Var köper man titan? Och hur svetsar man det?

robbanf

Ny medlem
Jag tänkte köpa lite titanplåt och rör för att försöka prova på att svetsa, men jag vet inte var man köper det. Tibnor verkar inte ha det och jag känner inte till nån annan leverantör.
Jag behöver inte mycket, mest lite småbitar att testa med.

Om någon kan svetsa titan så vore jag tacksam för lite tips.

Jag har en kvaddad bromsskiva i titan som du kan få :-) Centrumbiten saknas dock. Rikard behövde fylla titankvoten* på någon av sina cyklar så han sågade bort den.

*titankvot: Alla cyklar måste ha någon del i titan. På Enduron har jag en QR bak med axel i titan, på crossen har cantibromsarna titanskruvar och ss-projektet har titanbody. Check!

Fan, jag har ingen titan, och jag har 4 cyklar..

Men sen, så är det väl sagt att titan är väldigt svårt att bearbeta och svetsa?

jomper: Din bromsskiva tar jag gärna om du vill bli av med den!
Det finns visst ett ställe på Lidingö (se google-annonsen nedan) som kanske har lite spillbitar jag kan få billigt. Titan är ju lite dyrt tyvärr.

Titan är nog väldigt svårt att svetsa. Jag håller på att lära mig svetsa nu och börjar behärska aluminium, fast det är ju kul med nya utmaningar hela tiden. Det är också bra att träna på svåra grejer har jag märkt, för när man väl får det att funka så blir allt annat väldigt lätt efter det.

Hör med närmsta verkstad inom närmsta tekniska högskola. De brukar ha kontakter med leverantörer av ovanliga högpresterande material.

Det knepigaste att få till när det gäller att svetsa i titan är nog att du måste ha helt syrefritt precis i svetsytan och runt den. För att få det använder man extra gas tillförsel som tränger undan syret. Titan är tydligen ganska så värmeledande också så man måste ha värmeavledare för materialet för att svetsen ska ta på det ställe man vill (det är så jag förstått det hela, har ingen egen erfarenhet). Det finns massor av info om svetsning om man googlar lite...

Svetsa i titan e nog ingen lätt grej... Kör en del motocross och ljuddämparen är i titan, fick en spricka i den och det var inte lätt att få tag i någon som kunde laga. Det svåra är ju som ovanstående skriver dom som lagade min ljuddämpare hade nån form av box eller nåt som man la in den i och svetsade, typ som när man blästrar... Vart bor du nån stans? Jag bor i skåne och jag hittade typ bara en som kunde hjälpa mig och det var ett ställe utanför Hörby i skåne. Bor du i närheten så kan du få numret dit.

Svetsa i Titan är ju samma förfarande som med annan TIG svetsning, inget hokuspokus.
Är det ett rör så skall röret fyllas med rotgas för att tränga utan syret.
Annars så har ju TIG svetshandtaget ett gasmunstycke där man kan ha Argon som Inert Gas.

Som rotgas kan man använda t.ex Naton eller Argon.

Jag själv har en dylik svets, en Miller AC/DC, klarar i princip allt som är svetsbart.

http://www.deutschetitan.de/eng/profi/kb11.html

Titanrör finns att köpa hos Ljungaverk uppe i norrland.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har tillgång till en TIG-svets med Argon-gas och enligt min lärare skulle det gå bra att även svetsa titan med den utrustningen. Hur man löser det med rotgas vet jag inte men det går säkert att ordna.

Skall du svetsa ihop plåtbitar så behövs det ingen rotgas eller är onödigt, men inne i rör skall man ha rotgas, det kan man lämpligen lösa med Y koppling från tuben.

TIG svetsning kan närmast liknas vid gas svetsning men där är det tålmodighet som är prioritering 1, aluminium glöder som bekant inte.

Kid1000 skrev:
-------------------------------------------------------
> Svetsa i Titan är ju samma förfarande som med
> annan TIG svetsning, inget hokuspokus.

Exakt !
Det är alla ramtillverkare som lurat i er att det är svårt att bygga ramar. Kanske inget alla klarar på första försöket men absolut ingen rocket science. Titan är desutom bland det enklare att TIG:a.

Att svetsa så tunnväggiga rör som Cannondale gör får nog räknas som rätt svårt

Shit, ligger efter med titankvoten på mina två senaste hojar. Hur kan man missa en så funktionellt viktig detalj? ;) Varför har inte jomper påminnt oss tidigare?
Får nog omprioritera lite i "to do-listan".

Ett enkelt vis att försäkra sig om att där är syrefritt när man svetsar Ti är att svetsa i en argonfyld påse! nån av de kända Ti-ramtillverkarna som gör jusst så kommer dock inte ihåg vem det var.

titanbultar till flaskställen borde vara biligaste sättet att få lite titan på hojjen, mitt titankapande (vinkelsip mot titan ger grymt shyssta gnistor fö) var bara för att jag behövde en spacer till ett skivfäste.

Jag har fullt shå med att hålla nere stålhalten i ramarna på de hojjar jag köper för att bekymra mig om titan. Av nån anledning så är nästan alla intresanta cyklar gjorda i stål.

Har ingen erfarenhet av att svetsa titan - det som har sagts i tråden tror jag är helt relevant. Däremot har jag på skoj gjort lite mekanisk bearbetning av titan som är förvånansvärt lättbearbetat. För 11 år sedan gjorde jag en vajerhängare till cantileverbromsar av en avtrampad vevaxel - det är vad den tjocka och fula grejen i mitten skall förställa. Ja jösses va löjligt sett i backspegeln ... ;)

Bilagor

• 2006-02-26 004.jpg
    2006-02-26 004.jpg
    37.6 KB · Besök: 128
Tillbaka
Topp