Fick för mig för ett tag sedan att renovera upp min gamla Giant. Den cykel som en gång i tiden fick cykeldjävulen att ta mig och sen gick det utför ;-) Tack vare detta hittade jag er på happy också.
Iallafall, denna Giant av modell Team World Cup har stått i carport dom senaste 3 årena och den användes nog senast för 4år sen tror jag.
Styrlagret (org) gick trögare än punka på oljegrus... trots att det står på den 1 1/8 OVER SIZE ;-) så det fick en översyn. Ena kullagerhållaren var både krokig och felsliten och "fettet" som fanns i lagret liknade någon blandning av 5-56 och gammal motorolja. Göra rent det och i med nytt fett och tro det eller ej, nu går det rätt bra igen.
Av alla grejer som sitter på hojen är jag mest imponerad över bromsarna. Shimano v-bromsar med Kool-stop belägg, trots att jag åker med Hope Moto 6kolvs bromsar så måste jag säga vilket grymt grepp det var i dom, gick förbaskemig inte att bromsa hårt och hålla bakhjulet i marken. Detta trots att beläggen bara stått monterade i ca 3år.
Efter första provturen för en stund sedan så måste jag säga att den är rätt snabb... uppför var ju då nått helt annat motför Coliern. Fjädringen var verkligen inte i klass med coilern ;-) Men det funkade ändå. Framgaffeln rör på sig iallafall.
Här kommer en bild på den och spec kommer under.
Liten spec:
Giant Team World Cup 99 eller 2000
Gaffel: Rock Shox Jett XC
Växelreglage: Sram attack vridgrepp
Växel fram: Shimano Alivo (org)
Växel bak: Sram 5.0 (org) ska bytas mot en LX så fort jag får min Shadow-växel till Coliern
XTR växelvajrar
Vevparti: Bontraiger ISIS
Pedaler: Wellgo Bear Trap mag
Broms: Shimano v-broms med Kool stop belägg
Fälgar: Mavic 721
Nav: Shimano Deore
Däck: WTB WeirWolf 2.1 med Nokian 3.0 DH slangar
Sadel: Velo