Våra Fixie hojar!

Våra Fixie hojar!
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi får väl utlysa en ostron och champagne
> fixietur på övfre ö nån dag.

Vänta tills efter den 14'e, för då har jag fått en ny gaffel. Jag kör gärna en champagne-katt på Öfvre Östermalm... man blir så fnitterfull och rolig på champagne ;)

Våra Fixie hojar!
Det där är en flott cykel!
hur ordnade du med lacken, för att få det att fungera
med dekalerna (har varit framme och fingrat lite när jag såg den parkerad i stan)?
ligger dom under klarlacken eller? lämnade du in den för lackning eller gjorde du det själv? Har du tips på någon bra lackerare som kan göra jobbet?

Våra Fixie hojar!
Hittade den här rörhögen från Basso. Svart som synden.

Bilagor

• Basso track.jpg
    Basso track.jpg
    34.2 KB · Besök: 49
Våra Fixie hojar!
Motvind skrev:
> Hittade den här rörhögen från Basso. Svart som
> synden.

Vad kostar en sån då? Spexigt hjul!

Våra Fixie hojar!
Tänkte bara visa hur langstern blev med egg beaters, kolfibersadel och bortplockad bakbroms.

PICT0154s.JPG ht=545

PICT0157s.JPG ht=510

PICT0159s.JPG ht=725

Cykeln är riktigt skön! Fick sig en ordentlig inkörning redan under alleycaten i lördags, men känns ännu bättre med den nya sadeln och pedalerna. Enda orosmomentet kände jag ikväll när jag startade i uppförsbacke, tog i lite extra och det kändes som om fälgen snurrade runt i däcket. Kollade till allt men hittade inga synliga fel. Idé någon?

Våra Fixie hojar!
dii-käf skrev:
tog i lite
> extra och det kändes som om fälgen snurrade runt
> i däcket. Kollade till allt men hittade inga
> synliga fel. Idé någon?

Det var nog säkert bakdrevet som rörde sig. Dra år drevet och låsringen bara så är det fixat.

/M

Våra Fixie hojar!
kalis skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vi får väl utlysa en ostron och champagne
> > fixietur på övfre ö nån dag.
>
>
> Vänta tills efter den 14'e, för då har jag
> fått en ny gaffel. Jag kör gärna en
> champagne-katt på Öfvre Östermalm... man blir
> så fnitterfull och rolig på champagne ;)

Mina damer och herrar. Det ryktas om en lussekatt...

lussekatt.jpg ht=150

/Speedman

Senast redigerad av en moderator:
Våra Fixie hojar!
hehe fotokonst på hög nivå såklart! ;) Motvikt i kompositionen, passande element rent stil- och färgmässigt, budskapet syftande på objektets ställning i många betraktares ögon både som fortskaffningsmedel och inom genren av cyklar i sig; enkelheten som på något sätt gör den mindre värdig, men samtidigt ger den en aura av underdog......
Nä, om jag ska vara ärlig så stog det mellan "weak" eller "stjärnhov homeboys"... :P

Våra Fixie hojar!
euskadi skrev:
> fina hojjar men horn sticker tyvärr alltid i mina
> ögon (min åsikt bara)

Då måste du ha en väldigt konstigt sittställning på cykeln.... =)

Våra Fixie hojar!
tjennare,

min första post här på forumet. Här är min Vivalo keirin fixie. det mesta är njs. sugino vevpartiet och shimano baknavet är vintage, runt 25år gammla har jag för mig.

Våra Fixie hojar!
zeepreeme skrev:
> tjennare,
>
> min första post här på forumet. Här är min
> Vivalo keirin fixie. det mesta är njs. sugino
> vevpartiet och shimano baknavet är vintage, runt
> 25år gammla har jag för mig.
> http://img401.imageshack.us/img401/8214/dscn4590ze
> 7.jpg
> http://img112.imageshack.us/img112/5845/dscn4584oq
> 5.jpg
> http://img48.imageshack.us/img48/4608/dscn4586ar9.
> jpg

En otroligt snygg förstapost måste jag säga. Fast det skulle bli ännu snyggare med ett annat styre och om du plockar bort bromshandtaget :), jag såg nämligen ingn broms.

Våra Fixie hojar!
Har äntligen fotat av min gamla östtyska 1970ish-Diamant som jag haft sen sommaren 2004. Den fick nya hjul i våras men annars har jag försökt behålla så mycket original som möjligt (förutom vevpartiet som dog för typ två år sen och blev ersatt med ett Campa)

diamant-levladampresized.JPG ht=510

Min vintercykel/beater blev klar för någon månad sen och byggdes runt ett 400:- Blocket-fynd men med nybyggda hjul och andra delar löst ihopplockade.

raphaellevladampresized.JPG ht=510

Martin

Våra Fixie hojar!
zeepreeme skrev:
Här är min Vivalo keirin fixie.

Underbart zeepreeme! Var du i Japan och plockade åt dig den där eller köpte du via staterna? Jäkligt kul att få se fler jappsare i vilket fall!

Våra Fixie hojar!
Fin zeepreeme!

ArvidSvensson skrev:
> Vad är det för sorts lampor du har på gaffeln &
> sadelstolpen? Snygg hoj!

Ser ut som KNOGs. Kommer börja säljas i Sverige i vår. Ska vara rätt bra kräm i dem har jag hört.

Våra Fixie hojar!
cinzano skrev:
> Ser ut som KNOGs. Kommer börja säljas i Sverige
> i vår. Ska vara rätt bra kräm i dem har jag
> hört.

Har redan sålts i över ett år, du hittar dom hos din hyfsat välsorterade LBS. För att vara så små är det bra fräs i dom.

Våra Fixie hojar!
Tack för alla vänliga svar.

Patrick E; Jag brukar aldrig köra på droppsen så jag sågade av dom :) kommer bli en bakbroms när jag har fixat till monteringsplattorna.

ArvidSvensson; Jepp det är Knog lampor. kan verkligen rekomendera dessa! vattentäta o snygga.

freddiesan; Trevligt att det fanns en till keirin hoj, vart fick du tag på den? Jag köpte ramen på yahoo auctions japan, sedan drog jag dit o hämtade ramen och sprang runt i en massa små affärer i tokyo o samlade på mig delar :) allt är NJs utan fälgar, däck o sadel.

Våra Fixie hojar!
zeepreeme skrev:
> tjennare,
>
> min första post här på forumet. Här är min
> Vivalo keirin fixie. det mesta är njs. sugino
> vevpartiet och shimano baknavet är vintage, runt
> 25år gammla har jag för mig.

Den där var ju rätt lik min :)

PICT0015.jpg ht=533

Var bor din cykel? Hoppas den bor i Sthlm, då kanske man få prova ett par tramptag? :)

Våra Fixie hojar!
Cykeln var jättefin men att besudla den med bakbroms är att gå för långt. Att i ena meningen stoltsera med NJS-delar för att i nästa prata om monteringsplattor och bakbroms, hur går det ihop egentligen?

Kommer aldrig att förstå NJS-hysterin. Så fruktansvärt meningslöst.

Våra Fixie hojar!
Johan A skrev:
>
> Har redan sålts i över ett år, du hittar dom
> hos din hyfsat välsorterade LBS.

Ait. My bad.

Återkommer med bild på min hoj. Ska bara boka studio.

Våra Fixie hojar!
danne skrev:
> Att i ena meningen stoltsera med NJS-delar
>
> Kommer aldrig att förstå NJS-hysterin. Så
> fruktansvärt meningslöst.

Enlight me... Jag har aldrig hört talas om någon hysteri, men jag är ju ganska n00b på det här med. Att han skrev att det mesta är NJS ser jag mer som info och inget stoltserande, men det är ju min syn på saken.

Jag antar att NJS är något märke som har med japanska velodromcyklar att göra?

Edit: Nihon Jitensha Shinkokai är ju tydligen någon slags certifiering av delar... Då fattar jag lite mer. Håller med om att det inte känns så viktigt när man skiddar på Stureplan, men det är ju alltid kul att ha fina delar på sin cykel, speciellt om den är så fin som ovanstående är.

Våra Fixie hojar!
Star hubsen är grymmt snygga! men lite väl dyra :) har du fler Campagnolo delar?
Det är väl roligt att ha lite ovanliga delar, kanske därför Njs är hypat? kan juh knappast vara fel att ha och det är grym kvalité. Jag har redan besudlat den med att köra på tubdäck och en bekväm sadel.

jag har inga problem med att langa på en bakbroms, behöver jag panikbromsa så kan det vara skönt att ha. de flesta i toyo kör med det, även många Keirin förare har bromsar på sina träningscyklar. det är juh därför ex Kalavinka gör adaptrar för fram och bakbromsar.

snygg Conti! aah jag skulle velat ha en vit rolls sadel!

Våra Fixie hojar!
För att möjligen förstå varför NJS är hypat och laddat i fixie-kretsar måste man förstå delar av keirin-cirkusen med den obligatoriska keirin-högskolan för cyklisterna, de strikta kvalitetskraven och testerna(NJS), hur pengarna från keirin-spelet har sponsrat det japanska samhället och den generella konservativa hållning som keirin haft mot nya material och tekniker. NJS-stämpeln är underlig och fascinerande för många västerlänningar eftersom den symboliserar en annorlunda kulturs utveckling av cykeltradition. Det retar gallfeber hos vissa och är galet - ja, men det är inte förvånande att det blivit populärt i fixie-kretsar eftersom fixie-kulturen gärna vill vara indie och annorlunda och vad kan inte bli mer annorlunda än svåråtkomliga kvalitetsdelar från en cykelkultur som enbart finns i ett land?

Våra Fixie hojar!
martinstrom skrev:
> Tufo prestige 30. Hållbara och lagom mönstrat

Hatten av för en sällsamt vacker och clean vinter pendlar hojpa martinstrom. Håller på med ett liknande bygge. Var köpte du Tufo däcken?

Pat

Våra Fixie hojar!
Jilster skrev:
> > Tufo prestige 30. Hållbara och lagom mönstrat
>
> Hatten av för en sällsamt vacker och clean
> vinter pendlar hojpa martinstrom. Håller på med
> ett liknande bygge. Var köpte du Tufo däcken?
>

Tack!
Däcken köptes på Racerdepån, http://racerdepan.se. Efter råd av Ruben köpte jag även Tufos tubtape istället för lim, vilket gick sjukt mycket snabbare och smidigare än vanligt. Finns även på Racerdepån.

Våra Fixie hojar!
zeepreeme skrev:
> Star hubsen är grymmt snygga! men lite väl dyra
> :) har du fler Campagnolo delar?
>

Dom är tyvärr inte mina, Men lite andra Campagnolo delar har jag väl.

Ang Tufo har dom verkligen kul utbud av tubdäck. Det enda dåliga är nog att det blir så dyrt att slita på i längden. Nu mer kör jag bara på tuber till "fint";)

Flera fina hojar i tråden på sistone!

/M

Våra Fixie hojar!
bianchi7.jpg

Min första post samt min första fixed.
I omålat stadie, kan för allt i världen inte bestämma mig för ljusblå eller grön. Dessutom behagade sista delarna dyka upp så det var ju bara att spara målningen tills snön fått sitt fäste och istället nyttja sista dagarna ren asfalt.

Tillbaka
Topp