Var rädd om Vilse (stig i Hellas)

Peter E

Aktiv medlem
Snälla, bredda inte stigen.

Vilse, en av de finare ”nya” stigarna i Hellas är numera bitvis en 3m bred lervälling.

Vilse är en lätt stig som är fint dragen. Det är/var inte svårt att hålla sig på sen smala originalstigen. (Nu kan det på sina ställen vara svårt att se var den ursprungligen gick). Klarar du inte av att hålla dig på en halvmeter bred stig så öva på Gröna eller Blåa. Är du rädd för att bli lerig och därför väljer en annan linje (och breddar) har du valt fel aktivitet.

Gäller förstås samtliga stigar, men jag har nog aldrig sett en stig sabbas så fort som Vilse. Synd på en så fin stig.

Tack!

Peter E

Aktiv medlem
Nä. Det må vara många som cyklar i Hellas men det är stort och aldrig trångt. Det är aldrig något problem att hålla sig på stigen. Breddning sker när:
- Det genas för stravatider
- Det är för svårt
- Man riskerar bli blöt/lerig

NickPick

Aktiv medlem
Ni får sätta upp pinnar och skidbackenät så man inte kan gena. De som genar är nog inte de på aktiva sociala medier, heller.

glitch

Aktiv medlem
Är inte en fråga om att gena, snarare är naturen av sådant slag att man enkelt kan åka bredvid originalspåret för att slippa värsta leran / surhålen vilket breddar spåret. Givet trycket av cyklister tror jag tyvärr det är oundvikligt.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Det är märkligt att vilse är så lerig, med tanke på att den går uppe på en platå.
Jag tror inte att lerhålen kan bli särskilt djupa på den.
Det är rullning i lera och tallbarr att göra strava-genvägar, både där och överallt annars.

implor

Aktiv medlem
Förbudet mot innehav av störsändare följer av 3 kap. 14 § lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation och 14 § förordningen (2003:396) om elektronisk kommunikation.
Jo vet. Var inte seröst förslag (smiley på slutet du vet).

Dock borde det vara en intressant fråga om exempelvis de som sköter om stigar i ett visst område ska kunna geoblocka av områden så segment inte kan skapas eller köras där. Vet inte om man har ansvarig för områden på Strava likt det man har på trailforks.

EDIT: Speciellt om man kan blockera vissa aktiviteter enbart. Du kan springa ett segment men inte cykla.

Senast ändrad:

KOLOSS

Aktiv medlem
Jo vet. Var inte seröst förslag (smiley på slutet du vet).

Dock borde det vara en intressant fråga om exempelvis de som sköter om stigar i ett visst område ska kunna geoblocka av områden så segment inte kan skapas eller köras där. Vet inte om man har ansvarig för områden på Strava likt det man har på trailforks.

EDIT: Speciellt om man kan blockera vissa aktiviteter enbart. Du kan springa ett segment men inte cykla.
Nej, Strava absolut tvärvägrar att hälpa till när det gäller sånt. Vi har ett elljusspår på vårt område där en del används som uppfartsled till toppen. Så vår plan var att dra alla MTB leder och cykeltrafik så det elljusspåret blir enkelriktat för cyklister. Så att det skulle funka bäst med vandrare och klättrande cyklister(haft problem med cyklister som bombar nerför den). Men vi har ett segment som går i motsatt riktning och Stravas attityd var mer eller mindre att dom inte bryr sig och att vi borde raportera segmentet med varningstriangel.

Makten

Aktiv medlem
Det är märkligt att vilse är så lerig, med tanke på att den går uppe på en platå.
Jag tror inte att lerhålen kan bli särskilt djupa på den.
Det är rullning i lera och tallbarr att göra strava-genvägar, både där och överallt annars.
Det är ju ett tunt men jämnt jordlager på alla hällar, vilket blir som en blöt disktrasa när det regnat. Och det är rätt platt så det inte rinner undan så snabbt heller. Jag tror det löser sig självt på ett år eller så, då det blivit bar häll av slitaget.

Sen tror jag inte Strava har ett jota med saken att göra. Det är väl ingen som är ute och stravahetsar när det är snorigt underlag? Just den stigen blir rätt lurig att cykla fort när man bara glider i sidled på leran/jorden.

Edit: Nån föreslog lite halvt på skämt att man borde gå dit med en skyffel eller sopborste och maka till ett smalt spår redan nu. Och faktum är att även om det vore regelvidrigt så skulle det nog minska breddning och leråker. Jag uppmanar ingen att göra det men kommer inte bli ledsen om det sker heller.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Vitmossan funkar som tvättsvamp. Håller mängder med vatten. Det håller sig blöt långt efter regnet. Jag tror främst att det är grupp och pannlampscyklingen som sliter allra värst. Tex Nacka-hofvet tränar på den, Tisdagsrajd går på den mm. Kanske läge att börja ta ansvar för stigen?

Peter E

Aktiv medlem
Vilse har alla förutsättningar för att slitas fult. Hällar med vitmossa och ett tunt jordlager, Hellas krokigaste stig och att det är öppet och lätt att köra bredvid.
Men i slutändan är det inställningen att det är OK att inte hålla sig på stigen som som gör att den breddas. Det är inte fler cyklister på den än på andra stigar i området.
Håll er på stigen bara. I Vilses fall är det inte ens lite svårt

AX3L

Aktiv medlem
Är det någon som vet om man kan köpa landminor billigt någonstans för lite extra spänning och adrenalin hos de som kör och gör race-linjer? Jag tror de skulle uppskatta det!

phuturist

Ny medlem
Det är ju ett tunt men jämnt jordlager på alla hällar, vilket blir som en blöt disktrasa när det regnat. Och det är rätt platt så det inte rinner undan så snabbt heller. Jag tror det löser sig självt på ett år eller så, då det blivit bar häll av slitaget.
Körde den för första gången i fredags. Väldigt blött å lerigt. Tänkte precis som du att ytlagren kommer att försvinna med tiden.

ejma

Aktiv medlem
Varför inte låta bli att cykla på de känsliga stigarna under den fuktiga perioden? Klart dåligt omdöme att köra upprepade gånger på stigar som får svårläkta skador. Finns många stigar som håller ihop bra även när skogarna är dyblöta.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Jag tror personligen att en av anledningarna till att Vilse är så populär är att det är en ganska lätt stig för att vara Hellas. Den är snirklig och kul, samtidigt som den mestadels är tekniskt ganska enkel. Jag gissar att efterfrågan på lättare stigar är ganska stor.

Laan84

Aktiv medlem
Vitmossan funkar som tvättsvamp. Håller mängder med vatten. Det håller sig blöt långt efter regnet. Jag tror främst att det är grupp och pannlampscyklingen som sliter allra värst. Tex Nacka-hofvet tränar på den, Tisdagsrajd går på den mm. Kanske läge att börja ta ansvar för stigen?
Varför pannlampscyklingen?

Makten

Aktiv medlem
Finns många stigar som håller ihop bra även när skogarna är dyblöta.
Ja, de stigar som redan är så nednötta att det inte finns nån jord som kan bli blöt. 😂 Så kommer Vilse också bli på sikt. Ser faktiskt inte riktigt problemet. En stig är ett stycke slitage liksom.

Sen kan det vara så att om alla kör förbi ett blöthål så flyttas huvudspåret successivt till det torrare stället och dragningen blir bättre i största allmänhet, helt utan "åtgärder". Surhålet växer igen och naturen återtar den ursprungliga dragningen som inte var så bra.

Berk

Aktiv medlem
Ja, de stigar som redan är så nednötta att det inte finns nån jord som kan bli blöt. 😂 Så kommer Vilse också bli på sikt. Ser faktiskt inte riktigt problemet. En stig är ett stycke slitage liksom.

Sen kan det vara så att om alla kör förbi ett blöthål så flyttas huvudspåret successivt till det torrare stället och dragningen blir bättre i största allmänhet, helt utan "åtgärder". Surhålet växer igen och naturen återtar den ursprungliga dragningen som inte var så bra.
När jag läste din inlägg trodde jag att det inte skulle funka och Vilse ska (tyvärr) blir riktigt bred. Men då tänkte jag på Revbenet som har liknande delar och är fortfarande smal, så kanske finns det hop.

erik h

Aktiv medlem
Det är tyvärr en helt annan värld i de här skogarna nu jämfört med för 20 år sen. Långt bortom Ältavägen kan man fortfarande ha känslan av att vara på en MTB-racebana. Det är inte bara vi cyklister som ser det... och att cykla med minimerat slitage på skogen kräver att man verkligen anstränger sig för det.

glitch

Aktiv medlem
Mest förvånad att det är lera kvar. Förra vintern tänkte jag "efter sommaren kommer leran vara borta".

nr83

Aktiv medlem
Såhär års bör alla stigar behandlas med respekt. Det är trotts allt vi som cyklar som kommer att drabbas i slutändan.

Breddade stigar och lervälling är något som retar upp annat folk i skogen vilket leder till att de i sin tur skriver på FB och kanske tillochmed ringer till kommunen å klagar på att deras fina skog förstörs av dessa hemska MTB cyklister.
Det blir inte heller något vidare rolig cykling när allt tillslut ser ut som puckelpist för att jordmånen malts ner och spolats bort. Blåa i Hellas är väl vad som är att vänta för alla stigar tillslut.

Bor själv i närheten av "holabandola" och "holahighlands" där jag cyklat i säkert 6år. Senaste året har dessa stigar gått från fina välbehållna singletrails till flerfiliga motorvägar.
Det är såklart kul att fler upptäcker cyklingen, men jag tycker att man måste respektera stigarna. Att såga ner träd och göra B och C och D-linjer bara för att det går lite fortare på strava känns väldigt respektlöst. Någon har ju tänkt hur dessa stigar är dragna från början. Att såga bort träd som är i vägen är ju som att gena genom chikanen på Formel1 banan...
Om ett parti med en klättring eller en stenkista är svår så får man väl öva tills man klarar den istället för att köra runt. Det är ju så man blir bättre på att cykla.

Så, skall vi alla låsa in cykeln i förrådet när det blir blött? Inte troligt. Men som påpekats tidigare så kan man:
- Se till att inte bredda stigarna bara för att det är en pöl i mitten.
- Inte ta genvägar för att få snabbare tider på Strava = fusk.
- Undvika att köra två varv på "Vilse" när man insett efter det första varvet att det var väldigt blött och uppkört.
- Tänka när man skall ut att "Vilse" och "Holahighlands" var väldigt slitet sist jag var ute, så jag kanske ska undvika dessa.
- Respektera dragningarna på lederna och lämna sågen hemma.
- Ta inte bort stockar som någon bevisligen lagt dit för att man ska hålla sig på avsedd stig.

//Magnus

Senast ändrad:

frankfurt

Aktiv medlem
Så himla tråkigt när stigar breddas men också väldigt svårt att förstärka en stig som Vilse så att den håller för alla väder och alla cyklister. Nudging med stockar och pinnar i stigkanten kanske kan funka?
Och btw: vitmossa växer inte på hällmark.

nr83

Aktiv medlem
Just ja, lägger till:
- Ta inte bort stockar som någon bevisligen lagt dit för att man ska hålla sig på avsedd stig.

D

Deleted member 43681

Guest
Använd gärna fatbike vid blött underlag som med sina breda däck ger ett avsevärt lägre marktryck och mindre slitage jämfört med vanliga mtb med aggressiva enduro-däck.

frankfurt

Aktiv medlem
+1
Jag gissar det är renlav som avses. Gemene man brukar ju ofta kalla det för vitmossa, vad de kallar riktig vitmossa vet jag inte...
😀 Gissade på renlav eller fönsterlav. Tror att den riktiga vitmossan kallas älg. Eller tall av de som kallar lavar för mossor.
Oj vad mossigt det lät.

Nu vet jag inte hur situationen rent skyltmässigt ser ut i Hellas, men varför inte sätta upp informationstavlor med dessa råd kring hur man ska cykla där om det inte finns? Här i staterna ser man ofta en stor informationssida vid trailstarten om flera av råden ovan.

Jag tror inte att de som breddar stigar hänger på happy...

grondahl

Aktiv medlem
Nu vet jag inte hur situationen rent skyltmässigt ser ut i Hellas, men varför inte sätta upp informationstavlor med dessa råd kring hur man ska cykla där om det inte finns? Här i staterna ser man ofta en stor informationssida vid trailstarten om flera av råden ovan.

Jag tror inte att de som breddar stigar hänger på happy...
Jag tror att informationsskyltar för stigar skapade av cyklister i ett naturreservat där det är en tolkningsfråga huruvida cykling är tillåtet eller inte kan leda rätt till rätt trista reaktioner bland övriga brukare av reservatet.

ejma

Aktiv medlem
Jag tror att informationsskyltar för stigar skapade av cyklister i ett naturreservat där det är en tolkningsfråga huruvida cykling är tillåtet eller inte kan leda rätt till rätt trista reaktioner bland övriga brukare av reservatet.
Allemansrätten känner nog de flesta till sedan barnsben och den BORDE räcka.

Naturvårdsverket skriver;

Anpassa cyklingen efter naturen
Det går bra att cykla skonsamt i naturen. Genom att anpassa ditt vägval och körsätt skadar du inte marken i onödan.

Tänk särskilt på att:

• undvika mjuka stigar, särskilt på våren och hösten, när det är blött i markerna
  • undvika att cykla över känsliga marktyper. Exempel är lavmarker, berghällar med mossor och lavar, mjuka ängsmarker, mossar och kärrmarker
  • anpassa körsätt efter underlag
  • grovmönstrade däck lätt skadar stigar och ömtålig mark

Makten

Aktiv medlem
Det blir inte heller något vidare rolig cykling när allt tillslut ser ut som puckelpist för att jordmånen malts ner och spolats bort. Blåa i Hellas är väl vad som är att vänta för alla stigar tillslut.
Jag tycker att "puckelpist" är den absolut roligaste cyklingen i detta sammanhang. Dock håller jag med dig i övrigt, även om jag inte ser det som nån direkt nackdel med hårt slitage. Är det blött och lerigt så blir det mest mindre kul så då håller jag mig borta ändå. 😊

kais01

Aktiv medlem
håller med om att breda lervällingar verkligen är oönskad misär.

men tog alltså upp det enligt mig bästa alternativet när det händer, nämligen att helt leda om stigen till torrare mark en bit. den gamla lervällingen växer sedan igen på kort tid.

här syns ett exempel på vad som händer. i våras var den vänstra stigen större och mer uppkörd än den högra, som faktiskt inte ens fanns då, utan uppstod när folk började gena. den gamla stigen som funnits väletablerad i många år närmast försvann på bara en sommar.
1655454B-7D13-4BAD-881B-197FFD966720.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer