual" omnämns inte i samma text som MaxxTerra och vad de nu heter. Som om de inte har med varandra att göra. Nån som kan förtydliga? MaxxPro står det inte ens nåt om alls vad jag kan se.

Sista frågan är om HR II på nåt sätt skulle vara bättre som bakdäck än DHR II (där jag antar att R står för rear).

Edit: Beställt och klart (fast det blev DHF både fram och bak): http://happymtb.org/forum/read.php/1/2820121/2821862#msg-2821862

Senast ändrad:
V8-Robban skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan inget om däcken från Maxxis. Men
> Universal Cycles ser ut att ha ett gäng olika
> Minion-däck på hyllan. Har själv beställt
> prylar från dem tre - fyra gånger, och det har
> fungerat klockrent.
> https://www.universalcycles.com/company.php?result
> page=2&Company=Maxxis

Tack! Tyvärr var det väldigt dåligt med uppgifter om gummiblandningar på 29-tummarna. Konstigt att det är så svårt att ange vad det är man säljer:-/

Efter lite mer grottande så verkar det vara många som gillar DHF även bak. Kanske vore nåt.

Dom extra feta Minionerna är väl inte släppt ännu :/
Har bara sett några info-bilder från mässor o dyl, lär nog inte dyka upp förrän tidigast efter årsskiftet (troligast nästa vår/sommar).

3c MaxxTerra är som namnet antyder ett TRIPPLE Compound ;)

MaxxPro är single Compound och är mera slitstarkt/lättrullat men med sämre grepp än 3c, dock försämras inte MaxxPro vid kylgrader som 3c gör, allt enl lösa rykten på internetet...

Makten skrev:
>
> Efter lite mer grottande så verkar det vara
> många som gillar DHF även bak. Kanske vore nåt.

DHF har använts som "lättrullat" köttdäck inom DH sedan "hedenhös", dock inget för lersäsongen då det gärna kleggar igen, då funkar DHR2 bättre (alt HighRoller's).

Det är inte så värst mycket lera häromkring, så jag vet inte om det spelar nån roll. Det jag är ute efter är lite aggressivare mönster än Ardent (bak), och kan det bli ännu fetare så skadar det inte heller.

Universalcycles uppger två olika mått på ett och samma däck, så det känns inte som att man kan lita på nån av beskrivningarna därifrån. På Maxxis egen säljsida tycks det mesta finnas, dock ej 2,4WT-däcken. Fast priserna är ju därefter också.

Så, DHR II ser bara ut att finnas i 2,3" än så länge medan DHF kanske finns i 2,5". Sen är det väl oklart vad dessa mått betyder i verkligheten. Nån påstod att DHF 2,5" är mindre än Ardent 2,4". Suck!

Luthman Photography skrev:
> DHF 2,3" är iaf runt 57mm brett på en 29mm
> ID-fälg.

Det är väl okej, men befintliga Ardent 2,4" mäter 62 mm på något bredare fälg (har för mig det var nästan exakt lika brett när jag hade 29 mm innerbredd). Vill helst inte gå ner i storlek, snarare upp. Därav funderingen på 2,5".

Efter mer grävande finns DHF i de versioner som torde vara intressanta för min del om jag nu skulle ha samma mönster både bak och fram. Nackdelen verkar som sagt vara lite uslare lerrensning än DHR II och HR II, men möjligen bättre grepp. Tror det är vettigare med tanke på min cykling. Jag kör aldrig på ställ heller, så några såna egenskaper ger mig inget:-)

Fast nog borde det väl gå att hitta liiiiite lägre priser?

https://www.universalcycles.com/shopping/product_details.php?id=61151
https://www.universalcycles.com/shopping/product_details.php?id=64576

Min nya bakfälg är för övrigt något smalare (31,6 mm inner), så bakdäcket kommer automagiskt att få en skvätt rundare form och mindre volym än fram (35 mm inner).

Läste i nån tråd om bakdäck att flera förespråkade HR II som bakdäck. Men tror inte jag begrep riktigt varför (i förhållande till DHR II då). Nån som vill utveckla?

happymtb.fr skrev:
> Annars är onza ibex rätt lik HR. Frc120 ska det
> helst va för stig. Finns i 29" och 2.4

+1

Mina Ibex i 27,5*2,4 är betydligt bredare än mitt DHR2 i 2,3 (som är ungefär lika stort som ett Schwalbe i 2,25). Det är ungefär lika stort som ett Schwalbe HD i 2,35.

Själv funderar jag på att montera ett Tommahawk bak, och byta ut mitt DHR2 mot ett 2,4 när de väl släpps.

Jag kör Magic Mary 29"x2.35" EVO Snakeskin Trailstar både fram och bak. Det är ganska fett, greppar skitbra och rullar asdåligt. Jag gillart. En säsong på framdäcket och sidodobbarna fortf. kvar (har varit mycket klagomål på sånt förut), bara en månad på bakdäcket än så länge.

Makten skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > DHF 2,3" är iaf runt 57mm brett på en 29mm
> > ID-fälg.
>
> Det är väl okej, men befintliga Ardent 2,4"
> mäter 62 mm på något bredare fälg (har för
> mig det var nästan exakt lika brett när jag hade
> 29 mm innerbredd). Vill helst inte gå ner i
> storlek, snarare upp. Därav funderingen på
> 2,5".
>
> Efter mer grävande finns DHF i de versioner som
> torde vara intressanta för min del om jag nu
> skulle ha samma mönster både bak och fram.
> Nackdelen verkar som sagt vara lite uslare
> lerrensning än DHR II och HR II, men möjligen
> bättre grepp. Tror det är vettigare med tanke
> på min cykling. Jag kör aldrig på ställ
> heller, så några såna egenskaper ger mig
> inget:-)
>
> Fast nog borde det väl gå att hitta liiiiite
> lägre priser?
>
> https://www.universalcycles.com/shopping/product_d
> etails.php?id=61151
> https://www.universalcycles.com/shopping/product_d
> etails.php?id=64576
>
> Min nya bakfälg är för övrigt något smalare
> (31,6 mm inner), så bakdäcket kommer automagiskt
> att få en skvätt rundare form och mindre volym
> än fram (35 mm inner).
>
> Läste i nån tråd om bakdäck att flera
> förespråkade HR II som bakdäck. Men tror inte
> jag begrep riktigt varför (i förhållande till
> DHR II då). Nån som vill utveckla?

Maxxis har alltid varit notoriskt små i storlekarna. Men när ardent kom så verkade det ha en ny casing som är rejält mkt större än de gamla. Antar att även nya HR II 2,4 har samma casing. Jag skulle chansa på att HR II 2,4" är större än DHF i 2,5".

Ardent 2,4" EXO/TR mätte 2,312" på 30mm inner.

Däcket sitter nu på LB38mm(31,6mm) och jag har inte mätt. Kan mäta när jag kommer hem. Skulle gissa på att 2,4" mäter mellan 2,3-2,33".

edit: Höljet mätt, inte dobbarna. Räknar vi dobbarna så är däcket ännu smalare.

Senast ändrad:
BjornR skrev:
> Ardent 2,4" EXO/TR mätte 2,312" på 30mm inner.
>
> Däcket sitter nu på LB38mm(31,6mm) och jag har
> inte mätt. Kan mäta när jag kommer hem. Skulle
> gissa på att 2,4" mäter mellan 2,3-2,33".

Jag mäter 2,44" på Nextie 40 mm, men de är förstås ännu lite bredare invändigt. Å andra sidan är de bara 2,2" på Mavic Crossride (som jag tror är 17 mm inner).

På den där databas-sidan med olika däcksbredder (som jag inte minns vad den heter) anges mycket märkliga resultat. Nån mäter DHF 2,5" till större än Ardent (på samma fälg) medan nån annan mäter mindre. De verkar i alla fall rätt fläskiga. Sen kan man undra om casingen skiljer sig på annat sätt även om båda är EXO. Kan tycka att Ardent går hål på lite väl lätt om man får genomslag med slanglöst. Rent nötningsmässigt är de däremot sjukt bra.

Makten skrev:
> BjornR skrev:
> -----
> > Ardent 2,4" EXO/TR mätte 2,312" på 30mm
> inner.
> >
> > Däcket sitter nu på LB38mm(31,6mm) och jag
> har
> > inte mätt. Kan mäta när jag kommer hem.
> Skulle
> > gissa på att 2,4" mäter mellan 2,3-2,33".
>
> Jag mäter 2,44" på Nextie 40 mm, men de är
> förstås ännu lite bredare invändigt. Å andra
> sidan är de bara 2,2" på Mavic Crossride (som
> jag tror är 17 mm inner).
>
> På den där databas-sidan med olika däcksbredder
> (som jag inte minns vad den heter) anges mycket
> märkliga resultat. Nån mäter DHF 2,5" till
> större än Ardent (på samma fälg) medan nån
> annan mäter mindre. De verkar i alla fall rätt
> fläskiga. Sen kan man undra om casingen skiljer
> sig på annat sätt även om båda är EXO. Kan
> tycka att Ardent går hål på lite väl lätt om
> man får genomslag med slanglöst. Rent
> nötningsmässigt är de däremot sjukt bra.

Jag var kansle lite luddig. När jag paratde om casing menade jag bara storleken. Inte tjockleken.

I 26" så är de exemplar av Ardent 2,4" EXO och DHF 2,5" EXO jag äger oskiljbara storleksmässigt och i hur casingen känns.

Senast ändrad:
Luthman Photography skrev:
> Jag var kansle lite luddig. När jag paratde om
> casing menade jag bara storleken. Inte tjockleken.

Jodå, det förstod jag:-) La bara till en liten fundering kring tjockleken.

Rattnalle skrev:
> I 26" så är de exemplar av Ardent 2,4" EXO och
> DHF 2,5" EXO jag äger oskiljbara storleksmässigt
> och i hur casingen känns.

Det låter inte helt orimligt att det skulle vara samma, om de nu satt måtten i överkant förut. Sen kan det förstås vara olika mellan 26" och 29".

Mina DHF 29x2,5" mäter 59-64 på Stans Flow - 22.6.

Jag kör DHF fram och bak på både stigcykel och DH. Funkar alldeles utmärkt.

s skrev:
> Mina DHF 29x2,5" mäter 59-64 på Stans Flow -
> 22.6.

Hur menar du med 59-64? Casing och dobbar eller tvärtom?

> Jag kör DHF fram och bak på både stigcykel och
> DH. Funkar alldeles utmärkt.

Jo, jag börjar misstänka det:-) Vilka gummiblandningar?

Makten skrev:
> s skrev:
> -----
> > Mina DHF 29x2,5" mäter 59-64 på Stans Flow -
> > 22.6.
>
> Hur menar du med 59-64? Casing och dobbar eller
> tvärtom?

Precis.
Det skulle se lite märkligt ut om dobbarna var smalare än casingen va? =D

> > Jag kör DHF fram och bak på både stigcykel och
> > DH. Funkar alldeles utmärkt.
>
> Jo, jag börjar misstänka det:-) Vilka
> gummiblandningar?

3C MaxxTerra respektive MaxxPro. Båda Tubeless ready och EXO.

s skrev:
> Makten skrev:
> -----
> > s skrev:
> >
>
> > -----
> > > Mina DHF 29x2,5" mäter 59-64 på Stans Flow
> -
> > > 22.6.
> >
> > Hur menar du med 59-64? Casing och dobbar eller
> > tvärtom?
>
> Precis.
> Det skulle se lite märkligt ut om dobbarna var
> smalare än casingen va? =D

Skulle se ut som ett Contidäck :)

s skrev:
> Precis.
> Det skulle se lite märkligt ut om dobbarna var
> smalare än casingen va? =D

Mja, det är inget ovanligt:-) På Ardent är dobbarna ganska precis lika breda som casingen om man har en fälg som är ~30 i innerbredd, men "högre upp" om du förstår vad jag menar. Det är alltså ingen direkt risk att sidoväggen tar i backen bara för att dobbarna ligger an.

Nå, då verkar det ju rimligt att anta att casingen är ~samma som hos Ardent 2,4" i alla fall. Låter betryggande.

> 3C MaxxTerra respektive MaxxPro. Båda Tubeless
> ready och EXO.

Då undrar man raskt vad det är för skillnad på MaxxPro och "Dual compound" (som väl är hårdare än MaxxTerra?). Jag blir inte riktigt klok på detta.

Rattnalle skrev:
> s skrev:
> > Precis.
> > Det skulle se lite märkligt ut om dobbarna var
> > smalare än casingen va? =D
>
> Skulle se ut som ett Contidäck :)

Dagens sanning! :D

Med reservation för att jag förstått det här med ETRTO mått. Som jag förstått det har Maxxis ändrat sätt dom anger däcksbredd så att nyare modeller har en större volym än äldre modeller för samma angiven siffra. Ganska allmänt känt. Dock är det inte på tillverkningsår på det specifika däcket det skiljer utan år när modellen i en specifik storlek introducerades! Kolla maxxis egen tabell för Minion DHF. Det finns 26 tums modeller i bredd 2.5 tum som har ETRTO-mått på 55, dvs 55mm bred. Pyttesmå! Detta är en gammal modell som fortfarande nytillverkas, men man ändrar inte beteckningen på just det däcket fast man ändrat mätmetod på senare modeller. Dom har några andra 26 tummare i bredd 2.35 som är 52mm breda samtidigt som några andra 26 tummare i 2.3 bredd är 58 mm breda. Gissar att detta har med ålder på modellen att göra? Dvs 2.3 modellerna är nyare än 2.35 modellerna. Kollar man sedan på 29 tum så är 2.5 modellen gigantiskt stor, 63mm bred! Lika bred som den nya däck i 27.5 som fått beteckningen "Wide Trail". Riktigt rörigt. Hade ju varit bättre att märka om allt efter en viss årgång av tillverking.

Senast ändrad:
Så har däcken kommit. Snabb leverans, bra pris och billig frakt från Probikeshop måste jag säga.

DSC01096.jpg

Efter en halvknepig montering (lite "trånga" kanttrådar) mäter jag däcken till ca 60 mm över casingen och 63,5 mm kantdobbar på fälg med 35 mm innerbredd och knappt mätbart mindre på 31,6 mm innerbredd. Detta att jämföra med Chunky Monkey och Ardent 2,4" som mätte 61 och 62,5 mm (casing och kantdobbar är ganska exakt lika breda på båda) på samma fälgar i nämnd ordning. Antingen är det samma casing och Minionerna kommer töja sig en skvätt över tid, eller så är de helt enkelt något smalare trots att de anges som 2,5". Konstigt att det ska vara så svårt att vara konsekvent.

Nåja, volym finns så det räcker i alla fall:-) Imorrn blir det premiärtur efter regnet. Ska bli spännande att se om de rullar dugligt men framför allt om det går att få lite vettigare klättergrepp. Apan fram har jag annars varit väldigt nöjd med och det verkar vara samma gummiblandningar i den som MaxxTerra (50a i mitten och 42a på sidorna, samt 70a "i botten").

Lars.E skrev:
> Borde inte DHR varit ett bättre val bak om det
> är klättringsegenskaperna du är ute efter ?

Jag kan inte påstå att jag i första hand är ute efter klättergrepp. Nu har jag provat på blött underlag och de greppar ju vansinnigt myket bättre än Ardent i alla fall, den saken är säker. För övrigt märker jag inte att det skulle rulla sämre än Ardent, vilket är ganska anmärkningsvärt (jag räknar med att merparten av rullmotståndet kommer från bakdäcket). Fram är greppet på slätt underlag (rötter, hällar) likvärdigt med CM men så fort det är mjukt så verkar DHF-mönstret överlägset. Tror det är samma gummi: MaxxPro = Trail extreme (50a i mitten och 42a på sidorna).
Däcken känns styvare på nåt sätt även om de inte är särskilt mycket tyngre och det ska vara samma casing (EXO) som mina gamla däck. Det är som om gummits rörelser är lite "segare" liksom. Känns bra.

DHR II fanns bara i 2,3" vad jag kunde hitta, och det vill jag inte ha. Kan tänka mig att greppet minskar ungefär lika mycket av att minska kontaktytan som man tjänar på annat mönster, så det brorde bli ungefär likvärdigt fast stötigare med mindre volym. Sen kör jag sällan i lera så det behöver inte rensa särskilt bra, vilket verkar vara DHR II:s största fördel mot DHF.

heBrand skrev:
> Du får gärna slänga upp en bild på hur de ser
> ut monterade, framförallt där man ser
> däcksprofilen.

Har ingen bild som visar däcksprofilen och det brukar ändå inte gå att fota på nåt vettigt sätt. Dock är de rundare än CM och Ardent 2,4" på samma fälgar, trots att casingen verkar vara lika stor. Det beror nog mest på att mönstret går ner längre på sidorna. Den totala däcksbredden är större av samma anledning. Jag har gott om plats i ramen men det är något att beakta innan man klickar på köpknappen.

_DSC1414.jpg

Ja... Minion DHF ar riktigt najs.
DHF av olika modeller har varit ett favoritdck sedan jag borjade aka med dom -08. Men som sagt... det finns dack med battre klattringsegenskaper om det hade varit viktigast.
Det ser iallafall lagom fett ut med dina hjul.

rikhal skrev:
> Hej,
> vet inte om du har skrivit det, men vad är det
> för fälgar/hjul?

Nextie 40 mm karbång fram och Light-Bicycle 38 mm (DH) karbång bak. Båda på Hope Pro 2 EVO-nav och 32H. Har knåpat ihop dem själv, men LB säljer även kompletta hjul (tror det blir ungefär samma pris som att göra det själv).

http://www.nextie.net/mountain-clincher-40mm-NXT29AM40
http://www.light-bicycle.com/carbon...beless-compatible-strongest.html#.VkXEk7-f4tA

Ser fläskiga och fina ut, Makten! Skulle du vilja mäta profilhöjd och bredd med skjutmått?
Har själv också LB38:or och kör Schwalbe MM/NN nu, men DHF i 2.5 vore intressant att testa!
Kan bli tajt i ramen bak så det vore bra att jämföra måtten...

R-P skrev:
> Ser fläskiga och fina ut, Makten! Skulle du vilja
> mäta profilhöjd och bredd med skjutmått?
> Har själv också LB38:or och kör Schwalbe MM/NN
> nu, men DHF i 2.5 vore intressant att testa!
> Kan bli tajt i ramen bak så det vore bra att
> jämföra måtten...

Bredden är ~60-61 mm över luftkammaren (bak/fram) och 63,5-64 mm över kantdobbarna (bak/fram). Jag gissar dock att de kommer töja sig någon millimeter eftersom Ardent och CM mätte ~62 mm över luftkammaren och de torde ha samma casing. Fälgarna är då 31,6 respektive 35 mm i innerbredd. Med tanke på hur lite det skiljer i däcksdimensioner mellan dem så tror jag inte de kommer vara rätt stora även nedåt 25 mm innerbredd. Profilen är rund och fin så det ser ut som att mönstret är anpassat för breda fälgar.

Höjden vet jag inte riktigt hur jag ska mäta men jag ska kika på det ikväll.

Ok, tackar! Du kan mäta profilhöjden från fälgkanten till mitt på dobbarna. Det vore ok för mej iaf som har samma fälg.

R-P skrev:
> Ok, tackar! Du kan mäta profilhöjden från
> fälgkanten till mitt på dobbarna. Det vore ok
> för mej iaf som har samma fälg.

Jag mäter 87 mm (Nextie 40) och 91 mm (LB 38) från fälgens insida till toppen på dobbarna.

Tack. Då är de 2-3 mm bredare och 2 mm lägre än mina MM/NNN. Ska inte vara några problem att få plats med dem i min Niner WFO. Drar iväg en beställning dårå. Blir 3C både fram och bak för bästa grepp! :)

R-P skrev:
> Tack. Då är de 2-3 mm bredare och 2 mm lägre
> än mina MM/NNN. Ska inte vara några problem att
> få plats med dem i min Niner WFO. Drar iväg en
> beställning dårå. Blir 3C både fram och bak
> för bästa grepp! :)

3C bak känns onödigt. Jag har kört med samma setup som Makten nu i lite drygt ett år och har aldrig känt att det är för lite grepp bak. Visst släpper det om bakdäcket hamnar på en ensam rot när man trycker på i en uppförsbacke men jag tror inte att det finns något däck som fixar det. Inget jag är villig att offra ännu mera rull för i vilket fall.

Makten skrev:
> rikhal skrev:
> -----
> > Hej,
> > vet inte om du har skrivit det, men vad är det
> > för fälgar/hjul?
>
> Nextie 40 mm karbång fram och Light-Bicycle 38 mm
> (DH) karbång bak. Båda på Hope Pro 2 EVO-nav
> och 32H. Har knåpat ihop dem själv, men LB
> säljer även kompletta hjul (tror det blir
> ungefär samma pris som att göra det själv).
>
> http://www.nextie.net/mountain-clincher-40mm-NXT29
> AM40
> http://www.light-bicycle.com/carbon-29er-mtb-rims-
> 38mm-wide-hookless-tubeless-compatible-strongest.h
> tml#.VkXEk7-f4tA

Tack!
Jag har kollat på LB 38 mm och funderar på att köpa mig dem i julklapp. Så är de ät något du rekommenderar?

Mvh
Rikard

Har förstört ett RockRazor Snakeskin genomslag med LB38mm, förstörde både sidoväggen och slitbanan. Laglapp fungerade några turer sedan gick det hål rakt genom lagningslappen.

Fälgen höll med kosmetisk skada. Alufälg hade exploderat vid det slaget. 20km/h rakt på en sten likt en trottoarkant med bakhjulet och all vikt bak.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp